Recensie: Far Cry 6

Far cry 6 is een game die grafisch niet het beste is op de markt, maar verder nog wel goed oogt. Het speelt erg soepel en brengt vernieuwingen met zich mee. Dit gaat wel ten koste van andere zaken die voorheen wel aanwezig waren. Het verhaal is sterk en de variërende landschappen houden de game interessant. Het doet wat je als Far Cry-fan mag verwachten.
7.5

Far Cry is een reeks aan games die al jaren meegaat. Ubisoft bracht hun eerste Far Cry-game op de markt in 2004. De tweede game trok al een hoop meer publiek door hun unieke twist op het overleven en enkele realistische elementen. Een voorbeeld hiervan is hoe het vuur in rap tempo verspreid. Pas bij het derde deel was het succes van de reeks games echt bereikt. Met hun totaal geflipte villain, prachtige looks en een sterk verhaal wisten ze de harten van alle spelers te veroveren. Dictators, psychopaten en een leger waartegen jij de revolutie lijdt zijn vaak de basiselementen in een Far Cry verhaal. Het is niet van belang alle games te hebben gespeeld om het te snappen. Elke game heeft z’n eigen nieuwe verhaal. Enkel de Blood diamonds en enkele oude karakters keren soms terug in een bijrol. Werkt de Far Cry-formule dit keer weer? Je leest het hier!

Far Cry 6

Het zesde deel van Far Cry speelt zich af op het eiland Yara. Na een guerilla revolutie heeft het Caribische eiland in 1967 zo’n 47 jaar stil gestaan in de tijd. Er was veel armoede en het eiland leek gedoemd. Antón Castillo, ook wel bekend als El Presidente, zei de oplossing te hebben om Yara weer te kunnen herbouwen tot een paradijs. Op deze wijze heeft hij z’n titel als leider van Yara weten te behalen en werd het land een dictatuur. El Presidente is een meedogenloze dictator die het land zich laat herstellen middels slavernij. Wil je niet aan zijn praktijken meewerken? Dan zal je de harde hand voelen of zelfs je leven verliezen. Middels deze harde wijze wilt hij ook zijn zoon laten zien hoe een goede leider te werk gaat. Dat het goeie inkomsten voor het herstel genereert is zeker waar. Echter gaat dit wel over de rug van hen wiens bloed door de straten vloeien.

Jij speelt als Dani Rojas, waarvan je zelf bepaalt of het een man of vrouw is. Je wilt het eiland, dat in de greep is van de dictator, eigenlijk zo snel mogelijk verlaten. Tijdens een poging dit te doen krijg je een onverwachte tegenslag. Het eiland afkomen lijkt op het moment geen optie te zijn. Al gauw kom je aan bij een guerrillabeweging genaamd Libertad. Het is hun doel Yara weer van de mensen te maken. Yara moet vrij zijn zoals het was! Je besluit je dan ook aan te sluiten bij Libertad in hun strijd tegen het regime van El Presidente. Weet jij deze revolutie te winnen? Het lot van Yara ligt in jouw handen!

Grafische vooruitgang

Op visueel vlak is de game weer iets vooruit gegaan. Het water is erg scherp en dit is zelfs terug te zien in de regen. Ook de modderachtige ondergrond, het zand en de lucht zijn er op vooruit gegaan. Daarnaast zijn de special effects ook weer erg sterk. Zo hebben ze hun vuur en explosies, die al vooruitstrevend waren, weten te overtreffen. Verder is het wat je gewend bent van de voorgaande games. Vooruit gaan ze zeker wel, maar de karakters zien er buiten de cutscenes om nog altijd niet het meest realistisch uit. Ook enkele elementen zoals metaal zijn nog niet zo mooi als je bij andere games hebt kunnen zien. Daar waar Ubisoft voorheen voorop liep in de visuele weergave lijken ze nu net een fractie achter te lopen op de rest. Helaas willen ook de textures nog wel eens een seconde te laat laden, maar dit wordt hopelijk verholpen met een patch in de toekomst. Dit klinkt wellicht negatief, maar over het geheel is dat het zeker niet. Ondanks dat het niet de mooiste game op het moment is wordt er nog wel kwaliteit zoals je gewend bent op beeld geprojecteerd. Niet het beste op de markt op dit vlak, maar zeker ook niet slecht. Het doet wat je mag verwachten ten opzichte van zijn voorgangers.

Oude besturing, Nieuwe elementen

Het spel speelt zoals gebruikelijk weer erg soepel. De meeste knoppen spreken voor zich als in de meeste shooters binnen dit genre. Alleen de knop voor het openen van de parachute wil nog wel eens wat verwarring veroorzaken. Dit is verder geen groot drama aangezien je al gauw leert welke knop je wel moet hebben. Zo’n tweede keer van hoge hoogte vallen wil je natuurlijk voorkomen. Ook is het voor het eerst mogelijk om te paardrijden in Far Cry. Deze besturing zal wederom even wennen zijn maar beheers je binnen de kortste keren. Naast paarden is er ook een nieuw apparaat toegevoegd genaamd de Exterminador. Hierin bewaar je je werpwapens als granaten, speren, rookbommen en meer. Ook bevat dit nieuwe stukje staal een ultimate ability die met een simpele knoppencombinatie bijvoorbeeld mini-raketten op de vijanden afschiet. Tot slot geven ook de functies van de DualSense controller wat extra magie aan het spel. Het schieten en rijden voelt nu als nooit tevoren.

Geen Multiplayer?

In tegenstelling tot de vorige delen bevat Far Cry 6 geen PVP-multiplayer of arcade modus. Ubisoft zegt deze modi met pijn in het hart te hebben laten gaan om zo het maximale uit de campaign te halen. Dit is dan ook de voornaamste reden dat iemand een Far Cry game koopt, ook al was de arcade erg leuk. Gelukkig lijkt deze strategische keuze succesvol uitgevoerd. De villain haalt het bloed onder je nagels vandaan en straalt ontzettend veel gezag uit. Hoe ver weg het doel ook lijkt, je wilt deze man te grazen nemen. Ook wil je weten hoe je dit doet, want vaak zijn ze wel fan van een plottwist in Far Cry. Ondanks dat de games in grote lijnen vrijwel hetzelfde lijken geven de villains vaak de kracht aan de Far Cry-games. In dit deel is dat ook zeker geslaagd. El Presidente doet het beter dan de meeste voorgangers en komt dicht bij het niveau van fan-favorite Vaas Montenegro.

De missies in het verhaal blijven vaak vermakelijk middels de grappige elementen en verschillende karakters. Wel blijft het erg repetitief, maar gelukkig komt de grote map met zijn verschillende soorten gebieden ten goede. Zo zijn er in dit deel Jungles, gebergtes, grote steden, kleine dorpjes, eilandjes, plantages en meer. Op deze wijze komt er toch nog wat variatie in de vaak eentonige gameplay. Daarnaast is ook de toevoeging van cutscenes iets wat een sterke bijdrage geeft aan het verhaal. Zo wissel je constant van scènes waar jij bij bent naar wat El Presidente aan het uitvoeren is. Ook het op zoek gaan naar relikwieën in vaak moeilijk te bereiken stukken heiligdom blijft erg vermakelijk. Het doet gewoon weer wat je mag verwachten en wat jou van Far Cry laat houden. Aankomende tijd zullen er ook nog maandelijks evenementen en extra missies bij komen om dit gevoel vast te houden. Zo kan het zich blijven innoveren.

Verbeteringen kosten punten

Nog wat nieuwe elementen in de game zijn dat je auto’s nu kan upgraden. Zo kan je de strijd in stijl aangaan. Ook de kleding die je draagt maakt nu uit aangezien elk kledingstuk unieke perks kent. Daarnaast zijn er nu ook meer opties in het plaatsen van attachments op je wapens. Wederom zijn de companions erg uniek en weer zo onverwacht als het maar kan.

Alle verbeteringen en nieuwe elementen hebben helaas ook een prijskaartje. Zoals eerder gezegd lopen ze op het visuele vlak altijd nog iets achter op de andere First-Person-Shooters. Dit is ook zichtbaar in handelingen. Voorheen werden kisten nog met de hand geopend en boeien nog losgemaakt, maar dat is nu niet meer het geval. In Far Cry 5 leek dit al te verdwijnen, maar nu is hier nog minder van te zien: het villen van dieren of het aanpakken van spullen, alles lijkt telepathisch te gaan.

Voldoening

Kortom is Far Cry 6 dus een game met een erg overtuigende villain, een sterker verhaal en een meer variërende map dan voorheen. De graphics mogen dan wel niet het beste zijn, maar slecht is het ook zeker niet. Een hoop nieuwe elementen zijn toegevoegd, maar zo zijn er ook weer andere verdwenen. De game doet gewoon weer wat je mag verwachten. Het is geen perfecte game, maar ook zeker geen tegenvaller. De game blijft vermakelijk en speelt soepeltjes. Een 7.5 is dan ook een mooi cijfer voor dit zesde deel in de reeks.

Far Cry 6 - Yara Edition - PS5
Far Cry 6 - Yara Edition - PS5
Word een guerrillastrijder en bevrijd de natie: Yara!