Recensie: FIFA 22

FIFA ligt zoals verwacht ook dit jaar weer in de schappen. Elk jaar komt EA weer met het populaire voetbal spel op de proppen. Zoals elke FIFA-game is FIFA 22 ‘hetzelfde, maar dan anders’. Dat is precies wat de fans verwachten. Met kleine aanpassingen in de gamemodi Ultimate Team, Career Mode, Volta Football en Pro Clubs, wordt er in de vertrouwde formats nieuw leven geblazen. EA probeert ook ieder jaar de gameplay net weer iets anders aan te laten voelen. Bij FIFA 22 merk je direct dat de snelheid van het spel iets is teruggeschroefd in vergelijking met haar voorganger. Daarnaast zijn de keepers ook wat slimmer en behendiger dan bij de voorgaande FIFA-games. Als paradepaardje heeft EA dit jaar Hypermotion geïntroduceerd. Helaas voor velen is deze feature alleen toegankelijk wanneer jij in bezit bent van een Xbox series X of de Playstation 5. Al met al is en blijft FIFA een van de beste sportgames.
7

FIFA 22 is een game voor het grote publiek. FIFA spreekt een zeer brede doelgroep aan. Van hardcore voetbalfan tot beginnende gamer. De voorloper van FIFA 22 kreeg veel kritiek vanuit de FIFA-community. EA lijkt te hebben geluisterd naar het commentaar. Met een hoop aanpassingen en nieuwe features hopen ze ook dit jaar iedereen weer aan te spreken met hun voetbalgame.

Gameplay

De gameplay van FIFA 22 is zoals gehoopt langzamer, de dribbels zijn vloeiender, het passen is belangrijker en de keepers zijn aanzienlijk beter. Hierdoor zal je bij FIFA 22 eerder van je stoel veren door een mooie dieptebal of een knappe dribbel dan door de zevende goal van de wedstijd zoals bij haar voorganger. FIFA 22 speelt een stuk moeilijker. Dit maakt het spelen van het spel aantrekkelijker en leuker.

Wat direct opvalt tijdens het spelen van de eerste wedstrijd zijn de keepers. Waar voorheen een afstandsschot er met gemak in vloog, drukken de keepers er nu regelmatig een hand tussen. EA heeft hiervoor de volledige keepers-AI herschreven en verschillende animaties toegevoegd om ze natuurlijker en vooral effectiever te maken. Dit jaar heeft EA ook eindelijk realistischere kopduels toegevoegd aan de game. Hierdoor winnen spelers die goed zijn in koppen ook daadwerkelijk meer duels in de lucht. Als laatste nieuwe feature in de gameplay heeft FIFA 22 een explosieve sprint-functie. Hierdoor krijgen de spelers de mogelijkheid om met een rappe sprint voorbij een verdediger van de tegenstander te komen.

Career mode

Naast de gameplay heeft FIFA 22 een heleboel andere verbeteringen gekregen. Als we kijken naar de verschillende gamemodi dan heeft vooral de Career Mode weer een upgrade gekregen. EA biedt zijn spelers de mogelijkheid om een eigen club vanaf de grond op te bouwen. Bij het opstarten van je carrière mag je kiezen tussen een bestaande club of je eigen club. Wanneer je kiest voor je eigen club krijg je de opdracht om een eigen naam te bedenken voor jouw club. Vervolgens kan je kiezen in welke competitie jouw club start. Uiteindelijk krijg je de optie om een eigen logo, shirt en stadion voor jouw club te ontwerpen. Deze nieuwe optie zorgt ervoor dat je managercarrière nog meer voelt als jouw eigen avontuur. Ondanks deze toevoegingen zullen velen op meer ‘customisations’ hebben gehoopt. Wie weet zien we dat volgend jaar!

De spelers carrière heeft ook een aantal veranderingen doorgemaakt. Zo krijg je voorafgaand aan de wedstijd een aantal doelen die je moet behalen om XP te verzamelen. Doormiddel van de XP kan je jouw talent laten groeien om uiteindelijk de beste speler van het spel te worden. Er zijn nieuwe cut scenes toegevoegd zoals we van The Journey al gewend waren. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld een kijkje in de kleedkamer. Ook hierdoor lukt het EA de gamemode nog persoonlijker te maken.

FIFA 22 Career (In Menus)

Ultimate Team

Ultimate Team is en blijft de populairste gamemode. Het is EA dit jaar gelukt om Ultimate Team gebruiksvriendelijker te maken. Spelers die bekend zijn met de FIFA-games die weten dat Ultimate Team is opgebouwd uit de Division Rivals, de FUT Champions en de Squad Battles. De Division Rivals komt dit jaar terug in een nieuwe vorm. Het is gebaseerd op een seizoenenmodel dat veel gamers kennen uit een game als Fortnite. Doormiddel van het seizoenenmodel wil EA haar spelers blijven motiveren om te spelen. Elke zes weken start er een nieuw seizoen. In elk seizoen zijn er weer nieuwe prijzen vrij te spelen.

FUT Champions heeft in de voorgaande FIFA-games al een aantal metamorfosen doorstaan. Ook in FIFA 22 zijn er een aantal aanpassingen gedaan om deze gamemode meer speelbaar te maken voor de gemiddelde gamer. FUT Champions is gesplitst in play-offs en finales. Om deel te kunnen nemen aan de play-offs zal je eerst voldoende kwalificatiepunten moeten verdienen in Division Rivals. Aan het eind van het seizoen vinden de finales plaats.

De Squad Battles zijn nog precies zoals we ze kennen. Hierin speel je offline tegen de computer op jouw eigen moeilijkheidsgraad om zo punten te verzamelen waarmee je prijzen kunt verdienen.

Pay to win

EA krijgt al jaren kritiek op het ‘pay to win’-aspect in de Ultimate Team Gamemode. EA biedt spelers pakketten aan die je kunt kopen met FIFA-munten of met echt geld. Hierdoor zie je dat spelers die honderden euro’s uitgeven aan pakketjes met een sterrenselectie kunnen spelen terwijl spelers die dit niet doen waarschijnlijk nooit met een Pelé of Maradonna in hun selectie zullen spelen. De rechtbank van Den Haag heeft het pakketten systeem in FIFA verboden. Het is een kansspel zonder vergunning. Hierdoor moest EA van De Nederlandse Kansspelautoriteit aanpassingen doen in het pakketten systeem. Dit jaar heeft EA de ‘preview pack’ toegevoegd. Elke dag kan je gratis één pakket openen en achteraf beslissen of je hem wil kopen. Hierdoor probeert EA de regels van De Nederlandse Kansspelautoriteit te omzeilen. Daarnaast blijft het oude pakkettensysteem gewoon in stand. Helaas blijft ook in FIFA 22 het ‘pay to win’-aspect intact.

Volta Football en Pro Clubs

Dan hebben we nog Volta Football en Pro Clubs. Volta Football is een combinatie van het welbekende FIFA Street en The Journey. Er wordt compact vijf tegen vijf voetbal aangeboden dat aan de hand van een verhaallijn steeds verder ontwikkeld. Voor degene die veel skill moves gebruikt is dit een leuke gamemode. Doormiddel van het toevoegen van een Skill meter en een kenmerkende vaardigheid kan je jouw speler nog vaardiger maken op bepaalde gebieden. Net zoals bij de Career mode maakt EA het spel nog persoonlijker.

Pro Clubs heeft dit jaar ook een ontwikkeling doorgemaakt. EA had het doel om het spelen met vrienden toegankelijker te maken. Dit lijkt aardig gelukt! Je hebt nu de optie om in te vallen bij andere clubs zonder dat jij je eigen club hoeft te verlaten. Dit zorgt ervoor dat jij niet altijd met elf vrienden op hetzelfde moment in de lobby hoeft te zitten. Je kan ook invallen bij een andere club. Zo kan je toch op een laagdrempelige manier online spelen. Daarnaast kan je voor het eerst met een gemengd team spelen. Mannelijke en vrouwelijke karakters kunnen samen op een veld staan. Het ontwikkelen van je speler is ook aangepast. Je kan met het spelen van wedstijden XP verdienen. Hierdoor kan jij je speler ontwikkelen. Door deze veranderingen hoopt EA nieuw leven in deze gamemode te blazen.

Details

Dan komen we aan bij de details. Ten eerste de uitstraling van het spel. De eerste indruk van het spel is goed, het startscherm ziet er fris en overzichtelijk uit, de verschillende gamemodi zijn makkelijk te vinden en de game reageert snel. Wat wel jammer is, is dat EA steeds meer licenties van voetbalclub aan het verliezen is. In FIFA 22 zijn er momenteel drie grote Serie A clubs met een andere naam en badge. Ondanks dit maar een klein detail is, is het voor veel FIFA-liefhebbers een doorn in het oog.

Conclusie

Deze game krijgt een 7. EA heeft wederom een goed spel op de markt gebracht en heeft geluisterd naar de fans. Ondanks dat hadden ze nog meer aandacht mogen besteden aan de gamemodi naast Ultimate Team. Ook is het jammer dat EA de nadruk heeft gelegd op hypermotion en dit voor de meeste spelers niet speelbaar is omdat ze niet in het bezit zijn van de PS5 of XBOX series X. Al met al is de FIFA-reeks weer een nieuwe game rijker. Door de aanpassingen in de gameplay en de nieuwe features is de gamemodi wordt FIFA 22 ook dit jaar weer een van de beste sportgame.

FIFA 22 - PS5
FIFA 22 - PS5
Next gen FIFA 22 uitgave incl. HyperMotion gameplaytechnologie