EA Originals
Electronic Arts staat vooral bekend om de wat grotere titels, tot zij twee jaar geleden Unravel uitbrachten. Unravel veroverde vele harten van gamers omdat het spel magisch was en je meenam op een emotionele tocht. Ook was het zo dat Unravel niet gemaakt was door grote en vooral bekende ontwikkelaars. Een relatief kleine studio heeft Unravel ontwikkeld. Uiteindelijk bleek Unravel een enorm succes te zijn vanwege diens kleinschaligheid en prachtig verhaal Electronic Arts kon daarom niets anders dan een nieuw programma opstarten, EA Originals. Een programma waarbij Electronic Arts indie-ontwikkelaars een podium biedt om games, zoals Unravel, aan het grote publiek te brengen. In dit programma is recentelijk Fe verschenen, een game van de Zweedse ontwikkelaar Zoink.
Zoink heeft wel wat ervaring met het maken van games, maar met Fe proberen zij zich voor het eerst echt te bewijzen. Hun vorige games bestaan vooral uit games voor webbrowsers en de mobiele telefoon met hier en daar een uitschieten naar de PlayStation 3. Fe moet daarom hun eerste grote succes gaan worden en Electronic Arts heeft besloten om ze daar bij te helpen.
Zoek het zelf maar uit
Fe draait om een wezen dat lijkt op een vos. Deze wezens worden Fe genoemd en het spel draait om één van de Fe. Hij is achtergelaten en moet zijn weg terugvinden in het bos. Dit gaat alleen niet zonder horten of stoten. Het bos wordt namelijk overspoeld door duistere wezens genaamd The Silent Ones. Deze Silent Ones proberen alle wezens aan hun kant te krijgen door ze te bestralen met één of andere duister spul. Om een of andere reden voelt deze Fe zich genoodzaakt om het bos te bevrijden van de Silent Ones. Dit lukt je alleen door te communiceren met alle dieren in het bos en dat is zeker geen gemakkelijke taak. Ieder dier kent namelijk zijn of haar eigen communicatievorm. Fe zal daarom eerst het vertrouwen moeten winnen van de dieren om hun taal te kunnen leren.
Echt makkelijk zal het zeker niet gaan. Je wordt in het spel gegooid zonder enige vorm van informatie. Er verschijnt hoogstens een marker op je kaart met waar je naartoe moet. Hoe je daar komt moet je zelf maar uitzoeken. En dat levert veel frustratie op, maar dat is tevens wel de kracht van het spel. Het uitzoeken hoe je ergens komt gaat gepaard met veel doodgaan en nieuwe pogingen wagen. Het is dan ook geen schande om na een uur de controller neer te leggen om het een paar uur later opnieuw te proberen. De enige hulp die je als speler krijgt is het oproepen van een vogel die je de juiste kant op stuurt, maar daar heb je niet altijd evenveel aan. Waar je ook niet veel aan hebt is Fe zelf. Fe is geen vechter en zal daarom voorzichtig te werk moeten gaan. Een confrontatie met de Silent Ones zit er dus niet in. Wel kan je de natuur tegen ze gebruiken, maar dat vereist wel goed nadenken.
Magisch bos
Het bos is groot en je kunt daar dan ook lekker in verdwalen. Ook ziet dit bos er ontzettend magisch uit en kan je lekker in bomen klimmen om vervolgens naar andere bomen vliegen. Nou ja, lekker? Fe laat zich niet altijd even lekker besturen als het bomen aan het beklimmen is. Tel daar ook nog eens bij op dat de camera op dat je grootste vijand is. Om een boom te beklimmen moet je er tegenaan springen. Vervolgens druk je op X om hogerop te komen. Het probleem zit hem hier vooral in het gebruiken van de linker thumbstick. Deze moet je loslaten omdat Fe anders uit de boom springt en zo in het gezichtsveld van de Silent Ones terecht komt. Ook mag je niet te snel drukken op X, want dan bestaat de kans dat je de top van de boom bereikt hebt en dat je er automatisch uitspringt. De oplossing lijkt simpel, gewoon opletten en niet dom doen. Toch zal het je geregeld gebeuren en daarmee zal je regelmatig vloeken op Fe, maar vooral op jezelf vanwege dom gedrag.
Zoals gezegd is het bos groot en vooral erg magisch. Het bos is daarmee ingedeeld in verschillende gebieden. Je hebt een gebied waar de winter is aangebroken en bij een ander gebied zit je weer in een moeras. Het doel blijft simpel: vertrouwen winnen van de dieren en vervolgens verder komen in het spel. Sommige gebieden zijn namelijk pas te bereiken zodra je de taal van de verschillende dieren geleerd hebt. De fauna in het spel reageert namelijk ook op de taal van bepaalde dieren. Tijdens het spelen zijn er ook een aantal collectibles te vinden. Je hebt kristallen die Fe bepaalde vaardigheden kunnen geven. Zo kan Fe op den duur zweven en dat maakt het spel net iets makkelijker. Deze kristallen vinden zijn geen verplicht onderdeel. Zeker als je je bedenkt dat er 75 kristallen verspreid zijn over het gehele gebied. Daarnaast zijn er ook nog speciale helmen te vinden die je meer informatie geven over het verhaal. Daar zijn er twaalf van en geven je informatie over wie de Silent Ones zijn en wat zij doen. Niet alleen de helmen vertellen je dat verhaal, maar ook tekeningen op muren. Deze geven een soort van beeld hoe of wat. Ondanks de helmen en de tekeningen zal je toch geen bevredigend gevoel krijgen over het verhaal. Uiteindelijk zal je er nooit achter komen wat nu precies het doel is van de Silent Ones en hoe zij zo zijn geworden.