Recensie: Days Gone

Days Gone neemt ons mee naar een post-apocalyptisch Oregon waarbij je moet overleven in een wereld overspoeld met Freakers en de mensheid. Het heeft verschillende verhaallijnen en juist daardoor kan het erg rommelig aanvoelen. Ook kent het wat kleine technische issues, maar speelt het verder prima weg. Er is genoeg te doen en het landschap ziet er adembenemend uit. Days Gone is daarmee een prima game waarmee je je uren kan vermaken.
7.5

Days Gone

In 2016 werd tijdens de E3 het spel Days Gone aangekondigd door Sony. De game werd door de pers in eerste instantie goed ontvangen, tot zij het spel achter gesloten deuren te zien kregen. Wat volgde was drie jaar aan informatie over de voortgang van het spel en een keer uitstel. Afgelopen februari moest het spel verschijnen op de markt, maar koos Bend Studio ervoor om het spel uit te stellen tot eind april om te finetunen. Het resultaat is dat je nu eindelijk aan de slag kunt met dit spel, maar is dit spel ook waar we op zitten te wachten? En lijkt het misschien niet teveel op bijvoorbeeld The Last of Us, waarvan het tweede deel minder dan een half jaar na de aankondiging van Days Gone werd aangekondigd. Het resultaat is bevredigend. Days Gone is totaal iets anders en als je het met een spel moet vergelijken, dan komt Mad Max uit 2015 misschien het dichtst in de buurt.

Maar wie zijn die jongens nou achter Days Gone? Bend Studio is zeker geen onbekende speler en heeft al aardig wat PlayStation-titels op haar naam staan. Bend Studio is in 1993 opgericht en kort daarna gingen zij onder de naam Eidetic verder. In 1996 brachten zij hun eerste PlayStation-game uit en een kleine jaar later volgde de vraag om te komen met een antwoord op Rare’s GoldenEye 007. En dat antwoord kwam in de vorm van Syphon Filter. Een reeks waarmee zij bekend werden en na het tweede deel besloot Sony om de studio aan te kopen en werd het Bend Studio. Sindsdien hebben zij meerdere Syphon Filter delen op de markt gebracht en stamt hun laatste werk uit 2012, Uncharted voor de PlayStation Vita. Tot dit jaar!

Niet één verhaallijn, maar meerdere?

Days Gone draait om het personage Deacon St. John en zijn beste vriend Boozer. Twee jaar daarvoor is Deacons vrouw om het leven gekomen tijdens een uitbraak van een onbekend virus. Sindsdien zwerven hij en Boozer rond in een post-apocalyptisch Oregon. De gemuteerde wezens, Freakers, lopen vrij rond en dat is niet het enige gevaar. Er is een sekte die de Freakers aanbidt en er zijn rovers die rondrijden en de macht willen hebben. Gelukkig is het niet alleen maar ellende voor Deacon en Boozer. Er zijn ook verschillende kampen waarmee ze handel bedrijven en zo is het overleven inmiddels een dagelijks gangetje gaan leiden. Alles verandert alleen wanneer Deacon erachter komt dat het verhaal rond de dood van zijn vrouw misschien wel eens anders is dan dat hij denkt.

En daarmee heb je Days Gone in het kort samengevat, iets wat bijna niet mogelijk is. Days Gone is namelijk meer qua verhaal dan Deacon en zijn wel of niet overleden vrouw. Deacon leert ook meer over een organisatie genaamd NERO dat onderzoek doet naar de Freakers en hoe het leefpatroon van deze wezens is. Ook ontmoet hij nieuwe mensen en oude bekenden. Daarmee kent Days Gone niet één verhaallijn, maar veel verschillende verhaallijnen. Verhaallijnen waar je grotendeels zelf de keuze bij hebt of je ze wel of niet wilt voltooien. Ze voltooien is echter wel raadzaam, want ze leveren leuke extra’s op namelijk.

Rondrijden

De omgeving waar het zich allemaal in afspeelt is erg groot. En om daar doorheen te komen beschik je over een motorfiets. Deze motorfiets brengt je naar de plekken waar je je missies kunt ophalen, voltooien en kunt inleveren. Het gaat zelfs je beste vriend zijn en dat is maar goed ook. Je bent veelal onderweg en daarbij komen belangrijke elementen kijken. Zo zal je geregeld moeten tanken en je motor onderhouden. Tankstations zijn overal te vinden en ook jerrycans met benzine liggen voor het oprapen. En daar kom je wel al gelijk bij het eerste dingetje. Je gaat eigenlijk nooit echt zonder benzine zitten, want een tankstation en jerrycan kunnen niet leeg. Je hebt ongelimiteerd toegang dus tot benzine en dat haalt de spanning wel uit de angst om droog te kunnen staan.

Een ander belangrijk onderdeel is het verbeteren van je motor. In de verschillende kampen kan je een vertrouwensband opbouwen met de mensen. Daardoor krijg je toegang tot de techneuten die kunnen sleutelen aan je motor. Je zal uiteindelijk gaan investeren in sneller kunnen rijden, betere banden en het beter onder de knie krijgen van de motor. Want nogmaals, je motor is de manier hoe je je kunt verplaatsen.

Upgraden voor het leven

De wereld is wild en veelal niet verlaten. Wilde dieren vallen je lastig en je wordt ook geregeld op missies gestuurd waarbij je met vijanden te maken krijgt. Voor alles wat je doet in het spel krijg je ervaringspunten en deze kan je weer verdelen over je vaardigheden. Je kunt het investeren in je wapens, in je slagwapens of in het jagen op dieren en vijanden. En dat is zeker geen overbodige luxe, want op het begin gaat het allemaal nog wel, maar het wordt wel steeds pittiger. Nieuwe vijanden worden geïntroduceerd en deze vragen ook een hele andere aanpak.

Waar Days Gone voor de lancering vooral bekend om was, waren de hordes met vijanden. Wanneer je het spel net opstart merk je daar erg weinig van. Naarmate je vordert merk je dat de hordes geïntroduceerd worden en dat deze niet zo makkelijk zijn. De groep Freakers komen werkelijk met tientallen op je af en als je niet op tijd weg bent weet je één ding zeker: je mag overnieuw beginnen. Overdag zijn deze groepen Freakers zich schuil aan het houden in grotten of donkere gebouwen, maar in de nacht zijn zij actief en dwalen zij rond. Denk overigens niet dat je overdag dan veilig bent. Wanneer je dicht bij zo’n grot in de buurt bent en je schiet met een wapen, dan komen ze je alsnog opzoeken.

Waar wringt het?

Days Gone is een unieke ervaring en biedt ontzettend veel waar voor zijn geld. Je bent druk bezig met van alles en dat is alleen maar goed. Maar omdat het juist zoveel doet vergeet je nog wel eens dingen. Het spel kampt met kleine issues zoals storytelling die interessant gebracht wordt, maar niet overkomt bij de speler. Het overkoepelend verhaal is zoek en weet je ook niet lang vast te houden. En voor een singleplayer-only-game is dat toch best wel cruciaal. De missies die je kunt verzamelen voelen ook geregeld aan als de boodschappenjongen spelen. Het is veelal achter mensen aangaan of objecten vinden. En af en toe zie je ook nog eens vijanden random opduiken voor je op het wegdek. Desondanks is Days Gone wel een prachtige game waarbij zon en sneeuw elkaar snel kunnen afwisselen.

Days Gone - PS4
Days Gone - PS4
Score 4.6 van 5 sterren.