Recensie: Doom Eternal

Doom Eternal is eigenlijk gewoon meer Doom voor de fans van het ouderwetse knalwerk, waar het niet draait om diepgang, maar gewoon om een ouderwets potje knallen. Oude, vertrouwde monsters komen terug, waardoor de mensen die dit spel vroeger hebben gespeeld zich meteen thuis voelen. Ook het lichte wiebelen van het wapen onder in beeld is echt heel herkenbaar van vroeger. Kortom, Doom Eternal laat zien dat mensen niet alleen maar behoefte hebben aan complete vernieuwing, maar dat soms een beetje meer van iets ouds ook helemaal zo slecht niet is.
8

Terugkeer

Twee jaar na de gebeurtenissen uit Doom (2016) wordt de aarde overspoelt met allerlei demonische troepen, waardoor ongeveer 60% van de gehele wereldpopulatie wordt gedood. Wat er nog over is van de mensheid, is ofwel gevlucht van de aarde of is onderdeel geworden van de ARC, een verzetseenheid die initieel gevormd is om de invasie tegen te gaan, maar die gevlucht is toen ze te veel verliezen leden. De Doom Slayer, die zich ergens buiten aarde bevond nadat hij geteleporteerd werd door Dr. Samual Hayden, keert terug met een nieuw arsenaal aan wapens om de aarde opnieuw te redden.

Ontwikkeling

Twee jaar na de release van de reboot van Doom in 2016, kondigde Bethesda Softworks aan dat Doom Eternal op de planning stond en op QuakeCon in dat zelfde jaar werden de eerste beelden ook getoond. De game werd zoals altijd ontwikkeld door Id Software en de makers kondigden aan dat ze wat meer terug wilden naar de look van de originele games. Daarnaast werd er ook een optie toegevoegd om het wapen gecentreerd te tonen, zoals dat gebruikelijk was in de originele Doom games.

Thuis komen

Wie de oorspronkelijke Doom games veel gespeeld heeft, zal zich over het algemeen direct thuis voelen in Doom Eternal; de game speelt als vanouds – met veel tegenstanders – en dat kan soms wel een tikkeltje overweldigend zijn. De gemiddelde gamer zal zich echter niet willen laten kennen en minstens voor moeilijkheidsgraad “hurt me plenty” gaan. Je zult diverse tegenstanders meteen herkennen: als je de Cacademon voor het eerst tegenkomt bijvoorbeeld. Dat is een zwevende bal, die een soort blauwe vuurballen op je afvuurt. Deze tegenstander lijkt ook precies op het origineel, maar dan een beetje opgepoetst. En zo zijn er nog veel meer die zorgen voor een blijk van herkenning.

Daarnaast is Doom Eternal voorzien van een werkelijk pompende soundtrack. Voor de liefhebbers van de wat ruigere muziek is dit echt genieten. De opzwepende geluiden in combinatie met de heftige gameplay zorgt ervoor dat je echt op het puntje van je stoel (of bank) zit. Zelden zat jullie recensent met een hartslag die hoger was te gamen en dat is geen slecht teken. Continu moet je op je hoede zijn en een aantal van de vijanden die je tegen komt vereisen een gerichte aanpak. Een Arachnotron bijvoorbeeld, waar je gericht moet schieten op de turret bovenop. Dat klinkt niet zo lastig, totdat je omgeven bent met tegenstanders en je ook nog even heel gericht moet schieten.

Sh#t, ammo op

Doom Eternal is verre van makkelijk en meer dan eens zul je zonder ammo komen te zitten, gewoon omdat je net iets meer schoten nodig had om het gespuis om zeep te helpen. Gelukkig is daar de oude, vertrouwde kettingzaag, die ook zijn rentree maakt in deze game. Alleen heeft ook de kettingzaag regelmatig liefde nodig, want zonder benzine doet hij niets. Loop je dus zonder ammo en zonder benzine voor je kettingzaag rond, dan kun je het werkelijk waar vergeten.

Vernieuwingen

Heel erg vernieuwend is het allemaal niet wat er te zien en te doen is in Doom Eternal, maar dat hoeft ook helemaal niet. Voor sommige games wil je diepgang en voorzichtig sluipen om de hoekjes, want dan kun je misschien met stealth je tegenstanders uitschakelen, maar zo’n game is dit gewoon niet. In Doom Eternal draait het om adrenaline. Heftige actie, een pompende soundtrack en continu in leven proberen te blijven tussen onaflatende hordes monsters. Wat wel ‘vernieuwend’ is, maar dan voor Doom begrippen, is dat deze game zowaar een redelijk verhaal heeft. Van alle Doom games heeft Doom Eternal het meest uitgebreide verhaal. Is dat nodig? Niet echt.

Doom Eternal - Xbox One
Doom Eternal - Xbox One
Standaard editie voor Xbox One