Recensie: Dishonored 2

Dishonored 2 pakt het verhaal goed op en weet ook de nodige vernieuwingen te brengen. Het chaossysteem is goed uitgewerkt en het creëren van je eigen bonecharms is ook een uitdaging. Ook Emily voelt aan als een verademing in een prachtig omgeven wereld. Toch doet Dishonored 2 ook bekende elementen oppakken zoals het lijstje afgaan van vijanden die jij een bezoekje moet brengen. Hoe je het vervolgens aanpakt is aan jou, kies je vooral de frontale aanval en dus geregeld doodgaan, of kies je ervoor om stealth te gebruiken? Dat laatste heeft wel wat meer geduld nodig. Gelukkig is geduld een schone zaak.
Good
  • Chaossysteem
  • Enkele vernieuwingen
Bad
  • Stealth kan soms veel vragen van je geduld
8

2012 was het jaar waarin wij de nieuwe IP, Dishonored, te zien kregen uit de stal van Bethesda. Een nieuwe stealthgame waarbij je op verschillende manieren een missie kon volbrengen. Je kon voor de frontale aanpak gaan waarbij je iedereen kon doden. Een andere methode was om andere ingangen te zoeken en je doel uit te schakelen zonder gezien te worden. Al tijdens het ontwikkelen van de DLC was snel duidelijk dat er een opvolger moest komen. Deze opvolger kwam er ook, namelijk in november dit jaar: Dishonored 2.

In Dishonored 2 is de rust wedergekeerd na het bloedstollend einde in het eerste deel. Vijftien jaar na het eerste deel regeert Emily Kaldwin nog steeds als keizerin, nadat haar moeder is vermoord in het eerste deel. Zij wordt bijgestaan door Corvo Attano, de protagonist uit het eerste deel. Tijdens de herdenkingsdienst van de moord op haar moeder komt Duke Luca Abele van Serkonos zijn eer bewijzen, echter blijkt hij een heel ander idee te hebben. Hij heeft een verrassing meegenomen in de vorm van Delilah Copperspoon, schijnbaar de half zus van Emily’s moeder en daarmee de rechtmatige eigenaar van de troon waar Emily op zit. Het gaat dus al heel snel mis en het is aan jou, de speler, om te kiezen voor welk personage je gaat.

Waar je in Dishonored alleen de keuze had uit Corvo, mag je nu kiezen uit Corvo of Emily. Voor onze speelsessies is eerst gekozen voor Emily, zij is namelijk een nieuw speelbaar personage. Zodra je je keuze gemaakt hebt, verandert het andere personage in een steen dankzij onze nieuwe vriendin Delilah. Vanaf dat moment begint het spel pas echt voor je als speler. Je wordt opgesloten op je kamer en je moet proberen te ontsnappen. Het spel laat je op deze manier kennismaken met de basisprincipes van Dishonored 2. In het eerste gedeelte zal je het dus moeten doen zonder krachten, zoals we die kennen uit de eerste Dishonored. Het is daarom van belang dat je goed je omgeving in de gaten houdt en hoe je ongezien voorbij een checkpoint van wachters kunt komen. Frontaal de aanval kiezen is als Emily niet altijd de juiste keuze, zij kan immers maar weinig verdragen aan schade.

combat_01_webMocht het allemaal goed zijn gegaan dan krijg je al snel de mogelijk om naar de ‘Void’ te gaan. Hier wordt je geïntroduceerd aan dezelfde krachten die Corvo heeft. Je kunt dan ervoor kiezen om het spel te gaan spelen zonder krachten of juist wel met deze krachten. Als je daar wel voor kiest dan kom je er snel achter dat deze nieuwe krachten anders zijn dan die van Corvo, ook al zijn er wel wat raakvlakken. Deze nieuwe krachten kan je alleen niet gelijk allemaal inzetten, want je moet ze vrijspelen. Dit doe je met een hart dat je krijgt en daarmee runen kan zoeken. Zodra je er een aantal gevonden hebt kun je kiezen welke krachten je wilt vrijspelen of welke je juist wil uitbreiden met nieuwe mogelijkheden. Al met al, vooralsnog weinig vernieuwingen ten opzichte van het eerste deel.

Dishonored 2 neemt je mee naar verschillende steden die niet in het eerste deel te zien waren. Je gaat weer een lijst van vijanden af die Delilah geholpen hebben. Deze steden zien er minder verwoest uit dan in Dishonored, het ziet er juist allemaal wat kleurrijker uit. Dishonored voelde erg grauw aan en donker. Dit paste overigens wel bij het thema wat het toen had. Toch voelt Dishonored 2 aangenamer aan om te spelen. Dit komt ook omdat de mogelijkheden om een missie te voltooien nog uitgebreider zijn. Waar je voorheen de keuze had om een vijand te vermoorden of hem knock-out te slaan, krijg je nu de keuze om hem te vermoorden of juist op een vriendelijkere manier er een einde aan te maken. In een bepaalde missie krijg je de keuze om een dokter te vermoorden die onder invloed is van drugs. Een andere keuze is de dokter te genezen om haar zo aan jouw kant te krijgen. Ook kent Dishonored 2 nu meer zij-missies die van invloed kunnen zijn op het behalen van je hoofdmissie.

s10-d63286ecd76e9320c168c7051589315dNieuw in Dishonored 2 is het een chaossysteem. Het spel gaat nu bijhouden hoeveel chaos je creëert tijdens het spelen. Je speelstijl bepaald namelijk wat voor einde je kunt krijgen. Ga je juist voor het vermoorden van de bewakers en gun jij je doelen het daglicht niet in de ogen, dan zal je een hoge chaos hebben. Tijdens het spelen waren wij bijvoorbeeld heel mild met onze doelen, maar namen wij het niet zo nauw met de levens van de wachters die ons ontdekt hebben. Ook het vermoorden van onschuldige burgers heeft een behoorlijke impact op je eindscore. Dus mocht je een goed einde willen, probeer dan zo mild mogelijk te zijn en probeer zoveel mogelijk handmatig je spel op te slaan en te laden wanneer je per ongeluk ontdekt bent door de wachters. Niet alleen dit chaossysteem is nieuw, ook de bonecharms hebben een vernieuwing gekregen. Deze bonecharms zorgden in het eerste deel ervoor dat je wat extra’s kreeg zoals extra schade kunnen toebrengen met je zwaard. Nu krijg je de mogelijkheid om bonecharms zelf te creëren. Dus naast het zoeken naar runen en bonecharms met je hart, kan je nu ook onderdelen ermee vinden die je nodig hebt om een bonecharm te maken.

Wat Dishonored 2 leuk maakt is dat je de keuze hebt uit twee personages die ieder erg verschillend zijn. Na onze eerste speelsessie was het voor de hand liggend dat we in onze tweede speelsessie Corvo pakten om te spelen. Daarmee zijn we gaan kijken wat zijn mogelijkheden zijn en hebben we missies uitgespeeld op een andere manier. De eerste speelsessie dient vooral om te kijken hoe een missie in elkaar steekt. In je tweede speelsessie heb je meer informatie over wat je missie is en welke stappen je hebt genomen in je eerste speelsessie. Het is daarom een verademing om Dishonored 2 een tweede keer te spelen met een ander personage en andere keuzes.

0 0