“Waarom zou je elk jaar een nieuwe Fifa kopen? Het is toch altijd precies hetzelfde!” Een uitspraak die voor echte liefhebbers van de populaire gameserie als een spreekwoordelijke bal in het gezicht was. Vervolgens begon je aan “onwetende” vrienden uit te leggen wat de subtiele verschillen zijn tussen de nieuwste game en de vorige. Hoe een bepaald soort pass nu beter werkt, hoe de aannames verbeterd zijn, hoe de passes nu meer sturing van de speler verwachten en niet altijd maar klakkeloos aankomen. Voor de echte voetbalkenners (waar ik mezelf natuurlijk zeker toe reken) is ook het updaten van de selecties van groot belang. Dit stopt bij de oude game zodra de nieuwe Fifa uitkomt en je kan toch niet verwachten dat ik met de incomplete selecties van vorig jaar ga spelen? Bitch please! Zo werkt het niet. Vervolgens kijkt iedereen je aan alsof je gek bent en dit onzinnige redenen zijn. Een beetje zoals ik kijk als iemand mij uitlegt waarom de nieuwe iphone noodzakelijk is om te bezitten. Gelukkig heeft EA dit jaar besloten haar fans met Fifa 17 beter te bewapenen tegen deze aanval van onbegrip. Handenwrijvend kun je wachten op die altijd terugkerende vraag. Lees verder om erachter te komen waarom je dit jaar ook anderen kunt overtuigen van het nut van je aankoop.
Laten we beginnen bij een verandering die door de hele game verweven zit. Het is geen verrassing want het werd al groots aangekondigd eerder dit jaar: Fifa 17 gaat draaien op de Frostbite-engine. Dit is de engine die EA de laatste jaren veelal gebruikt voor haar grootste titels. Wat technisch precies het verschil is tussen deze engine en de vorige zullen weinig gamers begrijpen, maar je ziet en voelt tijdens het gamen wel zeker een verschil. Fifa 17 ziet er prachtig uit. De grafische upgrade valt tijdens het spelen van een potje in eerste instantie niet zo op. De kleuren zijn wat minder fel en het oogt net wat meer als een echte voetbalwedstrijd dan een game. Zodra er echter bij een dood spelmoment of andere actie wordt ingezoomd is er wel degelijk een groot verschil zichtbaar. Spelers lijken realistischer, huid glimt met zweetdruppels en je favoriete shirtje golft realistischer rond het lichaam van de spelers. Soms komt het in de buurt van fotorealistisch en blijft het enige detail waardoor je spelers duidelijk als gamebeelden kan onderscheiden het ontbreken van leven in de ogen. Een terugkerend verschijnsel in veel grafisch sterke games.
Toch is het uiterlijk van Fifa 17 niet het enige wat veranderd is met de komst van de Frostbite engine. De physics van spelers is ook verbeterd en de hoeveelheid rare botsingen die er totaal niet realistisch uitzagen zijn dan ook flink verminderd. Ook lijkt de AI van je medespelers erop vooruit te zijn gegaan. Dit merk je vooral bij het vrijlopen en het kiezen van looplijnen bij een snelle counter. De steekpass, die in Fifa 16 toch een beetje een ondergeschoven kindje was, is dan ook weer helemaal terug. Geen fijner gevoel dan een medespeler vrij voor de keeper zetten met een pass die dwars door de verdediging heensnijdt. Ook is kracht van meer belang geworden in deze editie. Houd tegenstanders af met je lichaam om zo tijd te winnen voor de perfecte pass. Het voelt natuurlijker en oogt realistischer. Ook de hoeveelheid opties rondom dode spelmomenten zijn verhoogd. Kies nu zelf waar je speler gaat staan bij een inworp of vrije trap en krijg meer controle over waar de bal terecht gaat komen na een corner. Allemaal zaken die beter aanvoelen en gebruik maken van de kracht van de nieuwe engine.
Een ander handigheidje van Frostbite is dat het makkelijker wordt voor ontwikkelaars om nieuwe functies en modes toe te voegen aan games. De switch naar een nieuwe engine is echter niet eenvoudig en ondanks dat dit bij Fifa 17 soepel lijkt te zijn verlopen, is de kans groot dat ze hier nog niet optimaal gebruik van hebben gemaakt. Wat dat betreft mogen trouwe fans best van EA verwachten dat ze voor Fifa 18 weer iets nieuws uit hun mouw toveren. Een gebrek hieraan zou teleurstellend zijn. Bij Fifa 17 lijkt deze mogelijkheid tot het toevoegen van nieuwigheden vooral te zijn gericht op één onderdeel van de game. Dit betreft The Journey, een verhaalmodus waarin je kennis maakt met Alex Hunter (een jonge aanvaller uit Engeland) en hem helpt op zijn weg naar de top. De focus op slechts één compleet nieuwe vernieuwende game mode lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Cutscenes uit The Journey zien er werkelijkwaar prachtig uit en het systeem waarbij je telkens drie antwoordopties heb (cool, gebalanceerd en vurig) werkt prettig. Je keuzes beïnvloeden zaken als meer of minder volgers op social media of een betere of juist slechtere relatie met de manager. Geen enkele fifa heeft ooit eerder een “story mode” bevat en deze sprong in het diepe lijkt een geslaagd avontuur wat Fifa 17 misschien wel het meest onderscheid van haar voorgangers en concurrenten.
Tussen de verhalende stukken door bestaat de gameplay van The Journey wel gewoon uit bekende elementen zoals trainen en wedstrijden spelen. Hierbij kun je zelf kiezen of je het hele team of slechts Alex Hunter wil besturen. Dit biedt nog meer afwisseling en het is fijn dat de optie geboden wordt voor elke wedstrijd. Maak een keuze uit een Premier League club, presteer zo goed als je kan en volg Alex tijdens zijn doorbraak als profvoetballer. In overleg met een aantal topspelers, waaronder Marcus Rashford van Manchester United (wiens afgelopen seizoen moet hebben aangevoeld als The Journey), is een verhaal gecreëerd dat inzicht biedt in het leven van een jonge speler. Het enige wat we verder zullen weggeven is dat het leven van een doorbrekende prof blijkbaar niet altijd over rozen gaat. Het is aan jou om te ontdekken hoe dit verhaal verder vorm krijgt en Alex te helpen aan zijn plek in de top.
De toevoeging van de Frostbite engine en The Journey zijn twee significante veranderingen om onwetende vrienden mee om te oren te slaan. Verder zijn de aanpassingen in Fifa 17 net zoals bij haar voorganger klein, maar wel nuttig. Dit is ook het gevolg van een game die de afgelopen jaren consistent sterk is geweest. Grote veranderingen betekenen het veranderen van iets dat al werkt én geliefd is. Toch zijn er altijd kleine dingen bij te schaven. Zoals het eerder genoemde verbeterde gebruik van fysieke kracht en het afhouden van tegenstander al een verbetering was, is ook de toevoeging van een laag, hard schot erg prettig. Waar in eerdere delen een hard schot een hoog schot betekende, is EA nu ook tot het besef gekomen dat dit niet altijd even realistisch is. Laag koppen en een diepere steekpass behoren in Fifa 17 ook tot de prettige nieuwe mogelijkheden.
Wat de bekende game modes betreft is niet echt iets verdwenen. De normale Online Seizoen modus en Bekertoernooien die zo nu en dan te spelen zijn, vinden we ook dit jaar weer terug. Pro club, waarin je elf tegen elf kan spelen is ook weer van de partij evenals de Carrière modus. Bij deze laatste modus is wel weer een kleine aanpassing gedaan. Naast het regelen van transfers en optrainen van talentvolle spelers wordt nu ook van je gevraagd meer rekening te houden met de doelen van je gekozen club. Waar echte topclubs bijna alles van belang vinden, zijn kleinere clubs nu soms meer gericht op bepaalde zaken als veel media aandacht krijgen en een hogere shirtverkoop. Dit biedt nieuwe doelstellingen om je op je richten als manager.
Een andere game mode die nog iets nieuwer terugkeert is Fifa Ultimate Team. Deze extreem populaire spelvorm, waarin spelers door middel van kaart pakketjes te kopen of verdienen hun eigen team kunnen samenstellen, biedt nu twee nieuwe functionaliteiten. Ten eerste FUT Champions, waarbij je door wedstrijden te winnen jezelf kan kwalificeren voor een speciale weekend league. In deze weekend competitie kun je jezelf bewijzen tegen de beste FUT spelers, beloningen verdienen en als je het heel goed doet je zelfs kwalificeren voor echte Fifa-toernooien, waar echte geldprijzen op het spel staan. Dit biedt meer motivatie om te kiezen voor FUT wanneer je online wil voetballen in plaats van het standaard online seasons, waarin je met topteams kan spelen. De andere toevoeging aan FUT zijn de Squad Building Challenges. Hierbij moet je teams samenstellen die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit kost je misschien wat spelers, maar je krijgt er mooie beloningen voor terug. Al met al een verbetering voor FUT, maar toch weet de game mode haar kapitalistische gevoel niet kwijt te raken. Zo kost een leuke game mode als FUT Draft vijftienduizend goud om eenmaal te mogen spelen. De beloningen die je krijgt voor het spenderen hiervan zijn helaas nog steeds onvoldoende.
Al met al dus een hoop om blij over te zijn bij Fifa 17. Ondanks dat het begrijpelijk is om niet te veel risico’s te nemen met een goed werkende formule, voelt de toevoeging van een compleet nieuwe spelmodus als The Journey als een frisse wind. Ook zeker één die op het juiste moment komt, want na de goed werkende Fifa 16 zou een gebrek aan vernieuwing weer leiden tot begrip bij slechts de trouwe fans over waarom een nieuwe Fifa een goede aankoop zou zijn. Het spel ziet er goed uit met de nieuwe engine en dat ook af en toe bekende trainers langs de lijn te zien, zijn verhoogt het realisme. De kanttekening hierbij is dat minder bekende trainers en spelers niet zoveel zijn meegegroeid met de nieuwe engine. Spelers uit onze eigen eredivisie komen qua uiterlijk bij lange na niet in de buurt van het realisme van de echte wereldsterren. Met de grote hoeveelheid competities en clubs die Fifa altijd bevat is dit echter te begrijpen. De gameplay is wederom goed en waar Fifa 16 een flinke stap maakte naar een realistischere voetbalbeleving (ten opzichte van de snellere gameplay bij PES 2016), zet Fifa 17 dit voort. Dit zorgt ervoor dat Fifa zich meer richt op echte liefhebbers van voetbal en het spel minder snel op en neer golft. Dit vereist meer oefening en wordt beter met de tijd. In vergelijking met haar eigen demo die eerder al beschikbaar werd gesteld, voelt Fifa 17 zelfs iets sneller en er lijkt dan ook geluisterd te zijn naar twijfels bij de fans. De echte versie van Fifa 17 speelt meteen heerlijk weg en het allerbelangrijkste, de daadwerkelijke gameplay, is bij deze editie misschien wel sterker dan ooit.
Pingback: De Games Top 50 van 2016 - Undercover-Network