Recensie: Ghost of Tsushima

Summary
Ghost of Tsushima neemt je als speler mee naar 1274 tijdens de eerste Mongoolse invasie van Japan. Het eiland Tsushima was het eerste eiland waar de Mongolen op terechtkwamen. Als speler neem je de controle van samoerai Jin Sakai op je. Sucker Punch geeft je de vrijheid om Tsushima vrij te exploreren omdat er ook zoveel te doen is. En dat is ook geen straf, want Tsushima ziet er ook prachtig uit. De gevechten zijn erg pittig en vergen opperste concentratie. Het wordt wel iets makkelijker zodra je verschillende gevechtsstijlen vrijspeelt en die kan combineren. En dat is maar goed ook, want alleen zo kan jij de Ghost of Tsushima worden. Ghost of Tsushima is het bewijs hoe een goede samoerai-game in elkaar steekt.
9.5

Ghost of Tsushima

De ontwikkeling van Ghost of Tsushima begon al in december 2015. Een hoge pief bij Sony vertelde dat het nieuwe project van Sucker Punch in de beginfase zat, maar dat het wel leuk was om te spelen. Vervolgens heeft het iets minder dan twee jaar geduurd voordat Ghost of Tsushima werd aangekondigd. Een indrukwekkende trailer met de Tsushima-eilanden en het jaartal 1274. Wat je zag waren prachtige beelden van natuur en veel geweld. Naarmate de tijd verstreek werd er steeds meer bekend over dit spel. Wel rees de vraag of het niet in verwarring zou komen met een andere titel. Datzelfde jaar werd namelijk Activisions Sekiro: Shadows Die Twice aangekondigd. Dat spel verscheen vorig jaar en heeft de lat best hoog gelegd. Kan Ghost of Tsushima de lat nog hoger leggen en hoeft die lat wel hoger gelegd te worden?

Sucker Punch Productions heeft al aardig wat ervaring met het maken van open wereld-games. De studio was in zijn begintijd vooral bekend van de Sly Cooper-games die verschenen voor de PlayStation 2. Een aantal jaar later gingen zij helemaal los met de open wereld-games. Zij brachten Infamous naar de PlayStation 3 en 4. De studio vond daarom ook dat het tijd werd om met iets nieuws te komen, maar dan wel weer in een open wereld waarbij de keuzes van de speler een belangrijke rol zouden spelen. En dat project werd dus Ghost of Tsushima.

Tsushima

De dertiende eeuw was een rumoerige periode voor Japan. In 1274 vond namelijk de eerste invasie plaats van de Mongolen onder leiding van Koeblai Khan. Met ongeveer 23.000 soldaten vaarde hij richting Japan om het te veroveren. Zijn eerste obstakel: Tsushima. Daar hebben zij een gigantische slachtpartij aangericht onder de bevolking. Daarna gingen zij richting Japan en daar wisten zij uiteindelijk geen voet aan wal te zetten. Een leuke geschiedenisles, maar heeft het ook nog enig nut? Ja, best wel eigenlijk! Ghost of Tsushima speelt zich namelijk af op het eiland Tsushima en ook nog eens in 1274. Sucker Punch plaatst jou dus in het lijf van een samoerai tijdens de eerste Mongoolse invasie in Japan. En het mooie van dit alles is ook nog eens dat het behoorlijk realistisch is nagemaakt.

Maak kennis met Jin Sakai

De samoerai die jij als speler onder handen neemt heet Jin Sakai. Samen met zijn oom en leider van het eiland, Lord Shimura, neem jij het op tijdens deze eerste invasie van de Mongolen. Samen met hem ga je de strijd aan met de Mongolen die maar één ding willen: het eiland overnemen. Het resultaat is een bloedbad waarbij de samoerai het afleggen tegen de Mongolen. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat samoerai getraind zijn in man-tegen-mangevechten. De Mongolen hadden de beschikking over vele lange afstandswapens waardoor de samoerai kansloos waren. Dat gevecht eindigt dan ook met dat Jin Sakai verslagen wordt en dat zijn oom gevangen wordt genomen. Sakai wordt wakker en zint op wraak, wraak op de Mongolen, maar ook het redden van zijn oom.

Het probleem van Sakai is alleen dat hij dingen moet gaan doen die tegen de code van de samoerai ingaan. En dat is het mooie van Ghost of Tsushima. Als speler wordt je een bepaalde kant opgedrukt om te kiezen tussen de code van de samoerai of om aan te vallen als een lafaard vanuit de schaduw. Die keuze is geheel aan de speler, al zal je af en toe geen keuze hebben. Het verhaal is daarmee ook opgedeeld in drie onderdelen, dat tevens ook de gebieden kenmerkt van Tsushima. Het eiland kent namelijk drie gebieden en die zijn gekoppeld aan de hoofdstukken. Het verhaal achter Ghost of Tsushima is erg indrukwekkend en het neemt je mee in een bijzondere periode. Je waant je ook echt een samoerai. Een gouden tip: je kunt de audio van het spel op Engels of Japans zetten. Voor de ultieme ervaring raden wij je aan om de audio op Japans te zetten, met Engelse ondertiteling uiteraard.

Vrij rondreizen

Tsushima ziet er immens prachtig uit en het weet je ook echt mee te nemen naar dat tijdsperk. De gebouwen, de natuur en de mythologie zorgen ervoor dat je iedere minuut geniet van het spel. In het begin van het spel moet je al gelijk een kiezen maken welk paard je tot je beschikking neemt. Met dit paard kan je vrij rondrijden op het eiland, maar pas wel op voor de nodige vijanden. Niet alleen de Mongolen vormen een grote plaag, maar ook de lokale bevolking ziet kansen nu de samoerai verslagen zijn op het eiland. Er is ontzettend veel te beleven op het eiland en je bent dus uren bezig voor je überhaupt klaar bent met het eerste hoofdstuk. Er zijn verschillende zijmissies waarbij je mensen moet redden of waarbij je objecten moet achterhalen. Deze geven je een reputatie en deze reputatie zorgt ervoor dat mensen je gaan kennen op het eiland. Ook zijn er nog losse onderdelen die best leuk zijn om te vinden. Zo zijn er verschillende baden verspreid waarbij je als speler kunt reflecteren op het verleden en heden. Om je zwaard scherp te houden kan je bamboe slaan om je resolve uit te breiden, daarover zo meer. Je kunt ook achter een vos aanrennen die je brengt naar een heilige plek om te bidden. Oftewel, je bent heel erg bezig met het verkennen van het eiland en jezelf te verbeteren als samoerai.

Dit alles heeft wel nut, want zoals gezegd kunnen de gevechten best pittig zijn. Het spel kent geen medicijnen of iets dergelijks om jezelf te genezen. Wel kent het spel iets als resolve.  Dit zorgt ervoor dat je jezelf kunt genezen, maar daar heb je standaard niet veel van tot je beschikking. Het geneest overigens ook niet je gehele levensbalk. Je moet dus oppassen met wanneer je het inzet. Het terugverdienen van je resolve doe je dan ook in de gevechten. Iedere keer als je een aanval goed weet te pareren, dan krijg je er resolve bij. Ook wanneer je een vijand weet te verslaan krijg je daar iets van terug. Het leukste aan de gevechten is misschien wel het uitdagen van de vijand voor een man-tot-mangevecht. Dan ga je een duel aan met een vijand en moet je ervoor zorgen dat je zijn aanval op het juiste moment weet af te slaan. Dit is in het begin nog makkelijk, maar daarna is het erg frustrerend omdat de vijanden lastiger worden.

Verschillende gevechtsstijlen

Een echte samoerai beschikt natuurlijk over verschillende vechtstijlen. In Ghost of Tsushima moet je deze stijlen wel eerst verdienen. Dit doe je door het gevecht aan te gaan met leiders van verschillende kampen. Iedere leider die jij weet te vermoorden zorgt ervoor dat je dichter bij een gevechtsstijl komt. Deze stijlen heb je uiteindelijk ook echt nodig om het gevecht te kunnen winnen. Zo is er een gevechtsstijl waarmee je vijanden met een speer makkelijker weet te verslaan, maar ook een stijl waarmee je het gevecht tegen vijanden met een schild makkelijker kunt laten verlopen. Je bent daarom tijdens een gevecht ook steeds aan het veranderen van stijl. Een andere stijl is er één die niet voor de hand ligt, namelijk vanuit de schaduw vijanden vermoorden. Iets wat ook tegen de code van de samoerai ingaat. Als je dit teveel doet, dan wordt je daar ook fijn op gewezen door het spel. Toch zal je alle stijlen moeten gebruiken om tot het einde van het spel te komen. Maar wees gewaarschuwd, het wordt met ieder hoofdstuk pittiger en het spel daagt je echt uit om de stijlen goed te hanteren. Oefen maar alvast goed op het pareren van aanvallen, want dat gaat je leven vaak redden.

Ghost of Tsushima - PS4
Ghost of Tsushima - PS4
Werkt ook op de PS5
Score 4.8 van 5 sterren.
€69,99€49,99
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Gratis verzending!
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Sylvano Witte
Written by
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.