De zomer is voorbij en de blaadjes vallen van de bomen. De herfst schittert in volle glorie. Voor de voetballiefhebbers onder ons betekent dit natuurlijk maar een ding: het is tijd voor de jaarlijkse voetbalsimulator FIFA! Inmiddels zijn we figuurlijk de tel een beetje kwijt geraakt; elk jaar maar weer een nieuw deel. Leuk voor de portemonnee van EA, maar of dit goed is voor de status van de serie, daar zijn de meningen over verdeeld. Lukt het FIFA 19 om deze lange lijst aan voetbal games positief voort te zetten? Je leest het allemaal in deze review!
Wat is er nieuw?
Elk jaar is het weer de grote vraag, wat is er veranderd in de nieuwste FIFA? Meestal is het zo dat er geen opzienbarende veranderingen in een nieuwe versie te bespeuren zijn. Dit komt omdat FIFA een serie is die jaarlijks uitgebracht wordt. Veel tijd om het systeem compleet om te gooien is er dan ook niet. Dit hoeft natuurlijk ook niet, er wordt namelijk vaak doorgebouwd op een relatief solide engine. Voor de spelers kan dit echter een beetje een let down zijn. Elk jaar weer de volle prijs betalen en weinig vernieuwing zien of aanvoelen kan jammer zijn. Er is dit jaar wel het een en het ander vernieuwd, maar wederom niet gek veel.
Kleine veranderingen
De lay-out van het menu is nagenoeg hetzelfde gebleven met hier en daar wat aanpassingen in het kleurenpalet. Ook zijn er weer de bekende modi aanwezig, zoals: Aftrap, Ultimate team, Carriere, etc. Natuurlijk is de verhaalmodus: The Journey, met voetbal ster Alex Hunter en vrienden ook weer van de partij (daarover later meer). Aftrap is positief verrijkt door een paar toegevoegde opties die de mode over het algemeen meer functionaliteit geven. Zo kun je nu, voordat je een partij gaat spelen, kiezen uit verschillende wedstrijdtypes. Of je nu een wedstrijd met aangepaste huisregels wilt spelen of een bekerfinale, het kan allemaal. Verder zijn er statistieken aanwezig die je prestaties bijhouden. Je kunt daarnaast een zogeheten ‘aftrap naam’ maken die je aan je online ID kunt koppelen. Leuk om dit jaar eens de statistieken bij te houden van je vrienden of van jezelf! Carrière is na genoeg hetzelfde gebleven en biedt helaas weinig vernieuwing, erg jammer. Hetzelfde geldt min of meer voor de hitmodus Ultimate Team. Ultimate Team is hier en daar wat aangepast. Het gaat hier voornamelijk om kleine veranderingen. Het managen van je geopende kaarten is nu wat praktischer gemaakt. Ook is er een nieuwe gamemode toegevoegd aan FUT, genaamd: Division Rivals. Vernieuwend kan Division Rivals zichzelf helaas niet noemen. De mode is te vergelijken met het offline te spelen Squad Battle’s. In Division Rivals speel je online met je zelfgemaakte selectie tegen andere teams voor wekelijkse beloningen. Hierin kun je een rang behalen. Hoe hoger jouw rang, des te beter de beloningen. Al met al bieden de modi van FIFA 19 dit jaar maar weinig vernieuwing. Er is vooral gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid en de functionaliteit van de modus, wat op zichzelf natuurlijk ook fijne toevoegingen zijn. Gelukkig is de kern van de game, de gameplay, nog ijzersterk en is deze in de meeste gevallen positief verfijnd door een aantal vernieuwingen.
Active Touch System
FIFA is een serie waarin de gameplay centraal staat. Elk jaar wordt er weer gesleuteld aan dit aspect, met natuurlijk als doel: een zo realistisch mogelijke voetbalervaring aan de speler voorschotelen. Dit jaar introduceert EA het nieuwe active touch system: een gameplaykenmerk dat het balcontrolesysteem nog realistischer maakt. Zo zijn er talloze animaties toegevoegd en kun je de bal nu op veel meer manieren aannemen dan in vorige FIFA’s. Active Touch brengt ook meer skill moves en schijnbewegingen met zich mee. De bekende spelers hebben dit jaar nog meer karakter en voelen realistisch aan in hun manier van bewegen, mede door dit nieuwe systeem. Het verschil in lichaamstype van de spelers en het effect dat dit op het spel heeft is duidelijk merkbaar. Zo is Neymar vanzelfsprekend behendiger in zijn aanname dan een wat zwaardere speler zoals bijvoorbeeld Pique.
Hoe goed een speler de bal kan aannemen is natuurlijk ook weer afhankelijk van zijn statistieken. Tijdens het spelen geniet je van dit nieuwe systeem, het voegt zeker een scheutje diepgang en realisme toe. Hierdoor hebben bekende spelers dit jaar nog meer identiteit en schitteren ze allemaal in hun verschillende disciplines.
Getimed afmaken
Verder is er nu ook een nieuwe gameplaymechaniek toegevoegd genaamd: getimed afmaken. Zoals de naam al gedeeltelijk verklapt is de timing hierin erg belangrijk. Normaal gesproken schiet je met één druk op de knop, maar getimed afmaken geeft je nu de mogelijkheid om binnen een korte tijdsperiode een tweede keer op de schietknop te duwen. Als je de tweede keer perfect op tijd drukt, zal je schot nog effectiever en krachtiger worden. Druk je echter te laat, dan zal je schot in de meeste gevallen het doel niet treffen. Getimed afmaken heeft een learning curve. In het heetst van de strijd is het een uitdaging om kalm te blijven en twee keer koelbloedig achter elkaar op het schietknopje te drukken. Scoor je met een perfect getimed schot dan geeft dit zeker de nodige voldoening. Essentieel voelde de mechaniek echter niet. Mede omdat je je kansen op een goal eerder verkleint dan vergroot, aangezien de timing onnatuurlijk lastig onder de knie te krijgen is. Het risico versus beloningseffect gaat hier dan zeker niet op. Het is bijna net zo effectief en lonend om een normaal schot mooi te plaatsen dan voor een getimede afmaker te gaan.
Laat het meesterbrein in je los!
De laatste vernieuwing in de gameplay is een kleine, maar zeer fijne! Dynamic Tactics genoemd. Het gaat hier om een verandering die het managen van je tactieken veel praktischer en makkelijker maakt.
Je kunt nu moeiteloos switchen tussen jouw zelfgemaakte speelstijlen. Dit houdt in dat je de 5 bekende game plans naar eigen wens kunt aanpassen. Deze plans zijn: ultra defensief, defensief, gebalanceerd, aanvallend en ultra aanvallend. Dit is ontzettend handig, omdat je nu tijdens de match razendsnel kunt overschakelen naar jouw zelfgemaakte speelstijl. Je kunt meerdere zaken zoals de diepte, de breedte van je team en de offensieve stijl veranderen. Zo is het erg leuk om tijdens een online wedstrijd je tegenstander te lezen en snel te anticiperen op zijn gekozen manier van spelen. Dit voegt een extra laagje strategie en diepgang toe en is zeker niet meer weg te denken uit de serie!
Met schildpaddenstapjes vooruit
Het is duidelijk dat er dit jaar meer aandacht is besteed aan de gameplay dan aan de algehele uitstraling van de game. Grafisch gezien is FIFA 19 er ten opzichte van zijn voorganger niet veel op vooruit gegaan, maar evengoed ziet het er nog steeds prima uit. Er zijn dit jaar een aantal kleine details toegevoegd die de ervaring realistischer maken. Denk hierbij aan: meer iconische tatoeages voor bekende spelers, het publiek oogt scherper, nieuwe vreugdedansen, geloofwaardigere uitdrukkingen van de spelers en meer herkenbare gezichten (ja, sommige spelers uit de Eredivisie zijn nu ook te herkennen, yes!). Het gaat hier voornamelijk om het bekende werk en wat mij betreft is het vanzelfsprekend dat dit soort aspecten jaarlijks geupdatet worden. Het teleurstellende hieraan is dat de verschillen minimaal zijn ten opzichte van zijn voorganger. Dit soort veranderingen hadden ook rustig geïmplementeerd kunnen worden in een update in het vorige deel.
The Journey part 3
The Journey werd voor het eerst geïntroduceerd in FIFA 17 en is met de komst van FIFA 19 uitgegroeid tot een 3-delig voetbalverhaal. Dit jaar zul je het slotakkoord van Alex Hunter zijn avontuur gaan beleven. Dit doe je echter niet alleen met Alex, je kunt nu ook met zijn halfzus Kim Hunter en oud ploeggenoot Danny Williams gaan rondballen. Zo kun je nu drie verhalen spelen en kun je deze beleven vanuit de perspectieven van de verschillende personages. Je kunt tijdens de hoofdstukken zelf kiezen met welk personage je verder wilt spelen. Wil je je echter focussen op één personage en de verhaallijnen van de andere personages simuleren, dan kan dit natuurlijk ook. Ook kun je je voetbalsterren zelf aanpassen, maar jammer genoeg is dit aspect niet erg diep. De customisation opties zijn minimaal en voelen gerecycled aan. Zo viel het mij op dat er een paar tatoeages in zaten die regelrecht gekopieerd zijn uit de UFC games. Jammer om te zien dat dit aspect minimaal is uitgewerkt. Dit is eigenlijk het geval met de hele mode, deze voelde naar mijn mening erg gerushed. De bewuste keuze om nu met drie personages in plaats van één te kunnen spelen gaf The Journey dan wel weer dat tikkeltje frisheid die het nodig had, maar daar blijft het dan ook bij. De verhaallijn is dit jaar op meerdere fronten niet erg sterk. Zo is het script regelmatig vrij cliché en voelt het allemaal wat gemaakt aan. Ook op technisch gebied verlopen je avonturen niet vlekkeloos. Zo zul je regelmatig geteisterd worden door lange laadschermen, bijvoorbeeld na een wedstrijd of een training of tijdens het switchen van een personage. Jammer, want dit haalt de vaart en de zin om door te spelen er behoorlijk uit. Hiernaast, zijn er ook erg veel trainingen die je avontuur onnodig uitrekken. The Journey is leuk om te spelen als je niet zo bekend bent met de FIFA games. Door middel van de vele trainingen kun je rustig het spel onder de knie krijgen. Echter, voor mensen die een goed verhaal kunnen waarderen en FIFA al de nodige jaren spelen is dit geen aanrader. The Journey schiet te kort op meerdere fronten.

Chris Hemsworth en Tessa Thompson zijn de nieuwe MIB-agenten
Mogelijk niet beschikbaar