Recensie: Destiny 2

Samenvatting
Destiny 2 is een heel nieuw avontuur welke zowel trouwe fans als nieuwe fans zou moeten aanspreken. Bungie heeft geleerd van diens fouten door dit keer een degelijk verhaal te introduceren. Om de werelden minder leeg te doen aanvoelen is er gekozen om meer activiteiten te introduceren zoals de Lost Sectors en de Adventures. Destiny 2 begint pas te leven op het moment dat je level twintig bent en je het verhaal hebt uitgespeeld. Het eindeloos zoeken naar betere uitrusting zorgt voor de nodige uurtjes speelplezier wat uiteindelijk moet leiden tot de ultieme uitdaging: het spelen en uitspelen van de raid. Ervaring leert dat het begin van Destiny moet dienen als basis voor wat komende jaren gaat komen. Daarom kan er geconcludeerd worden dat Destiny 2 een ijzersterke basis heeft nu en dat we de komende jaren nog lang niet klaar zijn met Destiny 2.
Good
  • Een duidelijk verhaal
  • Wapensysteem op de schop
  • Meer content in de endgame
Bad
  • Crucible mist toch wel Elimination
  • Levelcap snel te bereiken
9

Toen Bungie niet meer gebonden was aan Microsoft en dus de vrije markt op kon gaan, kwam daar al snel de mededeling dat zij bezig waren met een nieuw project. In 2014 verscheen Destiny voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en de Xbox One. Het was een daverend succes, ondanks de nodige kritische geluiden vanuit de pers en de consument. Nu drie jaar later is het tijd dat Destiny een nieuwe fase ingaat.

In Destiny 2 wordt de thuisbasis van de Guardians aangevallen door Ghaul en zijn Red Legion. Zij hebben maar één doel, namelijk de Guardians beroven van hun Light. Het Light zorgt ervoor dat de Guardians speciale krachten hebben om het universum te beschermen tegen vijandelijke troepen. Red Legion is een beruchte troep onder de Cabal, een vijand die al eerder voor kwam in het eerste deel. Ghaul slaagt in zijn plan en de Guardians die het weten te overleven zitten zonder krachten en proberen een manier te vinden om toch weer krachten te hebben. En dat is waar jij als speler in terecht komt.

Destiny kent een rijke geschiedenis en een trouwe fanbase na drie jaar. Er kan wel geconcludeerd worden dat Destiny pas echt begon te leven met de komst van The Taken King en later. Destiny 2 brengt ons eigenlijk naar de basis die Destiny ook had, zonder krachten het moeten opnemen tegen de vijand. Er is alleen één groot verschil, vanaf de eerste stappen die je zet in Destiny 2 is het al duidelijk dat je maar één doel hebt: het verslaan van Ghaul en zijn leger. Spelers vanaf het eerste uur hadden als grootste klacht over Destiny dat het verhaal onduidelijk was en alle kanten opging. In Destiny 2 is dat dus niet het geval en heeft de ontwikkelaar zelfs aangegeven dat zij juist hopen dat spelers nu gaan klagen dat er teveel verhaal in gaat zitten.

In Destiny 2 neem je in principe het personage mee uit het eerste deel, maar dat is alleen maar cosmetisch. Je kunt er ook voor kiezen om juist te gaan voor een nieuw personage. Uiteindelijk zal beide geen verschil maken, je moet immers gewoon vanaf nul beginnen. Je wordt langzaamaan meegenomen in een spannend verhaal wat begint bij Aarde, maar je uiteindelijk gaat leiden naar verschillende planeten. Planeten die niet eerder voorkwamen. Op Titan ben je op zoek naar de vanguard Zavala en moet je vooral veel springen. Deze planeet bestaat uit veel water en je avontuur begint daar op een soort van industrieel platform. Op Nessus moet je zoeken naar de vanguard Cayde-6 die weer voor de nodige humor zorgt. Op deze planeet hebben de Vex het voor het zeggen. De laatste planeet waar we kunnen rondlopen is Io. Op deze planeet is de Traveler voor het laatst geweest voor het naar Aarde terugkeerde. De vanguard Ikora probeert daar haar Light terug te vinden. Uiteindelijk moet je hen drieën weer herenigen en samen de strijd aangaan tegen Ghaul.

Destiny 2 weet verschillende dingen anders te doen dan het origineel. Om te beginnen is heel het wapensysteem op de schop gegaan. Dit keer heb je vanaf het begin al de beschikking over drie soorten wapens. Je hebt standaardwapens waarmee je kunt schieten en waar geen speciaal element aan gekoppeld zit. In het tweede slot heb je de wapens zitten die wel een speciaal element bevatten. Je kunt dus bij wijze van twee keer een automatisch geweer hebben waarvan één een element heeft en de ander niet. Het derde slot wordt in gebruik genomen door de zwaardere wapens. De traditionele raketwerpers en zwaarden vallen daar onder andere onder. De shotguns en de scherpschutgeweren zijn echter nu ook verbannen naar dat slot. Kogels voor dat soort wapens zijn dan ook wat schaarser geworden. Bungie heeft er ook voor gekozen om nieuwe wapens toe te voegen aan Destiny 2. Zo kan je nu ook submachinegeweren, granaatwerpers en speciale lasergeweren gebruiken. Al met al probeert men steeds meer nieuwe dingen toe te voegen aan Destiny 2.

Het levelsysteem is hetzelfde als in Destiny. Je begint bij nul en de levelcap staat nu ingesteld op twintig. Je kan verder komen door bijvoorbeeld missies te voltooien. In het vorig deel had je een basislevel waar je aan moest voldoen om te kunnen starten aan een nieuwe missie. In Destiny 2 gaat men iets verder. Je krijgt een nieuwe missie op een planeet, maar je bent pas welkom op die planeet als je een bepaald level hebt bereikt. Zolang je dat level nog niet bereikt hebt, kan je ook nog niet die missie spelen. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om dus wel je level omhoog te krikken om uiteindelijk de levelcap van twintig te bereiken.

Zodra je level twintig bereikt hebt en het verhaal hebt uitgespeeld is het nog niet over. Destiny 2 begint pas echt te leven op het moment dat je losgelaten wordt. Strikes en Patrol-missies worden dan vrijgespeeld en dan begint het eindeloos zoeken naar betere uitrusting. Er wordt dit keer niet gesproken over een Light-level, maar over een Power-level. Deze uitrusting verdien je weer op zijn beurt met het spelen van de strikes of andere endgame activiteiten. Zodra je dan eindelijk meer kan dan een deuk in een pakje boter slaan, dan staat de Nightfall op je te wachten. Ook deze is door de ontwikkelaar vernieuwd. Wekelijks verschijnt er een nieuwe Nightfall met andere wijzigingen. In die van afgelopen week en deze week verschijnt er een tijd in beeld. Je moet de Nightfall binnen deze tijd voltooien. Faal je, dan mag je gewoon weer opnieuw beginnen. Je kunt tijd bijverdienen door vijanden dood te schieten die je twee tot zeven seconden extra geven. Een stuk uitdagender geworden en ditmaal is alle drie doodgaan geen zonde meer. Je mag na een tijdje gewoon terugkomen, alleen kost het wel kostbare tijd. Ook het voltooien van Public Events zorgen ervoor dat je betere uitrusting krijgt. Mocht je dat allemaal al gedaan hebben, dan zijn er ook nog nieuwe avonturen (Adventures) die je kunt spelen of op zoek kunt gaan naar geheime gebieden (Lost Sectors) en kistjes. Uiteindelijk werk je maar naar één doel toe met Destiny 2: het verkrijgen van betere uitrusting zodat je met de raid kan starten. Deze is afgelopen week van start gegaan en zoals de ontwikkelaar zelf ook aangeeft: wij geven je de mogelijkheid, het is aan de speler om te ervaren wat je moet doen en hoe je het moet doen. Daarom zal er in deze recensie geen informatie staan over de raid.

Een ander component van Destiny 2 is de multiplayer: de Crucible. De grootste vernieuwing is dat het geen zes tegen zes meer is, maar vier tegen vier. Bungie heeft ervoor gekozen om een duidelijk onderscheid te maken in welke stijl bij jou past. Er bestaan twee modi om te spelen in de Crucible. Er is een Quickplay waarbij je automatisch een modus voorgeschoteld krijgt. Deze modi zijn Clash, Control en Supremacy. Deze komen rechtstreeks uit het vorig deel. Quickplay is vooral bekend om lekker een paar potjes te spelen om vervolgens iets anders te doen. De tweede modus die beschikbaar gesteld is is Competitive. Deze kent twee nieuwe modi genaamd Survivor en Countdown. In Survivor krijgt ieder team acht levens. Wanneer iemand wordt neergeschoten gaat er een leven af. Wanneer de teller op nul staat en je gaat dood, dan kom je niet meer terug. Het team dat weet te overleven en dit vijf keer te doen wint het spel. In Countdown draait het allemaal om het plaatsen van een bom of om deze te ontmantelen. Het team dat als eerste vijf punten heeft wint. Wat wel jammer is, is dat Elimination eruit gehaald is en dat het spelen van private matches met vrienden ook nog niet beschikbaar is.

Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

5 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.