Recensie: Ghost of Tsushima: Director’s Cut

Ghost of Tsushima: Director's Cut is een verzameling van Ghost of Tsushima, Legends en een nieuwe uitbreiding. PlayStation 5-bezitters krijgen er een aantal extra's bij waardoor het opnieuw spelen van Ghost of Tsushima geen straf is. Bezitters van Ghost of Tsushima kunnen voor twintig euro upgraden naar de Director's Cut en kunnen dan gelijk aan de slag met de nieuwe uitbreiding. Een uitbreiding die zeker de moeite waard is omdat Iki-eiland er ontzettend moet uitziet. Er is voldoende te beleven en het verhaal staat ook als een huis. Sucker Punch Productions flikt het gewoon weer!
9.5

Ghost of Tsushima: Director’s Cut

Vorig jaar verscheen Ghost of Tsushima voor de PlayStation 4 en dat werd een daverend succes voor Sony. Het spel kreeg vervolgens nog een online multiplayer mode waarbij je samen golven aan vijanden moet verslaan. In tegenstelling tot andere games kwam er niet echt een PlayStation 5-versie van Ghost of Tsushima. Gelukkig kwam daar dit jaar verandering in. Sony kwam namelijk met Ghost of Tsushima: Director’s Cut op de proppen voor de PlayStation 4 en 5. De Director’s Cut bevat de basisgame en een interessante uitbreiding.

De Director’s Cut voor de PlayStation 5 heeft wat nieuwe extra’s zoals verbeterde audio en lipsynchronisatie als je het spel op Japans zet. Uiteraard is het spel nu ook te spelen in dynamic 4K, maakt het gebruik van de haptic feedback en adaptive trigger support en kent het spel een verbetering als het gaat om laadtijden. Met deze verbeteringen is het leuk om Tsushima opnieuw te verkennen. Doe je het daar niet voor? Dan kan je gewoon in die nieuwe uitbreiding springen.

Ghost of Tsushima: Director's Cut Horseriding

Iki-eiland

De nieuwe uitbreiding brengt je naar een geheel nieuw eiland, genaamd Iki. Dit eiland is voor Jin Sakai erg belangrijk, want hier werd zijn vader namelijk gedood. Tijdens een aantal flashbacks in Ghost of Tsushima werd je al getrakteerd op deze geschiedenis. Je bent er dus mee bekend en tijdens deze uitbreiding krijg je meer te weten over Jin en de band met zijn vader. Daarmee wordt eindelijk een vraag beantwoord die veel spelers hadden tijdens het spelen van Ghost of Tsushima.

Jin gaat naar Iki toe omdat er een nieuwe golf van Mongolen op Tsushima zijn aangespoeld onder leiding van de Eagle. Jin gaat de strijd aan en besluit om af te rekenen met zijn verleden, maar vooral met de Eagle. De Eagle vergiftigt mensen waardoor zij telkens visioenen zien en Jin krijgt dit gif ook binnen. Om de Eagle te verslaan moet Jin samenwerken met de lokale bewoners van het eiland. Deze bewoners zijn veelal bandieten die nog steeds een haat hebben voor de samoerais en dan voornamelijk van clan Sakai. Jin moet dus heel voorzichtig zijn.

Ghost of Tsushima: Director's Cut Weather

Nieuw gebied, bekende elementen

Het eiland Iki is best groot en als speler kan je je daar uren vermaken. Daarmee is deze uitbreiding er niet eentje waarbij je klaar bent in een uurtje. Hierom is het het prijskaartje van twintig euro wel waard als je een upgrade van de PlayStation 4 naar de PlayStation 5 maakt. Er zijn veel bekende elementen uit Ghost of Tsushima aanwezig zoals de haiku’s die je zelf kunt componeren of het neerhalen van bamboe om meer resolve te krijgen. Elementen die zeker niet vervelen omdat het in Ghost of Tsushima ook al leuk was om te doen.

Er zijn ook nieuwe elementen aanwezig. Zo zijn er shrines waarbij je een cryptische boodschap moet ontcijferen. Deze zijn erg uitdagend en zetten je hersenen zeker wel aan het werk. Waar je in Ghost of Tsushima achter vossen aan moest rennen, moet je in de Ghost of Tsushima: Director’s Cut op zoek gaan naar herten, katten en apen. Zodra je hen gevonden hebt, moet je een liedje spelen op jouw fluit en met de controller moet je dan op en neer bewegen om mee te gaan met het ritme. Een ander nieuw element is testen hoe goed je bent met een pijl en boog. Je moet dan zo snel mogelijk voorwerpen kapot schieten, lukt je dat binnen zeven seconden?

Ghost of Tsushima: Director's Cut animals

Het geld waard

Als je nog niet bekend bent met Ghost of Tsushima, dan is het kopen van de Director’s Cut het zeker waard. Je krijgt er een prachtig verhaal voor en het is een van de betere games die Sony op dit moment heeft voor de PlayStation. PlayStation 4 en 5 bezitters die het basisspel al hebben en genoten hebben, hebben geen enkele redenen om deze upgrade niet te kopen. De uitbreiding is lang genoeg om je bezig te houden en Iki ziet er ook weer schitterend uit. Al met al is deze uitbreiding het geld echt wel waard.

Ghost of Tsushima: Director’s Cut - PS5
Ghost of Tsushima: Director’s Cut - PS5
Vecht als samoerai tegen de Mongoolse invasievloot