Recensie: Devil May Cry 5

Devil May Cry is zo'n serie die een reputatie heeft goed te zijn, maar die nooit de bekendheid verwerft die hij verdiend. Met Devil May Cry 5 is dat ook het geval, maar de kwaliteit van deze games is gewoon zo hoog dat zij wel degelijk tot de Triple A games behoren. Devil May Cry speelt lekker weg en houdt het verhaal simpel. Als tegengeluid ziet de game er heel goed uit, en is de moeilijkheidsgraad voor iedereen een leuke uitdaging.
8

De meeste games van Capcom vallen in het rijtje “Oh ja, die was er ook nog”. Devil May Cry als gehele serie heeft diezelfde status en dat is jammer. De serie zelf bestaat uit een aantal hele sterke games en voegt daar sinds enkele dagen een nieuwe titel aan toe: Devil May Cry 5. Deze nieuwe grote titel in de serie brengt ons niet alleen een heel goed avontuur met Nero en Danté in de hoofdrol, maar heeft ook enkele nieuwe trucs aan boord.

Urizen, Nero, Danté, en demonische bomen

Het verhaal van Devil May Cry 5 begint vijf jaar na de gebeurtenissen in Devil May Cry 4. Nero en Danté zijn hun eigen demonenjagers bedrijf begonnen en werken vanuit een opzichtige met neonreclame uitgeruste bedrijfsbus. Samen met Nico (een dame die fungeert als monteur en tevens upgrade-winkel) maken Nero en Danté de wereld een stuk veiliger. De problemen stapelen zich echter op als een eeuwenoude demoon genaamd Urizen een boom plant in Red Grave city die zich voedt met mensenbloed. Dat kan natuurlijk niet gebeuren, en samen met een nieuw mysterieus personage genaamd V is het aan Danté en Nero om de wereld te redden van de ondergang, en Urizen een koppie kleiner te maken. Uiteraard is het omleggen van Urizen en zijn demonische bloed drinkende boom makkelijker gezegd dan gedaan. De game ontvouwt zich van een simpele Hack & Slash titel naar een diepgaand verhaal waarin het lot van Red Grave City en de hoofdpersonages uit de doeken wordt gedaan.

Waterdichte flitsende gameplay

Devil May Cry staat vooral bekend om zijn snelle en vloeiende gameplay. Veelal worden de gevechten groots en meeslepend uitgelicht, bijna zoals Platinum Games dat ook graag doet in Bayonetta. De gevechten zijn vaak uitdagend om te spelen vanwege de constant veranderende omgevingen en mogelijkheden die daarmee te pakken zijn. Zo kun je namelijk eerst een vrij rustig gevecht hebben tegen een monster, die vervolgens beslist om buiten verder te vechten omdat daar meer ruimte is om jou aan te vallen. Baasgevechten met meerdere fases kennen we al uit vele andere titels maar in Devil May Cry vallen ze op. Eveneens valt het op hoeveel verschil er zit tussen het spelen met bijvoorbeeld Nero, ten opzichte van het nieuwe personage genaamd V. Waar Nero heel erg gefocust is op zijn handgevechten en zijn bionische arm weet V zijn kracht te putten uit de demonenwereld. Daardoor is het mogelijk om demonische dieren op te roepen die V door de gebeurtenissen in Red Grave City heen helpen. De personages worden ondersteund door Nico, de monteur uit de bus. Zij heeft voor ieder personage mogelijkheden om te upgraden met nieuwe aanvallen, nieuwe dieren, nieuwe wapens, kleding, gevechtsmogelijkheden en noem maar op.

De RE Engine in zijn beste game tot nu toe

De titel – die er belachelijk goed uit ziet – draait op de nieuwe RE engine van Capcom. Echt heel raar is dat niet want er zijn al diverse games uit die dezelfde engine er onder hebben liggen. De eerste titel die gebruik mocht maken van de RE engine is Resident Evil 7, maar ook de remakes van Resident Evil en Resident Evil 2 kregen de RE engine kado van Capcom. Wat ons betreft is het een geschenk uit de hemel want alle games die draaien op de RE Engine weten op grafisch gebied goed indruk te maken. De beelden zijn zeer kleurrijk, vol van detail en vooral dicht op objecten zoals gebouwen, personages en zelfs omgevingsruis zoals afval laat zien dat de RE Engine niet met zich laat sollen. Wij hopen dan ook dat er meer games aan komen met deze engine van Capcom. Maar zelfs op een normale PlayStation 4 zonder HDR en dat soort toeters en bellen weet Devil May Cry 5 één van de mooiste games in zijn genre te zijn. Ga je nog iets verder dan is er geen speld tussen te krijgen. De game laat een aantal verbluffende visuele effecten zien, zonder heel hard aan de hardware te moeten trekken.

Onaangenaam onderbuikgevoel

Met alle mogelijkheden die Devil May Cry bied haal je een waanzinnig mooie hack & slash game in huis die alle ingrediënten van een topper in zich heeft. Devil May Cry heeft alleen de pech dat de game nergens de status verwerft die hij verdient. Het voelt aan als een game die vrij overbodig is en dat is jammer, want het tegenovergestelde is het geval. Toch kunnen wij ook het gevoel niet onderdrukken dat deze game iets mist. En of dat nou een gevoel is, of een feit hebben wij de vinger niet op kunnen leggen. Heel strak gekeken naar de game is er niets mis met Devil May Cry 5, en wordt de titel zelfs beter naarmate je verder komt in het verhaal. Maar ergens bekruipt ons het gevoel dat er een reden is in de game waardoor de binding met Devil May Cry uit blijft.

Wij als gaming recensenten moeten kijken naar de feiten. En het feit is dat Devil May Cry 5 een ijzersterke game is op vrijwel alle fronten. Het heeft alles wat wij zoeken in een Hack & Slash game en het team bij Capcom heeft een waanzinnig mooie game afgeleverd die wij met enorm veel plezier hebben mogen recenseren. Het vernijn zit hem echter in de staart, want ergens mist het die binding die titels zoals Uncharted wel hebben. Een element waardoor jij als gamer die game in wordt gezogen en hem niet meer wil wegleggen. Devil May Cry mist dat en daardoor krijg je een raar beeld van de game. Onder de streep is Devil May Cry meer dan de moeite waard. En dat klinkt tegenstrijdig, maar het is de Devil May Cry waar de fans op zaten te wachten, en dat moet iedereen eigenlijk wel spelen.

Devil May Cry 5 - PS4
Devil May Cry 5 - PS4
€38,99
Op voorraad. Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!