Een nieuwe weg
Door velen wordt Hideo Kojima – de grote man achter de succesvolle Metal Gear Solid-serie – gezien als een levende legende. Na zijn verrassende vertrek bij Konami in 2015, besloot Hideo als onafhankelijke videogame-ontwikkelaar verder te gaan. Nog geen paar maanden later kondigde de Japanner een samenwerking aan met Sony. In 2016 maakten we op de Sony persconferentie voor het eerst kennis met een een wel hele mysterieuze game, namelijk: Death Stranding. We werden de jaren hierna getrakteerd op cryptische trailers en de hele gamewereld vroeg zich af: “wat is dit nou eigenlijk voor spel”?
Vervallen staten, de mensheid is verscheurd
In Death Stranding zul je spelen als Sam Bridges, een gehavende koerier die zijn weg al een tijdje vindt in de fictieve wereld van een vernietigd post apocalyptisch Amerika. Jaren geleden was er een explosie, genaamd de Death Stranding. Deze explosie heeft de wereld op zijn kop gezet en de mensheid een flinke dreun gegeven. Alsof dat nog niet genoeg was bracht deze explosie nog veel meer ellende met zich mee. Mysterieuze entiteiten genaamd ‘BT’S’ verschenen, en dreven de mensheid nog verder uit elkaar. Ook was daar de ‘Timefall’. Dit zijn regenbuien die de levensverwachting/duurzaamheid van organismes en bepaalde materialen drastisch verkorten. Kortom, een hoop ellende. Gelukkig was daar het UCA, de Amerikaanse regering die zich met man en macht richt op het herverbinden van de mensheid. Aan jou de taak als zogeheten ‘Porter’ om het chiral network op te zetten en dit stapje voor stapje uit te breiden en zodoende de mensheid weer met elkaar te verbinden.
Post-apocalyptische postbode
Sam Bridges is een porter, dit is de minst gewilde baan in de wereld van Death Stranding, maar gelijktijdig wel een ontzettend belangrijke. Als porter bezorg je van alles. De spullen die je rondbrengt lopen behoorlijk uiteen, van echte levende mensen – ja die bezorg je ook – tot simpelweg wat medicijnen of andere essentiële benodigdheden. De opdrachten die je krijgt zijn elke keer weer een riskante onderneming waarin je als koerier vaak wordt uitgedaagd door verschillende obstakels en gevaren. Zo zul je in bepaalde gebieden bijvoorbeeld rekening moeten houden met de timefall, BT’s en andere groeperingen die je leven zuur maken. Het is dus belangrijk om goed voorbereid op stap te gaan en je run bedachtzaam in te plannen. Geen zorgen hoor, de game houd je ontzettend aan het handje en wil veel zaken nog een keer benadrukken zodat je alles nog wel volgt.
Goede voorbereiding is het halve werk
Elke run begint met het aannemen van een order. Dit doe je bij één van de vestigingen die je verbonden hebt via het chiral network. Vervolgens kun je handmatig je lading indelen en plan je jouw route in via de – ietwat chaotische – map. Natuurlijk ga jij je spullen niet bezorgen zonder hulpmiddelen. Deze attributen kunnen je runs namelijk een stuk aangenamer maken. Let echter wel op, alle items die jij meeneemt kosten extra gewicht. Het is dus belangrijk om in te schatten hoeveel afstand je gaat afleggen, wat voor een gevaren er op de loer liggen en hoeveel gewicht je maximaal kan dragen. Verder speelt de zwaartekracht ook een rol, heb je teveel items aan je linkerzijde hangen? Reken maar dat je constant bezig bent om je balans te houden. Ook is het belangrijk om in acht te nemen dat items die je meeneemt, kapot kunnen gaan. Voorzichtig zijn dus! Hoe verder jij komt in de game, hoe meer nieuwe items je ontgrendelt. Denk hierbij aan: anti-BT-wapens, mechanische cyborgbenen – die je letterlijk op de been houden – en natuurlijk niet te vergeten: verschillende voertuigen.
Na elke run krijg je een overzicht met allemaal handige informatie: hoelang deed ik erover? Hoeveel kilo vracht had ik bij me en hoe is de conditie van de producten? Hoe beter je je runs uitvoert hoe hoger jouw score. Deze score’s beïnvloeden vervolgens weer je stats, allemaal erg interessant. Het managen van je spullen kan op den duur echter wel vervelend worden. Constant maar weer het inventory menu in duiken om kleine aanpassingen te doen haalt de vaart er behoorlijk uit. Ook is het menu niet erg overzichtelijk en is het soms even goed snuffelen om dingen gedaan te krijgen.
Ken je terrein
Eenmaal op stap in de adembenemende, maar gelijktijdig, ontzettend geïsoleerde wereld van Death Stranding, zul jij op van allerlei zaken moeten letten. Zo zijn er een handjevol RPG-elementen aanwezig. Denk hierbij aan stamina-/hp-balken, de batterij van bijvoorbeeld je voertuigen/cyborgbenen, of gewoonweg de duurzaamheid van je schoenen. Als je schoenen kapot gaan loop je namelijk verder op je blote voeten! Geen zorgen, je kunt altijd een extra paar meenemen, of als je geluk hebt kun je items vinden in de wereld waar je schoenen van kunt maken.
Verder is het belangrijk om regelmatig de omgeving te scannen. Na een scan kun je zien hoe makkelijk of hoe moeilijk bepaalde stukjes grond te bewandelen zijn. Als je te zwaar beladen bent kun je namelijk zo uitglijden op lastig te bewandelen grond. Los van het terrein wat je moet overwinnen zijn er natuurlijk meer gevaren. De BT’s bijvoorbeeld, deze geest-achtige entiteiten kun je de baas zijn met je BB. Je BB draag je veelal bij je en zal je regelmatig om wat aandacht vragen middels gehuil. Even ritmisch wiegen met je controller en hij is weer helemaal rustig. Je bridge baby heeft zowel contact met de wereld van de BT’s als de wereld waarin jij je bevindt. Door middel van deze schattige baby kun jij de BT’s aanvoelen en spotten. Onmisbaar en erg handig!
Geïsoleerde wereld, maar toch verbonden
Tijdens je avonturen kun je met de juiste grondstoffen die je verzamelt of vindt, verschillende dingen bouwen binnen de radius van het chiral network. Zo kun je bijvoorbeeld bruggen, mailboxen, safe house’s, enz. bouwen. Al je bouwwerken kunnen gezien worden door andere online spelers die op hetzelfde punt in de game zitten! Zo kunnen deze spelers jouw pre-set creaties en items die je achterlaat waarderen doormiddel van een like knop, en vice versa natuurlijk. Ook kun je verschillende signs toevoegen die bepaalde gevaren of interessante plekken markeren. Het is een ontzettend leuke manier om spelenderwijs wat meer inzicht te krijgen over de gebieden die jij zult verkennen. Veel BT’s hier? Dan nemen we toch maar even een andere route, bedankt anonieme speler! Like! Sommige items die achter worden gelaten door andere spelers kunnen echt aanvoelen als een reddende engel. Hiernaast creëert het vinden/achterlaten van deze items ook een gevoel van verbondenheid, hoe eenzaam de wereld soms ook kan aanvoelen, je voelt je toch verbonden.
Vol sfeer
De algehele sfeer in Death Stranding is fantastisch. Zowel de verschillende omgevingen die je ontdekt als de goed verzorgde cinematische cutscenes zitten bomvol ambiance. Het nodigt uit om helemaal in het universum op te gaan en leergierig alle informatie over de wereld op te slokken. Zo heb je hier gelukkig ook de gelegenheid voor, want er zijn veel teksten te lezen in het menu die bepaalde theorieën/ideeën over de gebeurtenissen in wereld van Death Stranding proberen te verhelderen. Verhaaltechnisch blijft de game bewust mysterieus en naarmate je progressie boekt zul je beetje bij beetje wijzer worden. Voor de mensen die het interessant vinden om in ingewikkelde stof te duiken is Death Stranding in zijn algemeenheid een bibliotheek met ontzettend veel lore.
Patience is the game
Death Stranding is duidelijk een game die er niet op uit is om een specifieke doelgroep te pleasen. Zo neemt het spel gedurfde risico’s en is het helemaal zijn eigen beestje. Het mag dan ook nogmaals gezegd worden dat de spelervaring niet voor iedereen weggelegd is. De game komt namelijk erg traag op gang en vereist een goede dosis geduld/doorzettingsvermogen. Gameplay-technisch kan Death Stranding erg repetitief aanvoelen, vooral in de eerste uurtjes. Naarmate het balletje gaat rollen – na een uurtje of 5/6 – wordt de gameplay stukje bij beetje interessanter en zul je te maken krijgen met nieuwe mechanieken. Deze mechanieken zijn niet perse nieuw/origineel of verfrissend, maar zorgen wel voor meer balans in de algehele ervaring. Denk hierbij aan een kleine dosis sluipwerk, shooteractie en het rijden in verschillende voertuigen. Het spelen van Death Stranding kun je zien als een metafoor die ook opgaat in het leven. Als je doorzet in moeilijke tijden zal de schoonheid van het leven zich uiteindelijk openbaren. Dit is net zo in de game.
€16,-
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Pingback: Recensie: Death Stranding: Director's Cut - Play Watch Read