Point and Click adventures, je ziet ze nog maar zelden. Dit is jammer, want het is een genre die al bestaat sinds computerspellen in opmars waren in de jaren tachtig. En hoewel dit soort spellen vandaag de dag voor een hoop mensen wellicht niet meer uitdagend genoeg is, of te weinig actie bevat, is er ook nog een grote groep fans die geen genoeg kunnen krijgen van dit unieke genre. Gelukkig kwam Fire: Ungh’s Quest om de hoek kijken, en wist uitgever Daedalic Entertainment het nostalgische gevoel toch weer even terug te brengen.
Het spel kwam oorspronkelijk al uit in 2015 op de PC. Het is best een uniek verhaal omdat er niet (verstaanbaar) wordt gesproken en er ook geen verhalende tekst te lezen is. Je moet dus puur uit de beelden van de levels achterhalen waar het verhaal van Ungh precies over gaat. Dit past perfect bij de sfeer van het spel; logisch natuurlijk dat een neanderthaler uit de steentijd niet te verstaan is. Ungh wordt in een korte beginscène door een dorpsbewoner uit zijn dorp verbannen, omdat hij het vuur uit heeft laten gaan. Hij mag ook niet terug komen zonder dat hij weer opnieuw vuur heeft kunnen vinden. Hierna volgen tien levels waar je allerlei puzzels moet oplossen om een vuurvliegje te bemachtigen.
Het spel zit ontzettend leuk in elkaar. Grafisch gezien is Fire: Ungh’s Quest in een 2D cartoon-achtige stijl opgebouwd. Er zit ook een goede dosis humor in doordat Ungh regelmatig knullige gezichtsuitdrukkingen trekt, maar ook door de gortdroge interacties met karakters die hij gaandeweg de levels tegenkomt. Ook weet het spel ondanks het ontbreken van tekst en spraak toch van begin tot eind te intrigeren. De puzzels zijn van een aardig niveau; niet al te lastig maar ook niet voor de hand liggend. Dit alles maakt het spel leuk om te spelen voor zowel volwassenen als kinderen.
Wat lastiger is, is dat er geen enkele tutorial plaatsvindt voordat je begint aan het spel. Hoewel ik denk dat de makers bewust hebben gekozen voor deze benadering, is het wel een kleine drempel om in het spel te komen. Enerzijds is het heel logisch; Neanderthalers hadden immers ook geen gebruiksaanwijzing en moesten ook een hoop ontdekken en uitvinden. Dit maakt de verbondenheid met het karakter wel groter. Anderzijds is het verwarrend: waar moet je in vredesnaam op drukken om Ungh interactie te laten hebben met zijn omgeving? Wellicht is dit voor een aantal mensen zo irritant dat ze het spel links laten liggen. Toch zou dit zonde zijn, want als je de besturing eenmaal onder de knie hebt denk je er ook niet meer twee keer over na.
Het enige andere nadeel is de grootte van het spel. Met tien levels die elk in grofweg vijftien tot twintig minuten uit te spelen zijn ben je ook zo door je speeltijd heen. Ga er een avondje lekker voor zitten en je kunt al zeggen dat je alle tien de levels hebt doorlopen. Er is wel een kleine uitnodiging tot herspeelbaarheid omdat je sterren kunt verzamelen waarvan er drie verstopt zitten in elk level, echter is dit ook het enige en nodigt niet bepaald uit om dit daadwerkelijk te gaan doen. Je kunt wel achievements halen in het spel, hier zit alleen een enorme ‘maar’ aan. Er is namelijk nergens een complete lijst met deze achievements te vinden. Je hebt dus geen idee welke je inmiddels allemaal hebt behaald, en belangrijker nog, welke nog te behalen zijn. Dit is echt een gemiste kans voor de ontwikkelaar, want dit had het spel een veel grotere herspeelbaarheidsfactor gegeven.
Fire: Ungh’s Quest is te spelen op PC/MAC, iPad en de Wii U. Hier is wel iets vreemds aan de hand: op elk platform wordt een andere prijs gerekend voor hetzelfde spel. Waar hij op de PC voor Windows 10 maar drie euro kost, is dat voor de iPad vier euro en de Wii U maar liefst tien euro. Waar dit verschil aan ligt is niet helemaal duidelijk, wellicht heeft dit te maken met het release-moment; op de Wii U is deze titel namelijk pas recent verschenen.