Recensie: Diablo 2: Resurrected

Diablo 2: Resurrected laat de liefhebbers hunkeren naar meer, bijvoorbeeld Diablo 4 of Diablo: Immortal, die er nog aan zitten te komen, maar zal zeker ook nieuwkomers enthousiast kunnen maken met een gameplay die je werkelijk honderden uren in zijn greep kan houden. Heb je de game destijds al gespeeld dan kan het misschien zijn dat je wat eerder verveeld raakt, maar met meerdere classes om te spelen kun je jezelf echt wel even bezig houden. Kijk niet raar op als je verwacht had maar kort te spelen en dan op de klok kijkt als het alweer zes uur later is.
8.5

Diabolische terugkeer

Diablo 2 is misschien wel de meest gespeelde game ooit. Wie kent er niet deze grootmeester onder de hack-and-slash RPG’s? Inmiddels is het origineel alweer 21 jaar oud, dus de vraag is vooral of de game nog wel interessant genoeg is voor de huidige generatie. Een van de sterkste punten was altijd dat de werelden willekeurig werden gegenereerd en dat is onveranderd gebleven. Zowel de wereld als de vijanden die je tegenkomt zijn iedere keer weer op een andere plek te vinden, wat de gameplay altijd fris genoeg moet houden.

Resurrected is feitelijk in de basis regelrecht dezelfde game als 21 jaar geleden, met daar aan toegevoegd, opgepoetste graphics en netwerkfunctionaliteiten. Dat gezegd hebbende, zijn er wel kleine verbeterpuntjes toegevoegd die eerder veel spelers dwars zaten. Zo kunnen spelers nu een gedeelde stash hebben die ze over hun verschillende personages kunnen gebruiken. Daarnaast kan goud nu automatisch worden opgepakt en kan er aan- of uitgezet worden dat je items op de grond ziet liggen. Geen gigantische aanpassingen, maar ze maken de spelervaring wel beter.

Grafisch echt heel veel sterker

Wat de makers van Diablo 2: Resurrected hebben klaargespeeld met de grafische remaster is ongekend. Zoals wel vaker bij deze remasters kun je naadloos schakelen naar de beelden zoals die 21 jaar geleden waren. Dat hebben ze gedaan door geüpgrade 3D-modellen over de originele 2D-sprites te leggen. Daarmee kun je eenvoudig heen en weer schakelen tussen oud en nieuw. De sfeer die we kenden van Diablo 2 is daarmee compleet gebleven, maar daaraan toegevoegd zijn extra details zoals reflecties en meer reliëf in bijvoorbeeld de talrijke rotsen. En zo zijn er nog talloze verbeteringen te noemen die je waarschijnlijk alleen maar op zouden vallen als je wisselt naar de oude graphics. Grappig is wel dat mensen die Diablo 2 al kennen, het gevoel zullen hebben dat het er vroeger ook zo uit zag, tot je terugschakelt naar de oude graphics.

Daarentegen zijn er ook wel keuzes gemaakt die je mogelijk kunnen irriteren. Zo is het knap irritant soms dat je maar een hele kleine inventory hebt, of dat je stamina zo snel wegloopt terwijl je bezig bent met vechten, maar dat zijn destijds bewuste keuzes geweest die het team achter Diablo 2 maakte. Er valt dus wel wat voor te zeggen dat Vicarious Visions ervoor gekozen heeft om dat soort zaken met rust te laten. Waar wel nog een andere keuze in had kunnen worden gemaakt is de navigatie in de menu’s. Waar Diablo 3 een prachtig en handig menu had, gaan we nu weer terug naar de tijd van 21 jaar geleden, waar nog een hele andere navigatie als handig werd gezien.

Gameplay

De gameplay van Diablo 2 is nog steeds heel herkenbaar voor de mensen die dat vroeger hebben gespeeld. Nergens voelt het aan alsof je een oude game aan het spelen bent. De game speelt vlotjes en is interessant genoeg om te blijven boeien, ook voor nieuwkomers in dit spel. Dat wil niet zeggen dat deze remake perfect is, maar wel dat de game nog steeds prima speelt. Zaken die destijds irriteerden, maar niet opvielen omdat het toch wel nieuw was voor die tijd, irriteren nu ook weer. Zoals dat het toch wel knap vervelend kan zijn om onzichtbare muren te hebben of dat je ergens in loopt en dat alle muren die daar omheen zitten dan ineens transparant worden.

Ook zullen nieuwkomers misschien een beetje moeten wennen bij een multiplayer game dat de loot die daar dropt niet instanced is. Dat wil zoveel zeggen als dat bij bijvoorbeeld games als Diablo 3, de loot alleen voor het team is dat daar op dat moment actief is, waarbij het in Diablo 2 zo is dat iedereen die op dat moment in de game lobby aanwezig is de kans heeft om de loot recht onder je neus vandaan te stelen. Dat is niet anders dan hoe het 21 jaar geleden was, dus voor oudgedienden is dat niet zo vreemd.

0 0