Recensie: FIFA 20

FIFA 20 is nog steeds een prachtige game waarin je als voetballiefhebber absoluut je ei kwijt zult kunnen, maar voor een compleet nieuwe game, zijn de aanpassingen eigenlijk gewoon net te klein om de volledige prijs waard te zijn. De aanpassingen aan het commentaar zijn een goede zet, maar daarvoor zal Sierd de Vos niet een commentator moeten zijn waar je je normaal gesproken dood aan ergert. Doe je dat wel, dan zal het nu niet anders zijn. Volta is een lekker tussendoortje, maar voelt toch kleiner dan The Journey deed en biedt te weinig om het gat te dichten. Alles ziet er uiteraard weer gelikt uit, maar ook daar lijkt de grens te zijn bereikt van verbeteringen, want heel veel mooier dan FIFA 19 is het ook weer niet.
7.5

Een jaar zonder een nieuwe FIFA-game is eigenlijk gewoon raar tegenwoordig en dus is het ook dit jaar weer raak. EA Sports heeft al jaren een reputatie dat het games uitmelkt en dat is zeker bij FIFA een vaak gehoorde kritiek. Toch doet EA Sports er over het algemeen best veel aan om ieder jaar weer met een goede update te komen. Hoe zit dat dit jaar?

Ander commentaar

Waar we het de afgelopen jaren keer op keer moesten doen met Evert ten Napel en Youri Mulder, is het dit jaar de beurt aan Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Dat niet iedereen Sierd de Vos kan waarderen is overduidelijk. Je hoeft maar een keer een wedstrijd te volgen die hij van commentaar voorziet en tegelijk Twitter aan te zetten en je zult zien dat de halve wereld over hem heen valt. Dat wil daarentegen niet zeggen dat het geen fijne match kan zijn voor een game als FIFA 20. Er zijn ook voldoende fans overigens en die fans roepen al jaren om Sierd als commentator in FIFA. Door zijn bijzondere uitspraken zit je op een hele andere manier in de wedstrijd. Nogmaals, als je hem niet trekt, dan zul je dat hier waarschijnlijk ook niet doen.

Jeroen Grueter is dan weer van een hele andere orde. Zijn commentaar klinkt over het algemeen het meest realistisch, maar waar men nog een beetje aan zal moeten werken is het fenomeen dat stemmen vaak wat omhoog gaan aan het einde van de zin. (Dat is overigens een van de moeilijkere dingen van het inspreken van tekst, maar dat terzijde). Niet elke opmerking van de commentatoren zal hout snijden. Zo krijg je soms opmerkingen te horen die zeggen dat alles nog kan, terwijl je met 5-0 voor staat. Ja, theoretisch kan dat wel, maar de kans is toch echt klein.

Volta football

Een van de meest in het oog springende vernieuwingen aan FIFA 20 is toch wel de Volta mode. Je kunt dit vergelijken met het eerdere The Journey, waarin je een speler tot wasdom ziet komen in de grote mensen wereld. In dit geval is Volta een spelmodus waar je als een talent mee gaat doen aan straatvoetbal toernooien. Je komt terecht bij een groepje genaamd J10 dat heel graag naar het WK wil. Dat lijkt ook allemaal voorspoedig te gaan tot hun sterspeler een zware blessure krijgt waar hij tenminste zes maanden door uit de running zal zijn. Dat is wel een issue en dus zul je met een samengeraapt groepje de boel moeten overnemen.

Het is een leuke toevoeging aan de game, waar je best wat leuke uurtjes in kunt spenderen, maar de kleinere veldjes van het straatvoetbal hebben wel hun beperkingen. Tactiek blijft dan ook vaak behoorlijk beperkt en is een kwestie van snel rondtikken in de hoop een vrije man (of vrouw) te vinden die je kunt aanspelen om zo een doelpunt te maken. Verdedigen is dan wel weer een stuk belangrijker omdat het meerendeel van de wedstrijden die je zo speelt, zonder keeper zijn. Show-elementen als volleys en hakjes, maken het geheel iets dynamischer, maar het is en blijft een extraatje.

Wat langzamer

Een ander merkbaar verschil met de vorige versie is dat het geheel net wat langzamer speelt. Daarmee is de game nog steeds niet sloom, maar het tempo ligt gewoon absoluut lager dan in FIFA 19 bijvoorbeeld. Het blijft daarbij nog steeds mogelijk om met wat simpele passes, die ook vaak allemaal prima aankomen, van de ene kant van het veld naar de andere kant te komen. Nieuw zijn echter ook zijwaartse dribbels en die geven vooral in het strafschopgebied nog wat meer uitdaging.

De AI van zowel je medespelers als die van de tegenstanders is af en toe echter om te huilen. Verdedigen wordt daardoor een regelrechte uitdaging en meer dan eens zul je van medespeler blijven wisselen tot je eindelijk dat mannetje hebt dat wèl dicht genoeg bij loopt om de bal te veroveren. Zelf achter een tegenstander op snelheid aangaan is er namelijk niet bij voor de AI spelers. Ze letten totaal niet op of hebben gewoon nul komma nul spelinzicht. Dat geldt overigens ook andersom, dus als je wat snelle spelers inzet om de verdediging van je tegenstander kapot te spelen kun je er over het algemeen tot aan het strafschopgebied simpel voorbij racen. Toetoet koekoek, zeg maar.

Gelijkenissen

Dat EA beschikt over de nodige licenties om zoveel mogelijk spelers waarheidsgetrouw weer te geven weten we inmiddels wel, maar dat het altijd dezelfde grotere clubs zijn en de meest bekende spelers, is en blijft een beetje jammer. Een Ziyech of Ronaldo ziet er prima uit, maar als je verwacht dat Mohammed Osman van Heracles er heel gelijkend uitziet, dan kom je helaas van een koude kermis thuis. Wat dat betreft verandert er ieder jaar maar weinig bij FIFA.

Stadions van de hele grote clubs lijken behoorlijk op het origineel, maar daarentegen krijgen andere clubs dan weer weinig liefde en zelfs de Johan Cruijff ArenA heeft niet de update gekregen die het twee jaar geleden wel in werkelijkheid heeft gehad. Dat is toch jammer en haalt iets weg van de sfeer. Daarentegen zijn de clubs en de spelers die wel van licenties zijn voorzien, dan ook wel weer meteen heel mooi gemaakt.

Toch een beetje jammer

Het is toch een beetje jammer dat de game verder weinig vernieuwing heeft gekregen. Ja, er zijn uiteraard nog wat andere toevoeging, zo kun je nu bijvoorbeeld vrouwelijke coaches kiezen en kan je zelf gekozen poppetje ook interviews geven na de wedstrijd in Fifa Ultimate Team. Het is echter allemaal maar marginaal en voelt eigenlijk een beetje als een DLC voor FIFA 19. Daarmee zou echter de reeks van ieder jaar een nieuwe FIFA om naar uit te kijken zijn doorbroken.

FIFA 20 - PS4
FIFA 20 - PS4
Score 4.1 van 5 sterren.