Recensie: Demon’s Souls

Demon's Souls is een remake van het in 2009 verschenen origineel. Het is daarmee de eerste, exclusieve PlayStation 5-titel die nu te verkrijgen is. Bluepoint Games weet met deze remake trouw te blijven aan het origineel. Het is nog steeds genadeloos en de vreugde is alleen maar des te groter wanneer je een demoon verslaat na tig uur. Sterven is geen schande, het is alleen maar een leerproces. Daarmee is Demon's Souls niet geschikt voor iedereen. Maar wil je een echte PlayStation 5 exclusive in huis hebben en heb je engelengeduld? Dan is Demon's Souls de ideale game voor je. Wees voorbereid om geïrriteerd te raken.
9

Demon’s Souls

Als er iets voldoening geeft, dan is het wel het succesvol behalen van bijna onmogelijke gevechten. En laat dat nu net het geval zijn in Demon’s Souls. Demon’s Souls is geen nieuwe game, maar een remake van het in 2009 verschenen Demon’s Souls van FromSoftware. Daarmee werd er een nieuw genre toegevoegd, namelijk die van zeer onmogelijke games waarbij je genadeloos wordt afgestraft. Toch is de beloning des te groter als zo’n onmogelijk gevecht wel ineens te halen is. Het vergt alleen veel geduld en een flink aantal keer dat je zult sneuvelen. Demon’s Souls bleek een succes, want uit deze game werd Dark Souls geboren. Ook andere partijen zagen hier succes in, want afgelopen jaren zijn er meerdere soortgelijke games verschenen waaronder The Surge.

Demon’s Souls is op dit moment de enige game die je alleen kunt verkrijgen op de PlayStation 5. Het werd aangekondigd tijdens de PlayStation 5-reveal begin juni. De game is alleen niet ontwikkeld door FromSoftware dit keer, maar door Bluepoint Games. Zij werden echter wel ondersteund door SIE Japan Studios. Het is een uitstekende keuze geweest om dit project neer te leggen bij Bluepoint Games, want zij hebben meerdere remakes op hun naam staan. Eén daarvan is Shadow of the Colossus uit 2018 bijvoorbeeld, maar ook Uncharted: The Nathan Drake Collection. Dat zit dus wel snor met deze lui.

Demon's Souls

Kleine introductie

In Demon’s Souls mag jij als speler zelf kiezen wie jij wilt zijn. Ben jij een ridder of speel jij liever met magie? Je kunt kiezen uit verschillende classes en daarmee bepaal je ook gelijk jouw speelstijl. Als ridder kies je ervoor om direct de aanval te kiezen en als magiër kies je er eerder voor om van een afstand aan te vallen. Wel moet er gezegd worden dat de eerste meer uitdaging biedt, omdat je toch het gevecht direct aangaat en dat kan wel eens dodelijk zijn. Het spel is namelijk niet echt vergevingsgezind. Sommige vijanden weten je zo hard te raken dat je eigenlijk met één klap al tegen de grond ligt. Tel daar ook nog eens bij op dat de schade die jij toebrengt soms erg minimaal is. Het belangrijkste element is dus geduldig zijn en je kansen afwachten.

Je kunt aanvallen pareren of ontduiken. Dit zorgt er wel voor dat je een deel van je uithoudingsvermogen verbruikt. Dat uithoudingsvermogen moet je wel op pijl houden, want daarmee kun je ook aanvallen zelf uitvoeren. Wanneer je dit allemaal verkeerd aanpakt kan het wel eens je dood betekenen. Doodgaan in dit soort games is ook zeker geen schande, want je moet ervan leren. Wanneer je doodgaat, ga je naar de Nexus. Daar kan je vervolgens wat rondlopen en spullen kopen. Daarna ga je weer op pad om dezelfde route te bewandelen tot je bij het eerste monster komt. Daar wacht je de ultieme beproeving: nog meer doodgaan en ervan leren.

Demon's Souls Demon geveld

Op jacht

Het verhaal in Demon’s Souls draait om het koninkrijk Boletaria. Het koninkrijk is aangevallen door The Old One en na een heftige strijd is deze tot rust gebracht. Echter besluit de koning van Boletaria om alles weer een beetje aan te wakkeren met als gevolg dat alle demonen wakker worden en de vijf gebieden in Boletaria terroriseren. Daar kom jij als speler dan om de hoek kijken, want als een echte avonturier besluit jij om het koninkrijk te redden.

Het doel is vrij simpel: je gaat op onderzoek uit en je komt vele vijanden tegen. Op het begin is dit nog relatief vrij simpel. Je verslaat monsters en zij geven je daarna zielen. Met deze zielen kan je in de Nexus objecten kopen die je verder helpen of die je uitrusting verbeteren en repareren. Hoe meer zielen je verzameld, hoe makkelijker het kan gaan. Er is echter alleen één probleem: wanneer je doodgaat verlies je de zielen. Je kunt deze zielen wel weer terugkrijgen wanneer je naar het punt gaat waar je bent gestorven. Een ander nadeel aan sterven in Demon’s Souls is dat je nog extra gestraft wordt. Wanneer je voor de eerste keer sterft en terugkeert, keer je terug als een fantoom. Je levensbalk is dan gehalveerd en dus is het extra voorzichtig zijn.

Demon's Souls op jacht

Verschillen in de remake

Spelers waren bang dat Bluepoint Games misschien wel het spel toegankelijker zou maken voor nieuwe spelers. Gelukkig is daar niets van terecht gekomen en blijft Demon’s Souls voor iedereen even moeilijk. Wel zijn er nieuwe wapens en voorwerpen toegevoegd aan het spel. Het spel is ook op enkele punten zwaarder gemaakt en dat mag best letterlijk genomen worden. In het origineel waren helende voorwerpen niet gelimiteerd aan hoeveel je personage kon meedragen. In deze remake zit er nu ook een gewicht aan deze voorwerpen waardoor je niet oneindig veel helende voorwerpen met je kunt meedragen. Maar het meest interessant is misschien wel de Fractured World. In deze mode is alles gespiegeld en is het interessant voor een tweede speelsessie om je te laten verrassen.

Ondanks de nieuwe toevoegingen voelt het spelen van Demon’s Souls nog steeds vertrouwd aan. Het spel heeft zeker de nodige verbeteringen ondergaan waardoor de kracht van de PlayStation 5 zeker tot zijn recht komt. Je kunt het spel dan ook nog eens spelen in native 4K met 30 frames per seconde of in dynamische 4K met 60 frames per seconde. Het is aan jou om te kiezen hoe je dit genadeloze avontuur wilt aangaan. Ben jij een gamer die op een makkelijke manier door games wilt gaan op de makkelijkste stand? Misschien kun je dan beter overwegen om deze game over te slaan, tenzij je echt die uitdaging wilt aangaan. Dan moet je alleen niet huilen wanneer je na twintig uur nog steeds niet voorbij de eerste demoon bent, want dat risico zit er wel in.

Demon's Souls - PS5
Demon's Souls - PS5
€79,99€64,99