Vorig jaar kwam Dying Light op de consoles en diens lancering ging gepaard met wat problemen. Nu, een jaar later komen de makers met een grote uitbreiding, genaamd The Following. Deze konden wij op de gamescom in augustus vorig jaar al spelen, en wat ons toen opviel was dat het een hele andere setting is dan dat wij gewend waren. Kan The Following een nieuw leven blazen in Dying Light?
Dying Light werd door ons positief ontvangen, maar na het spelen van deze game was het akelig stil. Af en toe kwam er wel eens wat uit de kant DLC uit, maar dit was zeker nooit uitgebreid genoeg om een nieuw hoofdstuk toe te voegen. Nu, een jaar later komt er een DLC op de markt die genoeg diepgang moet bieden. Het mag dan een prijskaartje hebben van twintig euro, maar bezitters van de season pass kunnen deze DLC gratis binnenhalen. Een DLC die zeker wat nieuws te bieden heeft voor de fans van Dying Light.
In The Following volgen wij nog steeds Crane die in Harran bezig is met het zoeken naar een medicijn tegen het virus. Hij krijgt te horen dat er in de buurt een groep overlevenden zijn die immuun zijn tegen het virus. Zijn taak is om uit te zoeken waarom zij immuun zijn en of er bepaalde medicijnen zijn die hij kan meenemen naar Harran, om vervolgens daar iedereen te redden. Dit blijkt niet heel makkelijk te zijn, want zij die de info hebben zijn nogal gesloten. Zij behoren tot een cult, en om hen aan het praten te krijgen moet je eerst hun vertrouwen winnen. Dit vertrouwen kan je enkel winnen door hen te helpen. En hoe help je ze dan? Om net als in Dying Light weer loopjongen te spelen voor iedereen, om of iets terug te vinden of om ze te beschermen tegen iets anders. Welkom in de wondere wereld van gaming waarbij je de loopjongen bent van anderen.
Om te beginnen is de wereld van The Following een hele andere dan degene die wij kennen uit Dying Light zelf. Waar Dying Light veel Turkse invloeden had, laat The Following een echt boerse indruk op ons achter. Dit komt vooral omdat het landschap van The Following echt uitgebreider is dan het originele spel. Het zijn grote weides waar je te voet erg lang over doet. Toch hoef je niet alles te voet te doen, want je beschikt over een vervoersmiddel waar wij voor het eerst kennis mee maken. In The Following is de wereld groter dan die uit het originele spel zelf en daarmee moet je vele kilometers afleggen. Om deze reden hebben de makers de buggy geïntroduceerd, waarmee je sneller van A naar B kan gaan. De besturing laat op het begin nog wel wat te wensen over, maar uiteindelijk krijg je dat aardig onder de knie. Deze buggy is overigens niet onverwoestbaar, je moet hem met veel liefde onderhouden. Zo beschikt je buggy over verschillende categorieën die je kunt verbeteren. Dit verbeteren gebeurt naar aanleiding van de benodigde blauwdrukken. Zo kan je ervoor zorgen dat je buggy langer mee blijft gaan.
Niet alleen de buggy is nieuw, maar ook het verbeteren van je personage zelf. De besturing is hetzelfde gebleven en al het verzamelde materiaal in het originele spel blijft ook bewaard. Wel krijg je nu de beschikking over nieuwe vaardigheden die gericht zijn op je manier van rijden. Veel van deze extra’s speel je ook vrij door missies te voltooien voor de bevolking. Je moet namelijk een vertrouwensband opbouwen met de bevolking die gelooft in ‘The Mother’. Een cult die ervoor zorgt dat men niet verandert in de zombies zoals in Harran, en diens omgeving. Het vertrouwen verkrijg je dus door hoofdmissies uit te voeren, maar ook de zijmissies. Deze zijmissies worden gegeven door de personen zelf of door tijdens het spelen hen te hulp schieten wanneer zij aangevallen worden.
The Following zit goed in elkaar met flink wat vernieuwingen, zoals nieuwe blauwdrukken voor wapens zodat je je arsenaal nog verder kan uitbreiden. Gelukkig is er ook nog iets anders om te verzamelen, namelijk een pijl en boog. Tijdens onze sessie op de gamescom kregen wij al de beschikking over een kruisboog die goed zijn werk deed. Tijdens onze speeltijd met dit recensiemateriaal kwamen we op het begin snel een normale boog tegen. Vervolgens kan je gewone pijlen maken en die uitbreiden met bijvoorbeeld elektriciteitspijlen. Hiermee probeert men erg de kant op te gaan van The Walking Dead en andere horrorgames, waarbij men zo geluidloos mogelijk zombies probeert neer te schieten. Na heel wat geklungel kwamen wij snel tot de conclusie dat dit niet al te best werkt. Je zult al snel terugvallen op de wapens die je kan maken en daar de zombies een kopje kleiner mee maken.