Magalan is vernietigd nadat een komeet is ingeslagen. Hierdoor is het leven compleet op zijn kop gezet en zijn er facties ontstaan die elkaar niet kunnen luchten of zien. Dat komt eigenlijk allemaal door het goedje met de naam ELEX. Wat de facties vinden van ELEX verschilt. De zogeheten Albs gebruiken het om meer kracht en vaardigheden te krijgen. De Berserkers zetten het om in het stabielere mana waardoor ze ook magie kunnen beoefenen. De outlaws zien het als zeer waardevol en de Clerics doen er alles aan om het te vermijden en richten zich volledig op technologie.
Laten we beginnen met hoe het spel er uit ziet. Piranha Bytes die jaren ervaring heeft met de Gothic reeks, heeft inmiddels ook al een paar middelmatige console games gemaakt in de vorm van Risen. ELEX zou echter het meesterwerk worden voor hen. Grafisch laat het een en ander nog best te wensen over. Wat hierin vooral opvalt is dat de animaties zelfs in een filmpje niet goed zijn gedaan. Je zult er misschien niet altijd op letten, maar als je goed kijkt zie je regelmatig dat personages je wat staan uit te leggen met een zwaard om hun middel. Wanneer ze dan vervolgens hun armen over elkaar doen gaat een van die armen dwars door het zwaard heen, het gaat wel heel ver om dat op magie te schuiven.
De makers hebben de mutatie van de planeet die het gevolg is geweest van de komeet inslag aangegrepen om zoveel mogelijk gekke dingen te doen. Zo zul je het ene moment mogen vechten tegen gemuteerde babies, terwijl je het volgende moment in de clinch ligt met een groep robots. Eigenlijk raakt het kant noch wal wat ze daarmee doen. In het begin kom je nog niet zo veel gekke dingen tegen, behalve dat je tegen flinke ratten en een soort gemuteerde honden mag vechten.
Je personage ziet er bovendien ook maar slecht uit, eigenlijk alsof je een personage hebt gemaakt in een WWE game, en daar maar mee op stap bent gegaan. Dit personage heet Jax en hij heeft zijn groep Albs verraden wat hem duur komt te staan. Dit komt echter al meteen zo uit de lucht vallen, dat je er eigenlijk geen bal van snapt. En dan ga je dus op zoek naar een manier om te overleven. Maak jezelf daarbij maar op voor framedrops, vreemde texturen en houterige animaties. Alles aan ELEX voelt oud aan, alsof het een game is die je meerdere jaren geleden nog wel zou kunnen hebben waarderen.
Het spel zit boordevol dialoog, maar die klinkt vaak behoorlijk verveeld. Dat is jammer, want het is vaak wel wat een RPG liefhebber graag heeft. Uitgebreide dialogen die je het verhaal in zuigen, maar dat doen ze hier niet bepaald. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gevechtssysteem. In ELEX moet je namelijk uiteraard ook wel eens vechten. Als Jax ben je je krachten grotendeels kwijt door het gebrek aan ELEX waar je zo aan gewend bent geraakt. Dit zorgt er voor dat je al snel in het begin van het spel meerdere keren zult doodgaan. Iedere tegenstander (behalve dan misschien een rat) kan je al fataal worden en dat is natuurlijk totaal niet realistisch. Een manier om het wat langer vol te houden is om je metgezel een stukje voor je uit te laten lopen in de hoop dat die de tegenstander grotendeels opvangt.
Er is gelukkig toch ook nog wel iets te vertellen dat positief is voor ELEX, namelijk de gigantische omvang en diepte van het spel. Er zit ontzettend veel in het spel en een erg leuke toevoeging is ook de jetpack, wat je veelvuldig gaat gebruiken. Helaas is dan weer het verhaal af en toe goed, en af en toe tenenkrommend slecht. Er zijn ook meer dan voldoende personages die je gezelschap zullen houden in je quests. Bijvoorbeeld Nasty, een Outlaw dame die zich zeker de kaas niet van het brood laat eten. Of Fenk bijvoorbeeld die je echt als een soort übernerd zou kunnen bestempelen.