Het is alweer een tijdje geleden, maar in maart 2013 kwam de laatste Gears of War-game uit, Gears of War: Judgment. Vele fans van de serie walgde van dit deel en voor hen is Gears of War 3 uit 2011 toch de echte afsluiter van de reeks. Vijf jaar later is het tijd om het verhaal op te pakken waar het mee eindigde in 2011; Gears of War 4 is een feit.
Laten we beginnen met dat Gears of War 4 niet ontwikkeld is door Epic Games. Zij waren er wel al begonnen, maar Microsoft nam in 2014 de licentie over voor Gears of War. Zodoende was het niet Epic Games, maar The Coalition (voorheen Black Tusk Studios) die het project op zich nam. Toch moeten de fans niet bang zijn voor ingrijpende veranderingen. Rod Fergusson, voormalig Director of Production bij Epic Games, is in dienst getreden bij Microsoft en heeft een oogje in het zeil gehouden bij de productie van Gears of War 4.
Gears of War 4 speelt zich 25 jaar na de gebeurtenissen van Gears of War 3 af. Om de gevolgen van de Locust uit te roeien werd er een speciaal wapen gebruikt. Dit wapen zorgde ervoor dat de Locust en Lambent uitgeschakeld werden, maar tegelijk zorgde het er ook voor dat fossiele brandstoffen niet meer gebruikt konden worden. Omdat er niet veel mensen meer op de planeet Sera woonden, is er gekozen om de bevolking onder te brengen in een met een muur omringde, beschermde stad. Er is een wet ingesteld die het verbiedt om buiten deze muur te leven. Toch is er een groep die moeite heeft met deze wet en zij noemen zich Outsiders. Deze groep leeft dus buiten deze muur en dat wordt niet in dank afgenomen. Dit geldt dus ook voor de zoon van Marcus Fenix, de hoofdrolspeler in de eerdere drie delen, J.D. Fenix. Samen met zijn vrienden Delmont Walker en Kait Diaz moet hij het opnemen tegen een leger van robots, maar ook een nieuwe vijand doemt zich op.
Wie verwacht dat Gears of War 4 een zelfde indruk gaat maken als voorgaande delen, die heeft het mis. Gears of War 4 is een andere richting ingeslagen. Niet alleen met verhaal, maar ook grafisch is het nodige aangepast. Het bestaat nu uit meer natuurlijke kleuren waardoor je niet meer die benauwde sfeer krijgt uit de vorige delen. Deze bestonden vooral uit veel grijstinten waardoor het allemaal donker overkwam. Misschien is de keuze voor dit kleurenpallet nu gemaakt omdat het 25 jaar na de gebeurtenissen is en er weinig te vrezen is. Dit blijkt niet helemaal het geval, want de Locust blijken toch niet zo dood te zijn dan gedacht. Het verhaal zal dan ook twee belangrijke groepen bevatten die je moet proberen te verslaan.
En dat brengt ons op onze beleving tijdens het uitspelen van dit verhaal. Het eerste gedeelte zal je voornamelijk vechten tegen de robots van de COG. Voor de fans van de serie zal dit de meest tijdvergende periode van het spel zijn. Dit voelt niet aan als de Gears of War zoals wij die kennen. Deze gevechten zijn dan ook eerder vervelend. Toch zal je moeten doorzetten, vooral omdat al vroeg in het spel er een geheimzinnige vijand opdoemt die ook roet in het eten gooit. En dit allemaal wordt je niet gemakkelijk gemaakt, als blijkt dat J.D. de hulp moet inroepen van zijn vader, Marcus Fenix. Technisch gezien kent Gears of War 4 qua besturing weinig vernieuwing. Het principe blijft gewoon nog hetzelfde, je moet nog steeds dekking zoeken en vanuit die dekking schiet je. Dit is en blijft de basis van Gears of War en daar is dan gelukkig niet aan geknutseld. Toch nog iets vertrouwds! Tijdens het spelen merk je dat men er toch nog wat vernieuwing in heeft gestopt, maar dat ze toch ook andere vertrouwde elementen erin laten zitten. Zo zijn er een tal van nieuwe wapens zoals de Dropshot en Buzzkill. De Dropshot vuurt een straal van explosieven op je af, als je daardoor geraakt wordt, dan ben je meestal gelijk dood. De Buzzkill vuurt een soort cirkelzaagbladen op je af en zijn minder dodelijk. Uiteraard zijn er ook wapens waar we maar al te graag weer mee aan de gang willen. De Lancer is weer terug en dat zorgt voor gruwelijke momenten wanneer je de vijand met de kettingzaag op je geweer door midden kan zagen. Aan bloed ook zeker geen gebrek!
De singleplayer kent naast de nieuwe wapens nog een aantal vernieuwingen. Omdat men nu op zoek moet naar nieuwe grondstoffen, is er een machine ontwikkeld. Deze machine kan je opvullen met energie en die voorziet je dan van wapens of andere hulpmiddelen. Deze machine, genaamd de Fabricator, zal je geregeld helpen tijdens het spelen. Tijdens een tal van gevechten moet je een gebied beschermen door golven van vijanden te verslaan. Dit doe je door het wapenarsenaal wat je bij je hebt, maar ook door bijvoorbeeld een sentry gun in te schakelen of een turret. Deze hulpmiddelen kosten wel energie en je hebt maar voor een beperkt aantal punten aan energie iedere ronde. Het is daarom goed opletten wat je wel en niet gaat inzetten. De eerste keer is dit erg leuk, maar naarmate het terugkomt, wordt het iets minder leuk. Dit is overigens het gehele gevoel wat je krijgt tijdens het spelen van Gears of War 4. Het begint allemaal leuk, maar het blijft vooral veel herhaling. Het is daarom aan te raden om de singleplayer samen te doen met iemand. Je kan namelijk met twee spelers offline en online de singleplayer voltooien.
Gears of War 4 draait niet alleen om de singleplayer, misschien zijn de andere onderdelen wel belangrijker. Zo is Horde ook weer aanwezig waarin je vijftig golven van vijanden moet verslaan, iets wat niet zomaar gedaan is. Nieuw in Horde is dat de Fabricator uit de singleplayer een grote rol speelt. Iedere vijand die je verslaat tijdens een wave laat energie vallen. Deze energie moet je verzamelen en vervolgens naar de Fabricator brengen. Wanneer je voldoende punten hebt kan je kiezen uit verschillende hulpmiddelen om je door de golf van vijanden te helpen. Je kunt daarnaast kiezen met welk personage je wilt spelen en wat diens specialisatievaardigheid moet zijn. Je kunt kiezen uit vijf vaardigheden en iedere vaardigheid heeft zijn eigen extra’s. De Engineer kan bijvoorbeeld de hulpmiddelen uit de Fabricator repareren. Ook kan je een bounty instellen die je moet proberen te halen en zo extra punten te krijgen om omhoog te gaan in level. Horde is vooral leuk wanneer je dit samen kan doen met meerdere mensen.
De multiplayer speelt ook weer een belangrijke rol en heeft ook altijd een prominente plek gehad in de eSports. De multiplayer bestaat op dit moment uit tien mappen en maandelijks komen er daar twee bij tegen betaling. Een andere mogelijkheid is om de season pass aan te schaffen, echter moet je wel bereid zijn om hier vijftig euro voor neer te tellen. Je weet dan wel dat je maandelijks twee nieuwe mappen krijgt en je krijgt de mogelijkheid om deze mappen al een week eerder te spelen dan zij die de season pass niet hebben. De modi in deze multiplayer zullen voor de fans niet als een verrassing aanvoelen. Deze zijn niet aangepast en dat is voor velen een verademing. The Coalition heeft ervoor gekozen om één nieuwe mode toe te voegen, namelijk Escalation. Als team moet je zoveel mogelijk spelers doodschieten, maar ook ringen veroveren. Als je ze alle drie weet te veroveren, dan win je de ronde. Een match bestaat uit zeven keer winnen en dat betekent in de praktijk dat dit wel eventjes kan duren. Ook in de multiplayer kan je weer bounties inzetten om extra punten te vergaren om in level hoger te komen. Deze bounties zijn aangepast op de modi die je kiest te spelen.
Pingback: Welke spelcomputer moet ik nou kopen in coronatijd? - Play Watch Read