Recensie: Final Fantasy VII Remake

Summary
De remake van (een deel van) Final Fantasy VII is even wennen. Wie hier een directe port verwacht van de originele klassieker komt bedrogen uit. Op de meeste vlakken is de remake wel beter. Beginnende met de oogverblindende grafische bravoure waarmee de game van je scherm spat.
8

Een prachtig verhaal…

In 1997 mocht je voor het eerst kennis maken met Final Fantasy VII. Destijds was de originele PlayStation aan het vechten voor zijn bestaansrecht en het binnenslepen van de Final Fantasy-serie betekende een klap in het gezicht van de andere grote spelers van dat moment. En het bleef niet bij het zevende deel in de succesvolle Japanse RPG serie. Ook Deel 8 en Deel 9 bleven lange tijd exclusief Sony’s krachtpatser. Nu het steeds lastiger is om deze klassiekers te spelen is Square Enix de titels aan het aanpakken voor de nieuwe generatie. Daarbij zijn ze begonnen met de remaster van Final Fantasy VIII. En nu mogen fans eindelijk aan de slag met de langverwachte remake van Final Fantasy VII.

Het rebelse verhaal uit het origineel is behouden. Cloud sluit zich als huurling aan bij een groep rebellen die een machtig energiebedrijf met een monopoliepositie probeert uit te schakelen. Dat doen zij door de energiecentrales, die de grondstof Mako gebruiken om grote steden te voorzien van stroom, uit te schakelen. Cloud raakt echter steeds meer betrokken bij de rebellen en moet naast zijn aanwezigheid als rebel het ook nog direct opnemen tegen de directie van het bedrijf Shinra en diens ingewijden. Het is aan de rebellen en Cloud om Midgar te redden van de ondergang. En dit is nodig omdat één van Shinra’s ingehuurde elitesoldaten een plan heeft verzonnen om de wereld te vernietigen. En gezien dat ook de rebellen iets te ver gaat is het zaak dat daar het hoofd aan geboden wordt.

… Met een prachtig nieuw jasje

Laten we eens beginnen met de grafische stap die de remake van Final Fantasy VII maakt. De originele versie draaide op de originele PlayStation spelcomputer, in een tijd dat zelfs breedbeeld TV’s een zeldzaamheid waren. De remake heeft de beschikking gekregen over het opgeschaalde 4K beeld van de PlayStation 4 Pro, en daarnaast mogen alle PlayStation-gamers die een ondersteunde televisie hebben ook genieten van het hogere contrast dat HDR geeft. Square Enix maakte met Final Fantasy XV al furore omdat die titel met afstand de mooiste RPG van Square Enix was op dat moment, en datzelfde grafische geweld hebben zij toegepast op Final Fantasy VII, waardoor de titel op zeldzame hoogte staat als het komt op grafisch gebied. Uiteraard zijn daarnaast ook nog eens alle menu’s en dergelijke op de schop gegaan. Letterlijk alles aan deze titel ademt 2020, zoals een goede remake dat ook moet doen.

Turn-based vechten of toch niet?

Voor de remake van Final Fantasy VII is gekozen om af te stappen van het standaard gevechtssysteem wat destijds in heel veel titels te vinden was. In plaats daarvan zijn ze overgestapt op een real-time gevechtssysteem zoals dat ook ongeveer in Final Fantasy XV te vinden is. Er zijn heel veel vergelijkingen te trekken met de laatste grote RPG in de Final Fantasy-reeks. Toch voelt de game aan als het vertrouwde Final Fantasy VII. Het is overigens ook mogelijk om te wisselen van systeem, waardoor de focus meer ligt op het kiezen van je acties. Een deel van het real-time systeem wordt uit handen genomen door de intelligentie die ingebouwd is in de game, waardoor jij rustig de tijd hebt om jouw acties te kiezen middels het menu dat in gevechten verschijnt.

Trouw aan het origineel

Of je deze titel nou wel of niet als Final Fantasy VII ziet ligt helemaal aan hoe je de titel vroeger beleefd hebt. Ben je nieuw met het spelen van deze game, dan is het origineel niet om aan te zien. Heb jij echter ook huilend achter de beeldbuis gezeten op het belangrijkste moment van de game, dan is de Final Fantasy VII Remake alsof je thuis komt van een lange wereldreis. Ondanks dat de titel op geen enkele manier (door te kijken en te luisteren) lijkt op het origineel, voelt de titel wel echt als Final Fantasy VII met al zijn iconische tussen-scènes, omgevingen, gevechten en systemen. Het meeste is intact gebleven ook al ziet alles er anders uit. Een hele knappe prestatie mogen we wel zeggen want in de regel is het zo dat als een titel zo ver overhoop getrokken wordt, deze afgemaakt wordt in de media. Square Enix weet het echter goed voor elkaar te krijgen met de remake van Final Fantasy VII.

Veel te kort

Hoe groot de lofzang over de remake van Final Fantasy VII is, er is tegelijkertijd ook een groot probleem met deze titel. De Final Fantasy VII Remake is namelijk onderdeel van “Project FFVII Remake”, waardoor je slechts een klein deel van het origineel in deze remake terug zult vinden. Hetgeen wát je terugvindt in de game is echter wel van begin tot eind ijzersterk. Echter, het feit dat je niet volledig aan de slag kunt maakt het des te zuurder. Gamers zullen nu moeten wachten tot de nieuwe titels in de serie aangekondigd gaan worden. Maar als deze remake een voorbode is van wat er komen gaat dan zullen er snel tienen gaan vallen voor de latere games. Deze titel is namelijk goed voor ongeveer zo’n vijftien procent van de gehele originele game. En mensen die het origineel gespeeld hebben weten wat dat inhoudt en hoe goed de vervolgen kunnen worden.

Moeilijk weg te leggen

Final Fantasy VII Remake is één van die titels die maar moeilijk weg te leggen is, ook al heb je een hele berg andere games om te spelen. Dit is zo’n titel die de aandacht vereist en weet vast te houden. Vreemd is het wel, het is een game die vrijwel iedere gamer kent en die bij vrijwel iedere gamer te boek staat als legendarisch. Het enige jammere is dat er meerdere titels uit gaan komen onder “Project FFVII Remake”; Hadden ze dat niet gewoon in één keer kunnen doen? Gamers hadden echt geen probleem gehad met het wachten op een volledige game, ook al is deze remake een emotionele rollercoaster van begin tot eind. Het is dan ook wachten op nieuwe aankondigingen in de serie, want deze serie verdient het niet om lang op gewacht te worden.

Roel van Lierop
Written by
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.