Recensie: Deus Ex: Mankind Divided

Samenvatting
Het enige minpuntje aan Deus Ex: Mankind Divided is het wat minder ambitieuze verhaal ten opzichte van zijn voorganger, maar daar krijg je dan wel weer ontzettend veel voor terug; een betere gameplay ervaring bijvoorbeeld. Deus Ex: Mankind Divided is een zeer intelligent spel geworden, met een gelaagdheid die veel grootser is dan zijn voorganger. Je krijgt als speler nog meer waar voor je geld, en het is ontzettend leuk om lekker eens een andere route te kiezen of een andere oplossing te proberen te vinden voor hetzelfde probleem. Wil je jezelf uitdagen, probeer dan eens geen enkele vijand om te leggen. Wil je iedereen uit schakelen zonder zelf dood te gaan, of ga je liever guns blazing? Het kan allemaal.
9.5

In Deus Ex gaat het om zogenaamde augmentations, wat mensen zijn met aanpassingen. Er is sinds de eerste game aardig wat veranderd aan de manier waarop de mensen tegen de zogenoemde augmentations aankijken. Alle augmentations zijn, door wat er gebeurde in Human Revolution, volledig doorgedraaid. De enige die aan dat lot is ontsnapt is Adam Jensen. De augmentations begonnen zonder enige aanleiding willekeurige mensen aan te vallen en alleen Jensen weet de ware toedracht hiervan. Helaas is wel het vertrouwen dat de mensen hadden in de augmentations behoorlijk verminderd. Jensen zit er dus middenin, maar dat is zeker niet zijn allergrootste zorg.

Deze nieuwe game in de reeks speelt zich af in Praag en dat ziet er werkelijk prachtig uit in het spel. Het overgrote gedeelte van het spel zul je quests hebben die meerdere delen hebben die meer dan voldoende afwisseling geven. Hierdoor zul je echt alle soorten vaardigheden en gadgets nodig gaan hebben om je missies te volbrengen. Het verhaal van Deus Ex: Mankind Divided is wel wat dunnetjes, maar dat maakt de game dan weer goed door een zeer strakke gameplay die je uren bezig zal houden. Wat overigens wel zeer welkom is, is een soort recap van de gebeurtenissen in Deus Ex: Human Revolution, die ongeveer twaalf minuten duurt. Je hoeft deze niet te kijken, maar het kan zeker geen kwaad als je niet meer heel scherp voor ogen hebt hoe die game zich voltrok.

mankind_3

In Mankind Divided voel je je nog meer dan in de voorgaande delen echt een soort cyber super agent. Dat ligt onder andere aan een aantal super vette nieuwe augmentations die je op Jensen kunt plaatsen. Zo heb je het Titan Armor, dat alles afketst, van kogels tot granaten en wat ook nog eens energie opslobbert. Of wat te denken van de Tesla Arm, die meerdere vijanden in één keer kan uitschakelen. En zo heb je nog werkelijk veel meer mooie toevoegingen aan het reeds toffe arsenaal van Adam Jensen.

Op zichzelf zouden deze handigheidjes en vaardigheden al best wel tof zijn, maar wat er echt voor zorgt dat je ondergedompeld raakt in de wereld van Deus Ex zijn de prachtige omgevingen die echt zeer goed zijn uitgedacht. Zo kun je in sommige omgevingen je vaardigheden gebruiken om routes te bereiken die je anders nooit had bereikt. Zo kun je bijvoorbeeld hoog boven in een level gewoon dashen naar de overkant, zonder dat de vijanden beneden je ooit zien. Zeer handig voor de stealthy spelers onder ons. Maar waarschijnlijk is de meest interessant nieuwe augmentation toch echt die van Remote Hacking. Hiermee kun je veel meer dan je in eerste instantie zou hebben gedacht, en dat opent weer nieuwe mogelijkheden in het spel, zeker eens lekker mee experimenteren dus.

Door deze slimmigheidjes is er in Deus Ex: Mankind Divided nooit maar één oplossing, sowieso kun je er altijd voor kiezen of je stealth wil gaan of full on rogue. Daarnaast heeft ieder probleem meerdere oplossingen. En als je ineens die andere doorgang neemt die je eerder onbereikbaar achtte, kan daar zomaar een geweldige hoeveelheid aan spullen liggen die je goed kunt gebruiken. Je hoeft er echter niet heen en het is een soort vrijheid die je niet al te vaak ziet in games. Het kan dus ook zomaar zijn dat je een aantal toffe side quests hebt laten liggen de eerste keer dat je het spel speelt. Ergens wel zonde, maar dat zorgt er wel voor dat de herspeelbaarheid omhoog gaat.

mankind_4

En het spelen van Deus Ex: Mankind Divided is leuk, erg leuk zelfs. Eidos Montreal heeft een heleboel verbeteringen doorgevoerd sinds Human Revolution, en veel van die wijzigingen zijn slim gebleken. Je kunt nu bijvoorbeeld veel beter van dekking naar dekking sluipen, allemaal kleine dingen die misschien heel normaal lijken, maar dat dus nooit waren. Ook heeft de User Interface een behoorlijke upgrade gekregen waardoor je nu veel beter in de gaten hebt of je gezien hebt of niet. Het zijn alles bij elkaar ontzettend veel kleinere wijzigingen die samen echt een behoorlijke impact hebben op de gameplay.

Wat wel echt lastig is, is om het hele spel door te kiezen voor bijvoorbeeld Stealth. Al heel snel merk je dat je toch even wat lastiger door een level heen komt wanneer je stealth gebruikt en merk je dat je toch weer een vijand hebt vermoord, terwijl je je nog zo had voorgenomen om dat niet te doen. Het maakt gelukkig niet uit, want je mag het helemaal doen zoals jij het prettig vindt om te spelen.

Geschreven door
Max Davidse werd opgevoed met de films van Herbie, Lassie en zo'n beetje het gehele oevre van Bud Spencer en Terrence Hill, toen hij op zichzelf ging wonen kwamen daar heel wat films bij. Inmiddels kijkt hij bijna alles wat los en vast zit, en speelt hij ook regelmatig games op zijn PS4 of Xbox One S.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.