Recensie: Death Stranding: Director’s Cut

Death Stranding: Director's Cut is vooral bedoeld voor de mensen die nog niet eerder Death Stranding gespeeld hebben. De extra's ten opzichte van het origineel zijn minimaal, maar wel geinig. De basis van het spel alleen al is de moeite waard. Dus heb je een PlayStation 5 en nooit het origineel gespeeld? Dan is de Director's Cut zeker het aanschaffen waard, ook als je het origineel nooit hebt uitgespeeld. Voor hen die het wel uitgespeeld hebben op de PlayStation 4 of de PC is deze uitgave misschien minder interessant.
9

Death Stranding: Director’s Cut

Wat een verrassing was het in 2015 toen Hideo Kojima aankondigde te vertrekken bij Konami. Gelukkig is Kojima een slimme en geniale man; hij zette gewoon zijn eigen onafhankelijke gamestudio op en zie daar, Kojima Productions was geboren. Het bracht ons in 2019 Death Stranding voor de PlayStation 4 en een jaar later verscheen het op de PC. Nu bijna twee jaar na verschijnen is het de beurt voor de PlayStation 5 met Death Stranding: Director’s Cut.

De Director’s Cut zorgt ervoor dat de innovatieve functies van de PlayStation 5 tot hun recht komen in het spel. De adaptieve triggers op de controller zorgen ervoor dat je meer weerstand krijgt. Daarnaast is het spel te spelen in scaled 4K met 60 frames per seconde of kan je ervoor kiezen om te gaan voor native 4K. Wat je ook kiest, de wereld in Death Stranding blijft er mooi uitzien.

Death Stranding: Director's Cut

Postbode Sam

In Death Stranding zul je spelen als Sam Bridges, een gehavende koerier die zijn weg al een tijdje vindt in de fictieve wereld van een vernietigd post-apocalyptisch Amerika. Jaren geleden was er een explosie, genaamd de Death Stranding. Deze explosie heeft de wereld op zijn kop gezet en de mensheid een flinke dreun gegeven. Alsof dat nog niet genoeg was bracht deze explosie nog veel meer ellende met zich mee. Mysterieuze entiteiten genaamd ‘BT’S’ verschenen, en dreven de mensheid nog verder uit elkaar. Ook was daar de ‘Timefall’. Dit zijn regenbuien die de levensverwachting/duurzaamheid van organismes en bepaalde materialen drastisch verkorten.

Kortom, een hoop ellende. Gelukkig was daar het UCA, de Amerikaanse regering die zich met man en macht richt op het herverbinden van de mensheid. Aan jou de taak als zogeheten ‘Porter’ om het chiral network op te zetten en dit stapje voor stapje uit te breiden en zodoende de mensheid weer met elkaar te verbinden. Wil je meer weten over het verhaal? Lees dan de recensie van Jurriaan.

Death Stranding: Director's Cut Generator

Lekker rondjes lopen

De spanning zit er zeker goed in in Death Stranding. Gelukkig heeft Kojima besloten om het voor de nieuwe spelers wel iets makkelijker te maken. In het origineel waren de gevechten best frustrerend, daar is nu iets op gevonden Zo zijn er nieuwe wapens toegevoegd aan het spel en zijn er meer mogelijkheden als het gaat om handgevechten.

Niet alleen op dat gebied is Death Stranding: Director’s Cut een verbetering. Er zijn nieuwe missies toegevoegd waardoor er meer spelplezier aanwezig is. Ook kent de originele verhaallijn een groter verhaal en zijn er nieuwe gebieden te verkennen. Er zijn ook twee totaal nieuwe dingen toegevoegd aan de Director’s Cut. Zo is er een Firing Range waarbij je heerlijk kunt schieten en highscores kunt verbreken. Daarnaast is er ook een Race Track waarbij je heerlijk kunt racen om, wederom, highscores te verbreken.

Death Stranding: Director's Cut hulp

Is het de moeite waard?

De grote vraag met Death Stranding: Director’s Cut is of het de moeite waard is om nu nog te kopen. Als je Death Stranding niet gespeeld hebt op de PlayStation 4 of op de PC, dan is het zeker de moeite waard. Lees dan vooral de recensie van Jurriaan om te zien of het spel ook daadwerkelijk past bij je. Als het bij je past, dan zal je je enorm vermaken met de eindeloze mogelijkheden die het spel je biedt. Het online gedeelte waarbij jij samen met andere spelers investeert in het bouwen van wegen of objecten om verder te komen is leuk uitgewerkt. Ook de spanning wanneer je BT’s tegenkomt is om te snijden.

Heb je Death Stranding wel uitgespeeld op de PlayStation 4 of op de PC? Dan is deze uitgave misschien minder geschikt voor je, ondanks de optie om jouw PlayStation 4-exemplaar te upgraden naar die van een PlayStation 5 voor tien euro. Wil je echter het avontuur opnieuw beleven of gewoon kijken wat er nog meer te doen is? Dan geeft het spel je de optie om jouw save game van de PlayStation 4 over te zetten naar de PlayStation 5. Je moet dit echter wel doen in het spel door eerst in de PlayStation 4-versie de save game op te slaan op de server. Vervolgens kan je op de PlayStation 5-versie jouw save game van de server plukken om zo verder gaan waar je gebleven bent. Of je start gewoon het spel op vanaf het begin en laat je verrassen door de extra’s die Death Stranding: Director’s Cut je te bieden heeft.

Death Stranding: Director’s Cut - PS5
Death Stranding: Director’s Cut - PS5
Als Sam Bridges is het jouw missie om de mensheid hoop te geven