Recensie: Fallout 4

Samenvatting
Fallout 4 doet zeker zijn naam eer aan, het is een prachtig spel met een een zeer uitgebreide wereld. Voeg daaraan mods en je hebt een game die jaren meegaat. Voor alle hardcore Fallout-liefhebbers zit er meer dan genoeg in, en ook voor de normale fans is er veel vertier. Misschien enkel als je wat nieuw bent in de Fallout-serie ga je wat problemen hebben in het begin met de moeilijkheid maar hier wen je snel aan (na een paar keer dood te zijn gegaan natuurlijk!). Nu is het wachten op de expansions en mods om het nóg beter te maken!
Good
  • Geweldig verhaal
  • Mooie graphics
  • Modding
Bad
  • AI is af en toe raar
  • Crafting is te tijdrovend
9

War… war never changes. Of misschien toch wel een beetje zoals in Fallout 4! De game waar menig fan al jaren op zat te wachten is de afgelopen week grondig onder handen genomen en de Wastelands waren nog nooit zo smakelijk! Prachtige omgevingen, een interessant verhaal en vooral, meer Fallout! De vraag is natuurlijk, is het de Fallout die we allemaal koesteren?

Er was veel te doen rond de release van Fallout 4. Lekken van een paar jaar terug die alles al bevestigde qua locatie, een hype-train waar Grand Theft Auto nog wat van kan leren en een Pip-Boy Edition die een echte Pip-Boy had voor je smartphone. Helaas was deze ook binnen de kortste keren volledig uitverkocht. Ook op de gamescom was het een hype, enkel in dat geval kwamen we van een koude kermis thuis na een mini-presentatie van nog geen twintig minuten. Al met al was het zeker interessant om mee te maken, van de presentatie op de E3 tot aan het ophalen van mijn Pip-Boy Edition op de release-dag. 

Technisch gezien is de game een pareltje. Op mijn verouderd systeem, CPU: Phenom X4 955 GPU: HD7950 RAM: 16GB DDR3, loopt het als een trein met alles op High en Ultra, enkel in de grote steden hapert hij weleens. Dit klinkt misschien niet interessant maar Bethesda-fans weten precies waarom dit belangrijk is (omdat het in het verleden niet het geval was). Grafisch ziet het er ook erg imposant uit. Er zijn veel klachten te horen over dat alles bruin en lelijk eruit ziet maar we hebben het hier over een post-nucleaire wereld, wat verwachten mensen? Om een voorbeeld zonder spoilers te geven, er is een gedeelte van de map waar je jezelf werkelijk in een andere wereld waant. Voor mij was het een keerpunt van hoe goed de mensen van Bethesda de game hebben gemaakt. Daarnaast is er nog een groot pluspunt: praktisch geen bugs! Het enige wat ik tot nu toe heb gezien zijn physics die een Ghoul sneller lieten draaien dan een draaimolen en Dogmeat die af en toe twee meter hoog zweeft.

Verder is er natuurlijk het verhaal. We weten hoe het begint, jij bent een moeder of vader van een pasgeboren baby net voor de Grote Oorlog. Dan gebeurt het, de eerste atoombommen vallen op Boston. Je moet je haasten naar Vault 111 om je familie en jezelf in veiligheid te brengen. Eenmaal in de Vault wordt je in cryosleep geplaatst met de bedoeling om wakker te worden als de aarde weer bewoonbaar is. Helaas gaat dit niet helemaal als gepland en je wordt wakker terwijl je baby wordt ontvoerd en je partner bruut wordt neergeschoten. Je gilt. De daders zetten je terug in cryosleep en de volgende keer als je wakker wordt moet je op onderzoek gaan: wie heeft je baby ontvoerd en vooral, waar is je baby nu?  Dit is hetgeen dat alles in gang zet en hiermee ben je nu de nieuwe Sole Survivor.

Het verhaal is goed, erg goed. Hoewel je geen BioWare-esque verhaal moet verwachten is het wel even goed, en misschien nog beter, als de verhalen van Fallout 3 en Fallout: New Vegas. Ook de verhalen in de rest van de game zijn erg goed gemaakt. Het kon namelijk geen Bethesda-game zijn zonder veel afleidingen in de vorm van quests, mensen om mee te babbelen en zoveel te verzamelen dat je waarschijnlijk gek wordt. De karakters buiten jezelf en degene die essentieel zijn voor het hoofdverhaal zijn af en toe wel een beetje mager, iets wat kenbaar is voor Bethesda maar nog steeds een beetje zuur overkomt. Gelukkig heeft het geen groot effect, het spel is gewoon te goed om hierdoor te worden afgedaan.

Iets anders dat altijd interessant is geweest, als we naar de Fallout-serie en de Elder Scrolls-serie kijken, zijn de mods. Op het moment van schrijven zijn er al honderden mods gemaakt, variërend van een mod die je ogen een stuk mooier maken, een mod die extra wapens en armor geeft, maar bijvoorbeeld ook een mod die in de gesprekken laat zien wat je precies gaat zeggen. De mods gaan ook voor het eerst op PlayStation en Xbox verschijnen. Hoewel het onbekend is wanneer exact, hoopt Bethesda dat de functie begin 2016 online kan gaan. Ook het feit dat je nu je eigen basis kan bouwen is erg leuk. In het begin kan het vreemd zijn en zelf heb ik er ook nog niet zoveel mee gespeeld. Echter als je de creaties ziet die online verschijnen merk je wel dat veel mensen er erg veel plezier mee hebben.

Zijn er dan geen minpuntjes? Ja, maar het zijn er weinig. Het craften van wapens en armor is erg vermoeiend. Je moet zoveel crafting zooi bijhouden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ook de AI van de kompanen is af en toe genoeg om je hoofd te schudden. Dogmeat loopt bijvoorbeeld recht door een gang met mijnen en raakt soms hopeloos verdwaald.

2 Reacties

  1. Merel Staal

    Nou mijn vriend vindt het in ieder geval een fantastisch spel. Hij is bijna niet meer achter de PC weg te krijgen momenteel.

    reageer
  2. Ik ben het wel met je eens over dat craften, een punt wat ik niet zoveel lees op andere reviews. Voor de rest wel een dijk van een game!

    reageer

reageer

Je e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.