Destiny gaat inmiddels al twee jaar mee en heeft nog steeds een trouwe fanbase. Ook aan uitbreidingen geen gebrek bij Destiny en dit jaar is het de beurt aan inmiddels de vierde uitbreiding, Rise of Iron. Eindelijk ontmoeten we de man achter de helm, want de guardians moeten Lord Saladin helpen om de rust terug te laten keren.
Zoals gezegd is Rise of Iron inmiddels de vierde uitbreiding. De laatste betaalde uitbreiding kwam in september vorig jaar uit en had een prijskaartje van veertig euro. Rise of Iron is gelukkig iets goedkoper, namelijk dertig euro. Toch zal je nooit het gevoel hebben dat deze dertig euro de juiste prijs is voor deze uitbreiding. Dit komt omdat er minder vernieuwingen zijn dan dat aanvankelijk gedacht werd door de community. De belangrijkste vernieuwing is misschien wel dat je light level van 335 naar 400 kan gaan en dat je in de multiplayer weer iets nieuws kan doen.
Maar laten we eerst eens beginnen bij het verhaal. In een ver verleden waren er Iron Lords die ooit gebruik wilde maken van een geavanceerd programma waarbij ze de oorlog probeerden te winnen. Dit is uit de hand gelopen doordat het programma zelf keuzes ging maken. Na een zwaar gevecht bleef alleen Lord Saladin over. Hij heeft alles er aan gedaan om dit programma, genaamd SIVA, geheim te houden en dat is ook gelukt. Toch zijn de Fallen achter dit geheim gekomen en vormen zij het nieuwste gevaar voor het bestaan van de mensheid. Gear up guardians, want Lord Saladin heeft ons nodig.
Met Rise of Iron krijgen we op Aarde twee nieuwe gebieden erbij. Zo speelt het grootste gedeelte zich af in een nieuw gebied, Plaguelands. Dit gebied lijkt zich te bevinden in de periode van de winter, dus je mag nu lekker in de sneeuw gaan rondlopen. Leuk om hierbij te zien is dat enkele gebieden die al eerder toegankelijk waren dus nu een metamorfose gehad hebben. Het gebied lijkt voor de rest op wat wij eigenlijk al eerder gezien hebben. Er zijn wat nieuwe elementen toegevoegd, maar voor de rest is het erg herkenbaar. Het tweede nieuwe gebied is een social place waarbij je kennis maakt met de geschiedenis van de Iron Lords. Er is verder op deze plek weinig te beleven, buiten het beklimmen van de berg. Dit blijkt nog best wel een frustrerende klus te zijn, maar dan heb je wel een mooi uitzicht over het gebied.
Qua missies is Rise of Iron best wel karig. Het verhaal kent maar vijf missies waarbij er één binnen vijf minuten uit te spelen is. Naast deze missies kent het nog zij-missies, maar die moet je veelal vrijspelen door bounties te voltooien. Vervelend hieraan is dat het allemaal willekeurig is wanneer je iets krijgt. Soms hoeft iemand maar drie bounties in te leveren waarna diegene al een nieuwe zijmissie erbij krijgt. Sommigen moeten wel vijftien bounties voltooien en krijgen dan nog steeds niets. Wel moet gezegd worden dat er nu wekelijks missies bijkomen, echter zijn deze missies herhalend. Iedere week moet je hetzelfde doen, dus de vraag is of dit de gebruikers wel bezig weet te houden. Immers zat er tussen The Taken King en Rise of Iron precies een jaar. In dat jaar zijn velen toch uitgekeken geraakt op Destiny. Men probeert dit nu tegen te gaan door een boek te introduceren. In dit boek staan voorwaarden voor missies en wat je extra kan doen om het boek te voltooien. Je kan hier dan ook omhoog gaan in ranking en daar krijg je dan weer voorwerpen uit die je kan gebruiken. Ten tijde van het schrijven van deze recensie zitten wij al op 59% van het boek. Dus verwacht niet dat je hier een volledig jaar mee bezig zal zijn.
Nu we het verhaal besproken hebben, is het tijd om de rest er eens bij te pakken. Strikes zijn een belangrijk onderdeel geweest van het levellen van je personages. Bij iedere uitbreiding zijn er strikes toegevoegd en ook bij Rise of Iron is dit het geval. Zo is er één nieuwe strike toegevoegd en zijn een aantal bestaande strikes aangepast. Voor dertig euro is dit eigenlijk karig en onbegrijpelijk. Naast deze strikes is er ook weer een nieuwe raid. Hierin mag je weer samen met vijf anderen aan de slag om verschillende obstakels te voltooien. Op dit moment zijn we op driekwart van de raid beland en is het enkel nog een kwestie van de eindbaas verslaan. De raid is uitdagend en is eigenlijk een verzameling van elementen uit andere raids die ervoor zorgen dat deze raid vernieuwend is. We kunnen er helaas niet meer over zeggen, want een raid moet je gewoon beleven. The Taken King had de Court of Oryx waarbij je bazen moest verslaan om zo uitrusting te verzamelen. In Rise of Iron is er een soortgelijke toevoeging gedaan, Archon’s Forge. Je kan tijdens het spelen SIVA Offerings krijgen en deze offeren bij de Archon’s Forge. Je krijgt dan golven met vijanden en op het einde krijg je dan een eindbaas die je moet verslaan. Een leuke toevoeging die met meerdere mensen echt enorm leuk is, alleen is het zo dat als je alleen bent er maar weinig mensen te vinden zijn. Je bent soms tien minuten aan het wachten tot er mensen bij je komen om te helpen.
Als laatste bespreken we de multiplayer van Destiny, Crucible. Met iedere uitbreiding krijgt de Crucible ook nieuwe mappen erbij. Ook bij Rise of Iron zijn er weer vier nieuwe mappen toegevoegd. Deze mappen heeft voor ieder wat wils en zijn ook goed gebalanceerd. De grootste vernieuwing is toch wel een nieuwe modus: Supremacy. Dit is het antwoord op bijvoorbeeld Call of Duty’s Kill Confirmed. Als je iemand doodschiet laat die persoon een Crest vallen die je moet oppakken. Deze Crest zorgt er dus voor dat je punten krijgt. Als je zelf doodgeschoten wordt, dan moet iemand van je team proberen je Crest op te pakken zodat de tegenpartij geen punten krijgt. Het is een hele leuke modus om te spelen en weer eens wat anders dan Clash (= Team Deathmatch). De valkuil is wel dat Bungie de problemen rond lag nog steeds niet kan oplossen. Hierdoor kan het zijn dat je met zestig punten voorstaat, maar dat de tegenpartij de lag in het spel zo manipuleert, dat je ineens met veertig punten achter staat en de winst zo verloren gaat.
Pingback: De tien leukste Destiny raids - Play Watch Read