2017 kent een aantal ijzersterke titels en Get Even probeert in dat rijtje te komen. De game draait om een ontvoering die door een explosie gigantisch verkeerd afloopt. De game zou eigenlijk in mei al verschijnen, maar is door de aanslag in Manchester uitgesteld. Eind juni konden gamers dan eindelijk aan de slag met Get Even.
In Get Even speel je de rol van Cole Black. Je wordt op een missie gestuurd om een jonge vrouw te redden uit de handen van haar ontvoerders. Na wat zoeken komt Cole aan bij de jonge dame die vastgebonden zit aan bommen. Zij weet echter de code en Cole kan beginnen aan het onschadelijk maken van deze bom. Een makkie denk je al snel als gamer en je begint met het invoeren van de code, maar voor je alles hebt ingevuld ontploft. Als Cole ontwaakt weet hij niet wat er aan de hand is. En laat dit nou de gehele strekking zijn van Get Even.
Je wordt wakker en je merkt dat je een hele aparte helm op je hoofd hebt. Al snel word je toegesproken door een geheimzinnig personage genaamd “Red”. Deze geeft je informatie over de locatie waar je je nu bevindt. Het spel speelt zich af in het heden en verleden en de plek waar je de omgeving mag verkennen is een voormalig gekkenhuis dat nu vooral dient als een soort gevangenis. Overal liggen hints naar wat er in dit gekkenhuis heeft plaatsgevonden. Daarnaast maak je ook geregeld een uitstapje naar het verleden. Het apparaat op je hoofd stelt je namelijk in staat om eerdere herinneringen te herbeleven. Op het eerste gezicht vraag je je vooral af wat deze herinneringen nu te maken hebben met de ontvoerde jonge dame en waar je je nu bevindt.
Toch zit dit verhaal van Get Even erg goed in elkaar. Het verhaal is op het begin erg wazig en totaal niet samenhangend. Als speler kan je daar verandering in brengen met je telefoon. De hoofdpersonage draagt een telefoon met zich mee dat een aantal leuke gadgets heeft. Zo kan hij de omgeving en bewijsmateriaal ermee scannen, wat vervolgens weer een oplossing kan zijn voor bepaalde puzzels en verhaallijnen. Daarnaast heeft het ook nog andere functies zoals een UV-licht en een kaart om de omgeving in beeld te brengen. Je telefoon zal je dus ook geregeld nodig hebben om verder te kunnen komen in het spel. Je komt geregeld een dichte deur tegen die alleen met een code ontgrendeld kan worden. Deze code is altijd wel in de buurt te vinden door bewijsmateriaal te scannen of met je UV-licht te schijnen op de muren.
Naast puzzelen en de waarheid achterhalen achter de gebeurtenissen die plaatsgevonden hebben, ben je ook bezig met overleven. De gevangenen in het spel lopen vrij rond en je komt zo geregeld tegen. Toch is dit niet altijd het geval, want soms moet je cruciale keuzes maken. Al vrij op het begin krijg je de keuze om wel of niet een persoon vrij te laten. Zijn vrijlating kan vervolgens weer gevolgen hebben voor het verdere verloop van het spel. Je moet dus goed nadenken welke keuze jij denkt dat het beste is. Deze gekken zijn niet de enige vijanden in het spel. Je hebt een pistool en je kan daarmee het gevaar elimineren. Kogels zijn echter schaars en dus moet je spaarzaam zijn met wat je hebt. Het helpt dan niet dat het spel enge en versleten paspoppen kent die je geregeld tegenkomt. Ook flikkerende lampen of donkere gangen met deuren die ineens dicht gaan zorgen ervoor dat je per ongeluk wel eens een kogel kan afvuren. Overigens is schieten niet altijd de juiste methode en “Red” zal je dat ook geregeld verwijten via één van de vele monitoren.
Get Even moet het vooral van zijn verhaal hebben, want grafisch is het zeker geen hoogvlieger. Het ziet er vooral erg grauw uit en de afwerking is niet altijd even fantastisch. Je zou verwachten dat we in dit tijdperk toch wel betere graphics krijgen. De omgevingen lijken enorm op elkaar en daar moet je dus weinig verrassing in vinden. En dat is erg jammer, want vaak heen en weer lopen is een vereiste. Je komt geregeld op dezelfde plekken terug om nieuw bewijsmateriaal te scannen. Maar omdat alles zo hetzelfde eruit ziet kan je wel eens in verwarring komen.