Dream Surfing of Dream Shaping?
Een kleine drie weken geleden verscheen Dreams voor de PlayStation 4. Een droom die uitkomt voor de gamer die een creatieve geest heeft en games zou willen maken, maar geen ervaring heeft in het programmeren en ontwikkelen hiervan. Het is daarom een meer dan goede zet van Media Molecule geweest om dit mogelijk te maken. Het is gek om dit spel een spel te noemen, toch is dit wel degelijk het geval. Want hoewel de essentie van Dreams is om je eigen game te ontwikkelen hebben zij er meer dan genoeg moeite in gestoken om je te leren hoe je dit doet, én kun je de creaties van anderen spelen.
Bij het opstarten van het spel krijg je na een pakkend introfilmpje de keuze uit een aantal ‘imps’; rondvliegende fluffy balletjes die er elk anders uitzien. Hier kies je jouw imp uit die de rest van het spel ‘ervaring opdoet’. Het is als het ware je basiskaraktertje, die de Dreamworld verkent en bestuurt. Hierna krijg je de keuze of je eerst zelf creaties wil spelen in Dream Surfing, of dat je gelijk wil beginnen met (leren) creëren in Dream Shaping. Het staat je natuurlijk vrij om te kiezen, maar als je eerst voor spelen kiest krijg je een goede indruk van de mogelijkheden in het spel. Zo heeft Media Molecule een eigen verhaallijn erin gezet als kennismaking/voorproefje. Ook dit spelgedeelte is uitgebreid. Héél uitgebreid. Het is een verhaallijn die opgedeeld is in een aantal ‘hoofdstukken’, waarin telkens een andere vorm van gameplay de revue passeert.
Alle genres in de pan, sha-la-la-lie, sha-la-la-la
Zo komen er genres voorbij als point-and-click, adventure, third person shooter of RPG. Ook wordt dit nog afgewisseld met een aantal vlieg-levels waarbij je obstakels moet ontwijken. Dit is allemaal aan elkaar geknoopt met een coole verhaallijn over een contrabasspeler die uit zijn band is gezet en die in zijn dromen zijn onzekerheden moet bevechten. Mooie levels, grafische pracht en praal en toffe muziek vallen je ten deel. Al met al ben je met dit gecreëerde spel van Media Molecule al een aantal uur bezig, maar uiteraard houdt het daar niet op. Zo heb je ook gelijk toegang tot het platform waarop alle andere spelers hun creaties hebben geplaatst, die je op jouw beurt kunt spelen en waarderen. Het is supertof om te zien hoe uitgebreid en verschillend de spellen zijn die door je mede-gamers zijn gemaakt.
Heb je een goede basis gelegd en inspiratie opgedaan met het spelen van de diverse creaties, of wil je dit overslaan en meteen tot de kern van de zaak overgaan? Kies dan voor de Dream Shaping modus. Geen zorgen, je wordt door de makers niet gelijk in het diepe gegooid maar krijgt eerst op je gemak een plezante tutorial met alle mogelijkheden en hoe de besturing werkt. Dit is ook wel nodig, want de besturing van dit creëergedeelte is niet altijd even intuïtief, waardoor je zeker in het begin toch wel zoekende bent. In de tutorials leer je onder andere hoe je de camera gebruikt om je spelomgeving te zien, hoe je voorwerpen kunt vormen en groter/kleiner kunt maken, hoe je deze plaatst in je omgeving en ga zo maar door.
Prijsbubbels verzamelen, dat is nu gewoon het allerbelangrijkste
Daarna kun je het ook zelf uittesten door met je imp in een karakter of poppetje te duiken en je spel te doorlopen. Er valt met het volgen van de tutorials en het spelen van de door Media Molecule gemaakte levels prijsbubbels te verdienen, die je later kunt gebruiken in je eigen creaties. Dit gegeven doet heel erg denken aan de spellen van Little Big Planet, welke (zichtbaar) ook door deze ontwikkelaar is gemaakt. Overigens was er in de Little Big Planet-games ook de mogelijkheid om zelf levels te creëren, dus dit gegeven is deze ontwikkelaar zeker niet vreemd.
De details die bij deze spelreeks altijd al opvielen (hoe bijvoorbeeld bepaalde materialen zich gedragen t.o.v. de ‘echte’ wereld) zijn ook in Dreams weer goed merkbaar. Er is echt goed over dit spel nagedacht, en behalve de soms niet zo intuïtief werkende besturing (wat vooral een kwestie van wennen is eigenlijk) valt er maar weinig op te merken aan dit spel. Het is alleen wel bedoeld voor een specifieke doelgroep: creatieve mensen die zelf heel graag een spel zouden willen maken.
Pingback: Mijn Week in Beeld: Achy Breaky Heart - Play Watch Read
Pingback: Welke spelcomputer moet ik nou kopen in coronatijd? - Play Watch Read