Destiny 2: Shadowkeep
Ieder jaar brengt Bungie in september of een nieuwe uitbreiding uit of een nieuw deel. Vorig jaar verscheen Forsaken, deze werd door ons beloond met een acht. Dit jaar verloopt het net allemaal wat anders. Bungie besloot om eerder dit jaar te gaan scheiden van Activision. Dit betekende dat de eerste uitbreiding, in dit geval Shadowkeep, volledig onafhankelijk uitgebracht ging worden. Dit resulteerde erin dat de uitbreiding niet in september uitkwam, maar pas op 1 oktober. Is Shadowkeep desondanks het wachten waard?
Bungie lijkt een vast patroon te ontwikkelen als het gaat om uitbreidingen. In het eerste jaar na release van een deel krijg je twee kleinere uitbreidingen en dan een hele grote. In Destiny was dat The Taken King. Daarna kreeg het een iets kleinere uitbreiding genaamd Rise of Iron. In Destiny 2 lijkt dat patroon niet te zijn doorbroken. Vorig jaar kreeg je met Forsaken een enorm uitgebreide uitbreiding, een waarbij je misschien net iets teveel kon doen. Daarna verschenen er seizoenen die niet zo heel spetterend waren. Met Shadowkeep gaan ze eigenlijk de tour op net als met Rise of Iron. Een iets kleinere uitbreiding die je voldoende laat spelen.
Dark side of the moon
In Shadowkeep keer je terug naar een wel heel bekende planeet, namelijk de maan. De maan is voor de trouwe fans geen onbekende locatie, want daar mocht je in Destiny al aan de slag. In Destiny 2 kom je erachter dat Eris na de verwoesting van de Tower gewoon in leven is en op een missie is gestuurd naar de maan. Daar wordt zij geteisterd door nachtmerries, dus je mag rekening houden met oude vijanden die gaan terugkomen. Niet alleen oude vijanden, maar ook oude bekende gebieden mag je weer gaan bezoeken. Alle gebieden uit het eerste deel zijn weer vrij te bezoeken, met uitzondering van de raid uit het eerste deel. Qua verhaal stelt het allemaal niet zo heel veel voor. Je bent er zelfs al snel doorheen en naderhand heb je eigenlijk meer vragen dan antwoorden. Het einde van de singleplayer is eerder een aanloop naar dit seizoen op Destiny 2, genaamd Season of the Undying. Vanaf daar begint het soort van interessant te worden. Alles wat je ervoor moet doen is eigenlijk wat saai.
Wat opvalt is dat de maan er hetzelfde uitziet, maar toch wel op de nodige plekken is aangepast. Er is zelfs een nieuw gedeelte bijgekomen, namelijk de Scarlet Keep. Een toren die garant staat voor een hoop ellende. Ellende die dit jaar aan de spelers geopenbaard gaat worden. Ellende wat garant staat voor één ding: het gaat weer een grindfest worden.
Grinding to the max
Net al ieder jaar, en ook sinds vorig jaar, gaat de levelcap omhoog en dus zit er maar één ding op: je mag weer gaan grinden tot je een ons weegt. De levelcap is 960 in plaats van de 750 van voor het verschijnen van Shadowkeep. En dat bereik je niet zomaar, je kunt dat alleen voor elkaar krijgen om je wederom bezig te houden met de endgame-content. Je mag weer de nodige strikes, Gambit-matches en nightfalls doen en daar krijg je dan weer de betere uitrusting van. Deze betere uitrusting heb je dan vervolgens weer nodig om de nieuwe raid te spelen. Want dat is waar Destiny gewoon om draait. Een raid die overigens niet zo groot is als die van Forsaken, maar wel net zo uitdagend.
Toch voelt Shadowkeep gewoon niet zo leuk aan als Rise of Iron een paar jaar geleden, of als het vorig jaar verschenen Forsaken. Het voelt allemaal aan als een herhaling van zetten en zelfs als een verplicht nummertje. Je moet weer dagelijks bounties gaan voltooien om de juiste punten te verdienen, en je speelt weer oudere raids omdat je weet dat je daar ook betere uitrusting van krijgt. Het voelt allemaal te vertrouwd en dat is zonde. Want de trouwe fanbase is namelijk al een jaar ontevreden over hoe het gaat met Destiny 2. Ja, ze snappen waar ze naartoe werken, namelijk de verhaallijn van Oryx en zijn familie, maar er komt zoveel op je af. Ook blijven er gewoon ontzettend veel gaten zitten in het verhaal.
Iets nieuws?
Er zit ‘gelukkig’ wel iets nieuws in Shadowkeep. Er is een nieuwe modus toegevoegd genaamd Vex Offensive. Dit is geïntroduceerd vanwege Season of the Undying. Een leuke modus, maar dit moet je ook zeker geen hele avond spelen. Je moet gewoon golven van vijanden verslaan, dan wat kristallen schieten en vervolgens datgene herhalen. Op het einde een baas neerknallen en klaar… Ongeïnspireerde meuk eigenlijk. Gelukkig zijn er wel een aantal andere nieuwe elementen toegevoegd die dan wel weer positief ervaren worden.
Nightfalls waren voorheen niet meer zo heel spannend. In deze uitbreiding kent een nightfall nu vier moeilijkheidsgraden. Iedere moeilijkheidsgraad zorgt weer voor betere beloningen. Oftewel, je bent er wel even zoet mee. Wat ook nog telt is de nieuwe manier van je uitrusting aanpassen. Bij Bungie noemen ze dit ook wel Armor 2.0. Je personage beschikt nu over Finishers waarmee je vijanden die bijna dood zijn kunt uitschakelen. Je kunt bij je uitrusting bijvoorbeeld instellen dat je wapens herladen of dat je extra kogels krijgt voor je zware wapen. Dit alles gaat dan wel ten koste van je balk waarmee je je ultieme vaardigheid toepast.
Als laatste wat nieuw is, is een Battle Pass. Vele gamers zijn er wel bekend mee uit andere games en ook in Destiny 2 heeft het fenomeen Battle Pass toegeslagen. Je gaat een level omhoog door zoveel mogelijk XP te verdienen. Je hebt een gratis variant en een variant voor spelers die betaald hebben voor een Battle Pass.
€15,43
Uiterlijk 24 juli in huis
Pingback: De tien leukste Destiny raids - Play Watch Read