Recensie: Ghost Recon: Breakpoint

Samenvatting
Als je Ghost Recon: Wildlands gespeeld hebt weet je dat in die game enkele vervelende problemen zaten die in Breakpoint zijn opgelost. Het is alleen jammer dat deze nieuwe titel in de reeks andere problemen met zich meebrengt waar je niet doorheen kunt kijken.
6

Ghost Recon is zo’n serie die eens in de paar jaar de kop op steekt en vervolgens een prima game blijkt te zijn. En net zoals dat met Ghost Recon: Wildlands het geval was is de nieuwste game in deze serie weer ouderwets tactisch en ambitieus. Toch komt Ghost Recon: Breakpoint niet helemaal goed tot zijn recht. De Ghosts gingen op onderzoek uit en kwamen daarbij een heel scala aan vernieuwingen, verbeteringen maar ook problemen tegen. Is Ghost Recon: Breakpoint opgewassen tegen Wildlands of is deze game juist één van de mindere in de serie?

De ghosts op eilandvakantie

Jij bent kolonel Anthony “Nomad” Perryman, een lid van de compagnie Delta, 5e bataljon. Jep, een mond vol maar dat ben jij als speler. Jij wordt samen met jouw team die ook wel bekend staan als de Ghosts gedropt op een eiland genaamd Auroa. Jouw missie? Samen met de Ghosts op zoek naar een gezonken vrachtschip en haar noodlottige einde. Het probleem met Auroa is alleen dat het eiland eigendom is van Jace Skell, tevens eigenaar van Skell Technology. Een Chipfabrikant met een voorliefde voor Drones en oorlogsvoering. Uiteraard is het vrachtschip in zijn wateren gezonken en dus is het een doelwit voor Skell. Aan jou en jouw team van Ghosts om uit te zoeken waarom het vrachtschip zo interessant is voor Skell Technology, en te zorgen dat de wereld veilig blijft. Maar niet alleen Skell Technology is op zoek naar overheersing. Ook een andere groepering genaamd de Wolves zijn naarstig op zoek naar de waardevolle schatten die Auroa biedt.

Meer overleven, minder schieten

De grootste verandering die Ghost Recon: Breakpoint met zich meebrengt is dat de focus lichtelijk van het tactische schieten af is gebracht. Het is nu ook belangrijker geworden om te overleven in de wildernis van Auroa. Hoe? Door gebruik te maken van de omgeving, te eten, te drinken, etc. Maar dat is niet allemaal voldoende doorgevoerd om kritisch te zijn voor de gameplay, en gelukkig maar, want je zult je handen vol hebben aan het doorploegen van de missies. Speel je alleen? Dan voel je je een eenling die zich door de missies moet worstelen. Ook de communicatie met vriendelijke personages zijn vaak rechtlijnig en geven in één rechte lijn aan waar je moet wezen, waardoor het ontdekken van Auroa (zoals dat wel de moeite loont in de meeste Ubisoft titels zoals Assassin’s Creed en Watch_Dogs) tamelijk saai kan worden. Gelukkig hebben de vijandelijke groeperingen meer diepgang en dat redt dan ook het verhaal.

Een hybride levelsysteem

Ghost Recon: Breakpoint heeft een hybride levelsysteem, een beetje vergelijkbaar met games zoals Tom Clancy’s The Division. Je verdient XP door het doorlopen van missies en het doen van zijmissies, en daarnaast kun je je uitrusting en wapens upgraden en levelen naarmate je het gebruikt. Ook heb je zoals je gewend bent een boom met speciale skills die je kunt kopen met skill points. Tot zover weinig bijzonders, ware het niet dat de upgrades die je krijgt je maar minimaal vooruit duwen in de voortgang. Het lijkt dus in dat opzicht erg op The Division 2 en het zou dan ook niets verbazen als de technologie is uitgewisseld tussen de studio’s. En waarom niet? Als het in de ene game werkt, dan toch ook in de andere? Alleen zou de balans tussen de verschillende wapens en jouw kunde met die wapens wat meer uitgesproken mogen zijn. Headshots zijn een gegarandeerde kill in de meeste gevallen, maar je kunt ook bijna niet missen.

Technische ellende

Er brak een licht gevoel van ongeloof door wat betreft hoe de game technisch in elkaar zit. Waar voorheen een aantal bugs alleen weggelegd waren voor titels zoals Battlefield zie je in Ghost Recon: Breakpoint een giftige salade van missende textures, rondvliegende personages en puin en meer van dat soort problemen. Speel je in coöperatieve modus dan worden de problemen alleen maar erger. En dat terwijl Ubisoft met dit paradepaardje heftig inzet op coöperatieve gameplay. Sommige delen zijn zelfs niet te spelen zonder co-op maatje. Spelen met een handjevol andere gamers liet zien dat het wel lijkt alsof je niet eens in dezelfde missie zit, bepaalde belangrijke stukken uit verhalende missies zoals cutscenes blijven uit en ook dingen zoals doelen die behaald moeten worden blijven vaak weg waardoor het online coöperatieve gameplay-element vakkundig om zeep wordt geholpen. Ook neemt Breakpoint enkele nare trekjes over van series zoals Assasin’s Creed en is het levelen bijvoorbeeld traag, afhankelijk van in-game aankopen (zogeheten time savers) en gewoon domweg vervelend om te doen.

Verbeterd of niet?

Ghost Recon Breakpoint pakt de kritiek van de vorige game en lost die problemen goed op. Het diepere verhaal en het “krakkemikkige” gevoel dat het ambitieuze Wildlands gaf zijn verdwenen. Wel introduceert Ghost Recon: Breakpoint een aantal nieuwe problemen die niet over het hoofd kunnen worden gezien en van invloed zijn op zowel het spelplezier als hoe de game op technisch vlak aanvoelt. De weegschaal die moet afwegen of de problemen met Breakpoint niet opwegen tegen de verbeteringen staat op dezelfde stand als met Wildlands, en dus krijgt Breakpoint maar net een voldoende. En waarom? Door het sterk verbeterde verhaal, de aangepakte issues van Wildlands, en de ambitie om de lijn die Wildlands heeft ingezet door te voeren.

Ghost Recon Breakpoint - Xbox One
Ghost Recon Breakpoint - Xbox One
Score 4.7 van 5 sterren.
€10,-
Op voorraad. Voor 17:00 uur besteld, morgen in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.