Recensie: Google Stadia

Stadia?

Google Stadia is nu bijna een maand uit en daarom nemen we de tijd om de service eens te bespreken. Het overkomt je niet jaarlijks dat er een nieuwe console op de markt komt. De grap is alleen dat Google Stadia geen console is. Google Stadia is het streamplatform van Google als het gaat om games. Je kunt het misschien het beste vergelijken met Netflix, maar in plaats van films en series te bekijken speel je games. Innovatief is het zeker wel en is dit misschien wel het begin van games streamen? Iets wat overigens al gedaan wordt door Sony met PlayStation Now, maar toch is Google Stadia net iets anders.

Wat is Google Stadia?

Google Stadia is soort van fysiek te koop. Je kunt voor € 129,- een pakket kopen met daarin Stadia Pro voor drie maanden, een controller en een Chromecast Ultra. Al deze accessoires heb je uiteindelijk nodig als je gebruik wilt maken van Google Stadia op de televisie. Op dit moment in ieder geval, want in een later stadium  zullen er andere mogelijkheden zijn. Voor nu heb je een account nodig voor Google Stadia en dat kan alleen met daaraan Stadia Pro gekoppeld. En dus ben je nu wel verplicht om dat pakket van € 129,- euro te kopen. Later komt er een basisversie van Stadia waarbij je geen account hoeft te kopen, maar gratis kunt aanmaken.

Maar wat is Stadia nu precies? Google Stadia is dus een streamingservice voor games. Ergens in de wereld, in een serverruimte van Google, worden de gegevens verwerkt en gestreamd naar je televisie, laptop of mobiele telefoon. Geen dure consoles meer zou je zeggen. Google Stadia is ontwikkeld om overal te kunnen werken. Op dit moment kan je het afspelen via je televisie, mobiele telefoons en op de laptop. In het geval van de televisie heb je dus Chromecast Ultra nodig en de Stadia-controller. Maar misschien het belangrijkste, en dat ziet niet in het pakket, een stabiele internetverbinding. Hoe beter je internetverbinding, hoe beter de kwaliteit zal zijn. Je zou in theorie zelfs op 4K en 60 frames per seconde kunnen spelen. Je moet dan wel in het bezit zijn van een Google Stadia Pro-abonnement.

Daar gaan we!

Het installatieproces van de Stadia is erg simpel. In de Stadia Premiere Edition (ter waarde van € 129,-) zit alles wat je nodig hebt. Het pakket bevat de Stadia-controller en de Chromecast Ultra. Met een handleiding wordt aangegeven welke stappen je moet nemen om Stadia werkend te krijgen. Je krijgt van Google een aparte e-mail met daarin een code om je account aan te maken voor Stadia. Wanneer dat allemaal gelukt is volg je de stappen op de televisie en voor je het weet werkt alles al. Maar hoe werkt het dan?

De controller geeft door welke richting jij wilt oplopen en dat signaal wordt naar de servers van Google gestuurd. Zij geven dat signaal vervolgens weer door naar Stadia en dan zet jij je eerste stappen in de wereld van Stadia. Iedereen die nu lid wordt, die krijgt standaard een abonnement van drie maanden voor Stadia Pro. Daarmee kan je op dit moment al vier games gratis downloaden om de service te testen. De grootste titel daarvan is misschien wel Bungie’s Destiny 2. De basisgame en alle uitgebrachte uitbreidingen, inclusief Shadowkeep, zijn gratis te spelen, mits je Stadia Pro-lid blijft. Bungie heeft inmiddels ook cross-save toegestaan waardoor je Destiny 2 met je personages vanaf de PlayStation 4 of Xbox One ook elders kan spelen.

Overal gamen waar je wilt

Het mooie van Stadia is, is dat je het eigenlijk overal wel kunt spelen op dit moment. Je kunt thuis lekker lui op de bank aan de slag met Stadia op je 4K-televisie. Maar je kunt het ook spelen op je laptop. Het werkt eigenlijk heel erg simpel! Je hoeft alleen alleen maar inloggen op Stadia online en je kunt al de games streamen naar je scherm. En dat zonder dure hardware in je laptop of computer. Je connect de controller met je laptop en je kunt vervolgens kiezen tussen spelen via de Stadia-controller of je toetsenbord. Vind je de Stadia-controller maar niets? Dan biedt Google ook nog andere mogelijkheden aan. Je kunt door middel van bluetooth ook een PlayStation 4 of Xbox One-controller gebruiken. Dit werkt allemaal erg makkelijk en dus kan je eigenlijk overal wel genieten van Stadia, mits je een stabiele internetverbinding hebt.

Een andere mogelijkheid is het gebruiken van Stadia op je mobiele telefoon. Op dit moment van schrijven zijn alleen nog maar de Google Pixel-telefoons te gebruiken daarvoor. Echter moet in de toekomst het mogelijk zijn om ook op andere mobiele telefoons Stadia te gebruiken.

Ideaal toch?

Als je bovenstaande leest, dan zou je denken dat Stadia echt ideaal is. En dat is het ook wel, maar toch kent het wel zijn nadelen. Vele opties die Stadia zou bevatten zijn er niet gelijk bij de lancering. Streamen is dus nog geen optie en crowd-play is ook nog nergens te bekennen. De lancering ging ook gepaard met behoorlijk wat issues zoals de mensen die als eerste de console bestelde en de vrijheid kregen om als eerste een gebruikersnaam te registreren. Dit is niet helemaal goed gegaan en sommigen zijn nog aan het wachten. Toch zijn ze bij Google wel al druk bezig om de plooien glad te strijken. Een veel gehoorde klacht was bijvoorbeeld dat de online winkel enkel te bereiken was via de Stadia-app op je telefoon. Inmiddels kan je ook online games aanschaffen. Google denkt dus wel zeker mee als het gaat om wat de community wilt op Stadia.

Waar het nu nog alleen aan schort is een lijst met beschikbare games. De games die op dit moment beschikbaar zijn, zijn vooral wat oudere games. Zo goed als iedere gamer heeft inmiddels wel een Red Dead Redemption 2, Assassin’s Creed: Odyssey en Destiny 2 in huis liggen. Thumper en Darksiders: Genisis zijn de enige games eigenlijk die echt nieuw zijn op dit moment. Een beetje karig, ondanks de belofte dat uitgevers in de toekomst wel zich gaan bezighouden met Stadia. Toch zal een volledig oordeel over Stadia lastig worden voor de pers in de Benelux. Na een rondgang bij een aantal uitgevers over hun support voor Stadia blijkt dat de ene partij zeker iets gaat doen met Stadia, maar de manier waarop is nog onbekend. En een andere uitgever geeft aan dat zij zich alleen bezig gaan houden met fysieke exemplaren en daar valt Stadia buiten.

Zal Stadia een toekomst hebben?

Stadia is nieuw, verfrissend en je kunt het bijna overal mee naartoe nemen. Het spelen van Destiny 2 op een verouderde laptop speelt erg fijn weg. En dat niet alleen, het werkt ook allemaal vrij soepel. Je kunt lui op de bank spelen, je kunt achter je laptop zitten en vervolgens in de trein verder spelen. Het belangrijkste is en blijft een stabiele internetverbinding. Google moet nu heel snel komen met de features die zij beloofd hebben en een ruimer aanbod aan games. En dan met name games die exclusief uitkomen voor Stadia, of dat nou tijdelijk exclusief is of niet. De toekomst zal uitwijzen of Stadia een blijvertje gaat worden in dit landschap.