Virtual reality is zeer geschikt voor allerlei doeleindes. Anshar Studios moet dat ook gedacht hebben, want Detached is een game die wel gemaakt lijkt te zijn voor Virtual Reality. Niet getreurd, de game is ook gewoon zonder een headset te spelen. Wij gingen echter zitten met de headset om ons langs de ruïnes van een uiteen gerukt ruimteschip te slingeren. Waarom? Om te kijken of er nog wat te redden valt natuurlijk.
Detached laat zich niet kenmerken door een verhaal. De game introduceert je als naamloze ruimtereiziger en legt vervolgens de besturing uit. Dat moet ook wel want de gebruikte besturing is afgeleid van hoe NASA met de besturing van hun ruimteschepen om gaat. De basis ligt er, en het is aan jou om te zien wat je er mee doet. Er zijn alternatieve manieren om jezelf voort te bewegen door de ruimte maar de originele knoppencombinatie wist ons het meest te behagen. Wat volgt na de introductie is een beetje te zien als een wandelsimulator in de ruimte. Je kunt zelf kiezen wat je doet of waar je heen gaat zolang jij maar let op jouw zuurstoftanks, want deze gaan na verloop van tijd leeg, en dan overlijd je natuurlijk. Aangezien dat niet de bedoeling is, moet je er dus voor zorgen dat er orde in de chaos komt.
Het uiteengerukte ruimteschip en de directe omgeving is het spelterrein van Detached. Zoals gezegd, je kunt zelf doen wat je wil, de ruïnes doorzoeken of gewoon relaxed door de ruimte slingeren, maar er is wel daadwerkelijk een doel in de game. Je moet er achter zien te komen hoe de situatie waarin je je bevindt ontstaan is, en hoe je het ruimteschip weer bij elkaar krijgt, of in ieder geval compleet genoeg kunt maken zodat je je eigen redding kunt voorbereiden. Detached moet het vooral hebben van de keuzevrijheid en de mogelijkheden die je krijgt als astronaut. Aan de andere kant heeft Anshar Studios er wel voor gezorgd dat er ook daadwerkelijk het een en ander te doen is in en rond het ruimtestation waardoor je je niet hoeft te vervelen.
Detached ziet er uit om door een ringetje te halen, in het ruimtestation zijn alle details aanwezig en voelt het ook aan als een koude en verschrikkelijke plek om te zijn, je kunt schermpjes prima lezen en je hebt echt het gevoel dat je overal heen kunt. Pas als je echter een luchtsluis vindt en naar buiten kan voor een ruimtewandeling, laat Detached zijn ware aard zien. Al zwevend tussen de puinstukken en ruïnes laat Detached zien dat de ruimte ook een schitterende plek kan zijn die er bijzonder goed uit ziet. Het is overigens zonder VR headset ook een mooie game om te zien, maar wij raden toch een headset aan om mee te spelen. Ook het geluid en de bewegingen die je maakt als astronaut vallen mooi samen met hoe de game in elkaar steekt. Het klinkt allemaal wat dof, wat logisch is, maar je interne communicatie klinkt wel helder.
Waar wij ons vooral zorgen over maken is de herspeelbaarheid van Detached. Is de game na een uur of tien a vijftien nog wel leuk genoeg om af en toe een keer in rond te zweven of gaat deze game na de vijf hoofdstukken die het verhalende component telt genadeloos afgezwakt worden? Wat betreft de gameplay zit het wel goed maar wat nou als je alles door bent? Ga je deze titel dan nog aan je vrienden en familie laten zien en erger nog, wat als je de game speelt zonder virtual reality headset? Hoe is de ervaring dan over een langere periode? Onze recensie is namelijk gebaseerd op een aantal speelsessies met PlayStation VR en slechts een enkele keer zonder. headset. De vraag is dus hoe lang het zonder headset leuk blijft.
Detached is geen hoogvlieger maar weet een interessante ervaring te brengen die niet al te lang duurt. Aan de andere kant is het de vraag hoe lang zo’n titel dan leuk blijft en of hij goed genoeg is om met anderen te spelen. Detached is echt gemaakt voor Virtual Reality en dat is wat minder goed nieuws voor de mensen zonder headset, ook al kunnen zij hem wel gewoon spelen. Heb je echter wel een headset dan zijn er wel een paar momenten waarop je denkt van “ja, dit is waarom ik deze veel te dure headset nu tegen mijn gezicht heb geplakt”. Wij geven de game dan ook het voordeel van de twijfel en laten ons cijfer tussen de VR en non-VR speelsessies zweven. Want het gebruik van VR maakt bij deze game wel echt verschil.