Recensie: Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 is (zoals je uit de titel al kan opmaken) het tweede deel van een spin-off-serie in de gigantische Dragon Quest-franchise. Dit tweede deel onderscheidt zichzelf vooral door blijdschap van dorpsbewoners te verzamelen en doordat dit deel een multiplayer heeft toegevoegd. Het spel is, zeker op het gebied van gevechten, niet heel hoogdrempelig waardoor je als speler echt je creativiteit erin kwijt kunt. Tenminste, nadat je een groot deel verplicht questline hebt moeten volgen waar de dingen soms wel erg ver worden uitgekauwd. Desalniettemin is Dragon Quest Builders 2 erg vermakelijk en werkt het ook wel verslavend.
8

Tweeëndertig jaar aan games in een franchise

Dragon Quest is een serieus gevestigde Japanse franchise waarvan het allereerste spel tweeëndertig jaar geleden, in 1986, is verschenen op de ‘Famicom’. Binnen de originele JRPG-lijn zijn inmiddels elf spellen uitgebracht en ook kent deze serie een flink aantal spin-offs. Hieronder valt ook Dragon Quest Builders; dit eerste spel is drie jaar geleden uitgekomen op de PlayStation 4 en bevat eigenlijk dezelfde basis als dit tweede deel: Dragon Quest Builders 2. Het is namelijk een spel dat zowel RPG als Sandboxen samenvoegt tot een genre. Het spel doet denken aan een Minecraft-achtige wereld (maar dan gelikter, zonder de 16-bituitstraling) en geeft je ook de mogelijkheid om te bouwen naar wellust.

Dit is echter een van de mogelijkheden waar je uit kan kiezen, het spel bevat hiernaast namelijk een flinke questline waarbij je gaandeweg steeds meer recepten, blauwdrukken, kamersoorten en andere elementen ontdekt. Wat Dragon Quest Builders 2 onderscheidt van het eerste deel zijn twee belangrijke punten. Als eerste bevat dit tweede deel verschillende eilanden met basissen die je uitbreidt door de dorpsbewoners een goed gevoel te geven. Dit kan door het oplossen van quests, maar ook door ze te laten doen wat ze fijn vinden, bijvoorbeeld koken, verbouwen van gewassen of het mijnen van mineralen. Er zijn in Dragon Quest Buiders 2 drie hoofdeilanden die het verhaal vertellen en per eiland wordt er een thema aangehaald die je als ‘builder’ moet leren om op je eigen hoofdeiland toe te kunnen passen.

Eenvoudige gevechten, een simpel verhaal

Daarnaast kent het spel ook nog een aantal kleinere eilanden die je kunt verkennen. Je krijgt op die eilanden een aantal lijstjes met voorwerpen die je moet vinden op het eiland. Zodra je alle items van een lijstje hebt gevonden speel je extra’s vrij, zoals een onbeperkte toevoer van gedroogd gras of hout. Op deze eilanden kom je echter niet zomaar, deze moet je vrijspelen door de verzamelde hartjes (die je dorpsbewoners achterlaten van blijdschap) in te leveren.

Hoewel de questline bij tijd en wijle gevatte en vermakelijke dialogen kent is het gros van het verhaal eigenlijk weinig bijzonders en vooral erg herhalend. De slechteriken genaamd The Children of Hargon heersen over de diverse eilanden en de bewoners zijn daardoor geïndoctrineerd om ‘anti-builder’ te zijn. Toch kost het je weinig moeite om iedereen over te halen jouw kant te kiezen, dus op dat front gebeurd er weinig spectaculairs. Al snel breid je je basis uit en vecht je samen tegen de inmiddels gezamenlijke vijand. Toch zijn de gevechten tegen The Children of Hargon, hoewel vermakelijk, niet bijzonder moeilijk. Als je een beetje snapt hoe je sterke aanvallen moet ontwijken is er toch best een hoop voor nodig om je karakter dood te krijgen.

Eindelijk een multiplayer!

Dit heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat dit het spel toegankelijker maakt voor kinderen. Doordat de gevechten niet zo hoogdrempelig zijn kunnen kinderen hier snel hun draai in vinden en verder komen in het spel. Het nadeel hiervan is dat het voor volwassen wellicht wat repetitief kan gaan aanvoelen. Toch is dit niet zodanig storend dat je het spel wil gaan wegleggen, want het doodmaken van de meeste monsters levert op de een of andere manier toch een bonus op, meestal in de vorm van grondstoffen.

Het andere grote punt waarop Dragon Quest Builders 2 zich onderscheidt van het eerste deel is een multiplayer-modus. Je speelt, na het uitspelen van het eerste eiland en een aantal kleine missies op je eigen eiland, de multiplayer vrij. Hierin kun je kiezen om tot drie andere vrienden uit te nodigen op je eiland en mee te laten bouwen. Dit kun je zowel via een lokale Wi-Fi-/LAN-verbinding doen als via internet. Voor deze laatste optie heb je (uiteraard) wel een abonnement nodig op Nintendo Switch Online. Vooral dit laatste is natuurlijk een toffe toevoeging, want dit spel haalt zijn kracht vooral uit het bouwen van diverse omgevingen. En wat is nou leuker om dit te doen met je vrienden?

Dragon Quest Builders 2 - Switch
Dragon Quest Builders 2 - Switch
Score 4.7 van 5 sterren.