Recensie: Dirt 4

Dirt 4 heeft de lat weer wat hoger gelegd dan deze al was. In deze recensie zijn nog niet eens alle mogelijkheden benoemd die het spel heeft. Er kan feitelijk eindeloos worden doorgespeeld door de mogelijkheid om iedere keer weer een andere baan te genereren bijvoorbeeld. Ook is het natuurlijk de uitdaging om na het voltooien van de ene moeilijkheidsgraad net weer even een tandje hoger te gaan. De enige kleine teleurstelling zit hem in de graphics. Bijvoorbeeld wanneer je door een stuk water moet rijden. Je ziet dan een bijna rechthoekig vlak en dat is niet zo realistisch. Wat dan weer wel realistisch is, is de manier waarop dat water je auto afremt. Al met al is Dirt 4 een game die iedere fan van de reeks in huis zou moeten halen.
Good
  • Heerlijke spelervaring
  • Bijna eindeloze herspeelbaarheid
  • Echt rally gevoel
Bad
  • Kleine grafische issues
9

“Left four over crest into bump into hard right keep in.” Het zijn zomaar wat instructies die je kunt verwachten tijdens het spelen van Dirt 4. We hebben duidelijk te maken met een rally game die goed heeft gekeken naar de daadwerkelijke sport. Bijrijders in rally wagens geven namelijk precies dit soort instructies en dat voegt dus ook wel echt iets toe. Voordat je echter alle instructies feilloos begrijpt, ben je wel even verder. En dan zijn er ook nog van die momenten dat de instructies net niet helemaal compleet zijn, om wat voor reden dan ook.

Codemasters vulde in 2007 een gat op in de markt toen Colin McRae: Dirt op de markt kwam. We hadden op dat moment een hele reeks aan slechte rally games gehad en Codemasters kwam met een game op de proppen die goed bestuurbaar bleek te zijn en heerlijk speelbaar. Die gang werd voortgezet met de volgende iteraties en ook met hun Formule 1 games. Nu is er dan het vierde deel in de Dirt-serie, die ook nog is vertakt naar Dirt Rally en Dirt: Showdown. Het vorige deel in de Dirt-reeks was in 2011 uitgebracht en dat is dus alweer zes jaar terug.

dirt_4_01

Uiteraard heb je weer een aantal modi waarin je kunt spelen, waarvan de grootste waarschijnlijk toch wel de Career modus is. Je kunt natuurlijk ook altijd even gaan oefenen in de Dirt Academy, maar de meeste mensen gaan gewoon rijden, laten we eerlijk zijn. Een game als Dirt 4 moet het natuurlijk hebben van een goede response bij het sturen en remmen, want als je al die opdrachten naar je hoofd geslingerd krijgt is er weinig tijd om na te denken. Dirt 4 heeft dit goed voor elkaar want de auto’s waarin je rijdt reageren gewoon erg goed. Hierbij is het wel zo dat als je meerdere keren gebotst bent en je hebt gekozen voor wat realistischere settings, dat het dan verdomd lastig wordt om de auto goed onder controle te houden. In de Dirt Academy kun je leren hoe je met bepaalde omstandigheden om moet gaan. Zo is het een realistische mogelijkheid dat je een lekke band oploopt tijdens een van de vele stages die je rijdt. Wat doe je dan? Ga je stoppen om de band te kunnen vervangen, of rij je, voorzichtiger uiteraard, gewoon verder in de hoop niet teveel tijd te verliezen? Het is een van de vele punten die Dirt gebruikt om zo realistisch mogelijk te zijn in zijn spelervaring. Dirt 4 heeft daarin nog wat toegevoegde moeilijkheden, zoals eerder gecrashte deelnemers langs de kant van de weg. Daar moet je dan toch even snel omheen zien te sturen.

Wat heel tof is aan Dirt 4 is het feit dat er altijd een andere gegenereerde track op je ligt te wachten, zodat het spel zijn herspeelbaarheid altijd behoudt. Het maakt niet uit hoeveel tracks je al hebt gehaald, er is altijd iets nieuws om te verkennen. Dat is ook nodig, want games als Dirt 4 hebben heel erg dat onvoorspelbare nodig, dat gevoel dat je op het puntje van je stoel zit, terwijl je niet eens doorhad dat je zo bent gaan zitten. Uiteraard is dat mede afkomstig van het snelle karakter van het spel. Eenmaal op topsnelheid komen de bochten en hindernissen in een rap tempo en zul je dus echt heel scherp moeten opletten om zonder fouten door de haarspeldbochten te komen bijvoorbeeld.

dirt_4_02

In het spel kom je vier verschillende spelmodi tegen. Uiteraard Rally, maar ook Land Rush, Rallycross en Historic Rally. Rally is zoals je zult begrijpen de kloppende motor achter het spel. Land Rush is de minst plezierige modus om te spelen. Hierin neem je het in best wel onhandige buggies op tegen elkaar. Waar in alle andere modi het echt gaat om je skills lijkt dat bij Land Rush overboord te gaan. De tegenstanders lijken dan ook altijd gebrand om je de baan uit te werken in plaats van daadwerkelijk tegen je te racen. Niet dat het heel erg hard nodig is, want deze wagentjes zijn van zichzelf al geneigd om niet op het parcours te blijven rijden.

Dirt 4 is geschikt voor een meervoud aan gamers, doordat je de settings zo kan instellen dat jij het beste op je gemak voelt. Wil je voor de volledige rally ervaring gaan? Dat kan! Je auto’s zullen dan wat minder makkelijk fouten toestaan en je zult daadwerkelijk het verschil merken tussen een voorwiel aangedreven, achterwiel aangedreven of vierwiel aangedreven auto. Terug op Racer moeilijkheidsgraad zul je daar net even wat minder van merken. Hoe dan ook is er in ieder modus wel genoeg uitdaging door alle gezellig bobbels in de weg, toch nog onverwachte scherpe bochten en ga zo maar door.

0 0