Recensie: Deathtrap

Samenvatting
: Dit is de beste tower defense game die ik ooit heb gespeeld, ook al komt dat meer door het hack-and-slash gedeelte. Toch is dat al eerder gedaan in Orcs Must Die! Ondanks gebrek aan originaliteit is het een solide game, tjokvol content voor de liefhebber. NeocoreGames heeft aan alles gedacht betreft het tower defense-genre en het zal menig gamer zeker kunnen bekoren. Mocht je tussen de chaos van honderden monsters tegelijk je hoofd erbij kunnen houden dan is het zeker waard om deze game even te checken.
6.5

Iedereen heeft wel eens een tower defense-game op zijn telefoon gespeeld. Je smijt wat torentjes, afweergeschut of vallen neer en je ziet hoe een menigte van zombies, aliens, soldaatjes, koeien of wat voor gespuis dan ook, genadeloos met de grond gelijk gemaakt wordt terwijl jij glimlachend toe kijkt. Niet bij Deathtrap! Hier mag je zelf wat meer uitvoeren dan alleen torentjes en vallen uiteenzetten.

Deathtrap noemt zichzelf een Tower Defense & Action-RPG. Nu dekt dit de lading wel, maar zou het eerder een Tower Defense & Hack and Slash genoemd kunnen worden, aangezien het actie gedeelte van de titel meer doet denken aan Diablo. Naast dat je ook vallen uiteen moet zetten, loop je ook rond in het level met een isometrisch perspectief met je gekozen personage. Je kunt kiezen uit een Mercenary, die voornamelijk van close-combat houdt, een Sorceress, die magische krachten gebruikt om vijanden op een afstand te houden en The Marksman, die kruisbogen gebruikt en het meer van sneaky aanvallen moet hebben. Nu lijkt het erop dat deze klassen toevallig wel heel erg overeenkomen met de Barbarian uit Diablo 3 (je moet net zoals in Diablo 3 vijanden slaan om je rage (magie) terug te krijgen), de Demon Hunter en de Wizard. Ze werken uiteraard niet precies hetzelfde, maar de gelijkenis is er. Dat is overigens nergens slecht bedoeld.

deathtrap3

Verder werkt de game net zoals elke andere Tower Defense-game. Je loopt rond met je gekozen held voordat de golven aan vijanden op je af stormen. De vijanden blijven netjes een rode lijn van hun portaal naar het jouwe volgen tenzij ze je personage tegenkomen, dan willen ze nog wel eens van het pad afwijken en achter je aanrennen. Vervolgens kan je op bepaalde locaties vallen bouwen. In het begin beschik je maar over één of twee vallen, maar deze zijn uit te breiden tot een totaal van 25 verschillende vallen. Uiteraard moet je eerst aan condities voldoen om bepaalde vallen te ontgrendelen zoals: “bevries 250 vijanden”. Na elke golf van vijanden heb je even een moment rustpauze om je strategie te bepalen. Voor elke afgeslachte vijand krijg je weer ‘essence’ waarmee je je vallen kunt uitbreiden of nieuwe kunt bouwen. Na elk golf komt er een nieuw pad bij waar vijanden vandaan kunnen komen. Zo wordt het steeds moeilijker en moeilijker en zal je je vallen en jezelf steeds tactischer moeten opstellen om ervoor te zorgen dat geen enkele vijand je portaal bereikt. Gebeurt dit wel, niet getreurd. Je hebt namelijk twintig levenspunten. Dus er mogen maximaal twintig monsters door je portaal en dan is het game over. Gaat je personage dood? Min één punt voor je portaal. Zorg er dus voor dat je niet te vaak dood gaat.

Elke val heeft natuurlijk zijn zwakke en sterke punten. Zo heb je toren-vallen die vaak op vijanden schieten en vallen die zich op de grond bevinden zoals een gaswolk die vijanden aanvalt. De grondvallen hebben uiteraard geen nut tegen vliegende vijanden en sterk gepantserde vijanden zijn zwak tegen bijvoorbeeld een val waar spikes uit de grond komen schieten. Je hebt ook zo geheten summon vallen waarbij er bijvoorbeeld mensen met pijl en boog je vijanden bestoken of een grote wolf. Al deze vallen zijn ook nog sterker te maken. Nadat je een level gehaald heb krijg je namelijk ervaringspunten voor je personage, daarmee ontgrendel je zowel vaardigheidspunten voor de vaardigheden van het personage als voor je vallen. Deze vallen kun je dan upgraden waardoor ze je tijdens de level sterker moet maken. Uiteraard kost het tijdens de levels meer essence om deze sterker te maken. Het is dus een tactische keuze of je voor heel veel vallen gaat, of een paar die volledig ge-upgrade zijn.

11124xDeathtrap_gamescom_05

Als je personage level tien of twintig wordt, beschik je opeens over een stuk meer keuze aan vaardigheden die je kunt gebruiken. Je hebt namelijk twee standaard aanvallen onder de linker- en rechter muisknop zitten en daarnaast nog vier slots met aanvallen die allemaal magie verbruiken. Deze variëren van het aanvallen van vijanden, tot aan het tijdelijk sterker maken van je vallen en alles wat daar tussen zit. Gelukkig is het vrij eenvoudig om je vaardigheidspunten te resetten zodat je makkelijk je speelstijl aan het level kunt aanpassen. Zeker aangezien in latere levels vijanden soms wel uit zes verschillende portalen komen. Je personage is ook nog verder uit te breiden dankzij uitrusting die je vindt/koopt/zelf maakt tijdens de game. Dit systeem is te vergelijken met Diablo en zal dus voor veel mensen bekend voorkomen. Toch werkt het lekker en is het altijd leuk om nieuwe loot te verzamelen. Zelfs de manier waarop kistje openen nadat je de baas van het level verslagen heb doet denken aan Diablo. Het spuit eruit alsof er een stroom water uit schiet. Mocht je een level niet alleen kunnen halen, dan kan je altijd nog de co-op proberen om samen met een maatje (of een wild vreemde) het level te halen. Mocht deze persoon zo het bloed onder je nagels vandaan halen dan is het ook nog mogelijk om een versus match op te starten en deze persoon alle hoeken van de kamer te laten zien. Over de levels zijn ook nog ink-portals verspreid die je kunt gebruiken om snel over de kaart heen en weer te teleporteren. Deze ga je zeker nodig hebben met de chaos die je te wachten staan in de latere levels.

Deathtrap_gamescom_02

De game bevat dertien hoofdmissies. Als je deze hebt uitgespeeld ontgrendel je nog eens vijf extra missies. Achttien missies klinkt misschien wat karig, maar als je bedenkt dat elk level drie moeilijkheidsgraad niveaus heeft, met betere beloningen op de hogere moeilijkheidsgraad dan wordt het wel aantrekkelijk. Daarnaast ontgrendel je op level twintig de mogelijkheid om levels met bepaalde aangepaste criteria te spelen zoals vijanden die minder essence geven als ze doodgaan of dat vallen duurder zijn. Niet alleen de uitdaging wordt daardoor groter, maar ook je honoreringen. Mocht je daar op uitgekeken zijn dan heb je nog een endless mode met leaderboards waarbij vijanden blijven spawnen totdat je het niet meer redt. Mocht je echt alle achttien levels uit je hoofd kennen (en alle drie de personages al op level honderd hebben) dan is er altijd nog de mogelijkheid om zelf een level te creëren met de bijgevoegde editor. Deze is simpel en overzichtelijk en in een kwartiertje tot half uur heb jij een level gemaakt en online gezet dankzij de steam workshop.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.