Recensie: Farming Simulator 2015

Farming Simulator 2015 kent op de console dezelfde besturing als vorig jaar en daarmee voelt het vertrouwelijk aan. Naast de nieuwe toevoegingen voelt het niet aan als een volwaardig nieuw deel, maar doet het toch wat het moet doen. Ook grafisch hoef je niet veel te verwachten, maar daar speel je deze franchise ook niet voor. Ondanks het simpele karakter blijft Farming Simulator een franchise waarbij flink nagedacht moet worden en daar doet Farming Simulator 2015 geen afbreuk aan.
Good
  • Vertrouwde besturing
  • Nieuwe mogelijkheden
Bad
  • Kleine vernieuwingen stellen weinig voor
8

Farming Simulator is een franchise die zijn weerga niet kent. Jaarlijks komt er een PC-versie uit van deze franchise en wordt het door de kenners gezien als de beste boerderij simulatiegame op dit moment. Nadat eerder dit jaar de PC-versie in de winkels kwam te liggen, is het nu de tijd voor de console-versies.

Farming Simulator kent een aantal vaste gewoonten. Het land moet verbouwd worden en dat doe je met verschillende voertuigen. Het lijkt simpel, maar er speelt zoveel meer mee. Om te beginnen ga je kiezen welk gewas je eerst gaat doen. Vervolgens ga je het planten om daarna ga je het gewas oogsten. De keuze daarna is erg simpel: ga je het verkopen of bewaar je het tot de prijs goed is? De wereld van Farming Simulator kent namelijk verscheidene plekken waar je je gewas kwijt kan en er vervolgens geld voor kan krijgen. Net als de hedendaagse wereld zijn er verschillende plekken die immers meer geven voor je gewas dan de buurman. Daarbij moet je opletten op tijdelijke acties, waardoor een locatie een twee keer zo hoge prijs kan aanbieden in vergelijking met normaal.

Buiten de bestaande modi is er nu ook ruimte voor nieuwe toevoegingen. Als personage was er weinig interactie met de omgeving. Je kon hoogstens instappen in een tractor of het gras gaan maaien om daar vervolgens geld mee te verdienen. Nu heeft men juist gekozen voor een meer interactieve benadering zoals het omver zagen van bomen en die door de versnipperaar halen zodat je extra geld kan verdienen. Een andere methode om bezig te zijn, is met een hogedrukspuit je tractoren schoonmaken. Verwacht verder geen hoogstaande interactie met je personage.

farming-simulator-15-promo-trucks

Ondanks deze kleine aanpassingen is het toch niet de basis waarom je dit spel zou willen spelen. Ongeacht het suffe gehalte van het planten van je gewas en het oogsten ervan ben je toch tactisch bezig met het inzetten van de beschikbare mankrachten. Je hebt de beschikking over drie mankrachten die je kan inhuren. Deze moet je echter ook betalen en dus moet je je balans goed in de gaten houden. Toch heb je hen erg hard nodig, want als je alles alleen moet doen ben je extra lang bezig. Het is daarom handig om vaak te kijken wat je werkers aan het doen zijn. Als zij een veld aan het ploegen zijn en zij zijn bijna klaar, dan kun je hun taak overnemen en hen elders aan het werk zetten.

Net als voorgaande delen is het ook hier weer spelen met de gegevens die je tot je bezitting hebt. Denk hierbij aan uitgebreide weersverwachtingen en de actuele prijsinformatie over het gewas. Het belangrijkste is misschien wel het spelen met de tijd en de natuurkunde. Zo kan je namelijk de tijd versneld laten afspelen zodat je bijvoorbeeld veel sneller de nacht voorbij kan laten gaan. Een andere mogelijkheid is dat je het groeiproces van je gewas ook sneller laat verlopen. Zo hoef je geen uren te wachten tot je eindelijk wat geld kan verdienen. Het zorgt dat het allemaal net iets sneller gaat en dat de trophy of achievement jagers onder ons toch het maximale eruit kunnen halen.

Ondanks dat de Farming Simulator-franchise de overstap maakt naar de next-gen consoles, merk je daar eigenlijk niets van. Alles blijft er houterig uitziet en het vullen van je trailer met graan is dan ook niet om aan te zien. Maar desondanks speel je een simulatiegame niet omdat het een grafisch pareltje is maar omdat je het realisme wilt ervaren. Ook dat is dit jaar weer aan de orde omdat het weer vele mogelijkheden kent als het gaat om het aanschaffen van de verschillende voertuigen die beschikbaar zijn. Ieder voertuig kent zijn eigen plus- en minpunten en daarmee is het wikken en wegen of je een bepaald voertuig wel wilt kopen.

farming-sim-15

De belangrijkste toevoeging is die van een multiplayer. Deze ontbrak in het vorig deel terwijl het toch het belangrijkste onderdeel is van de pc-versie. Verwacht er overigens niets van op de consoles, je kan hoogstens binnenspringen bij de game van iemand anders en die helpen met het verbouwen van het land. Modificaties zoals op de pc zijn hier niet te vinden. Dit is vooral een toevoeging voor als je vrienden hebt en waar je je tuin mee wilt delen om zo te kijken wie het beste is in het ondernemerschap als boer.

0 0