GRID heeft nogal grote schoenen te vullen, want in 2008 kwam het alleraardigste Race Driver: Grid op de markt waaraan alles leek te kloppen. Races waren spectaculair en wisten je keer op keer te verrassen. Daar kwam dan ook nog bij dat de moeilijkheidsgraad flink hoog was, zodat je als gamer een flinke uitdaging voor je kiezen kreeg. Nu, 11 jaar later, wordt er dus nog wel wat verwacht van de nieuwe GRID.
Reboot
Zoal je kunt lezen in de eerste paragraaf, is GRID dus een reboot. Codemasters keek waarschijnlijk nog eens in de kluis, en zag dat ze nog een game hadden waar echt al in geen tijden een nieuwe versie van was gemaakt, en dan is het natuurlijk tijd om de game in een nieuw jasje te steken. Dat nieuwe jasje is in ieder geval prachtig om te zien. GRID moet het ook wel echt voor een groot deel daarvan hebben. Wanneer je met grote snelheid door het landschap racet en je die laaghangende zon boven het wegdek ziet, waan je je echt even op de weg en zul je waarschijnlijk zelfs het moment vervloeken omdat je even niet genoeg ziet, want zo’n laag zonnetje is prachtig, maar je ziet ook meteen geen donder.
Dit merk je ook bij regenraces weer terug. Het is prachtig om te zien hoe het wegdek oplicht met de regen daarop en ook om te zien hoe de druppels op je ruit vallen en daar dan weer af rollen. Het zorgt daar ook meteen voor een stukje uitdaging, want net als dat laaghangende zonnetje, is het niet goed voor je zicht. Tot zo ver de uiterlijke verschijning die duidelijk goed zit.
Arcade racer
GRID richt zich voornamelijk op de arcade racer en dat blijkt eigenlijk op meerdere manieren. Zo is het voor een racer erg makkelijk om wanneer er iets fout gaat even de rewind button in te schakelen. Je kunt dan een stukje terugspoelen en verder gaan net voor het fout ging, zodat je die fout mogelijk kunt voorkomen. Ook je rijstijl kan zorgen voor experience punten en daarmee word je weer beter en unlock je nieuwe liveries en andere bestuurders.
There’s no i in team
Het zal zeker in het begin niet direct opvallen, maar in GRID ben je onderdeel van een team en je kunt je teamgenoot dan ook vragen om bijvoorbeeld jou te verdedigen. Dat is even wennen en het is ook wat vreemd dat je beoordeeld kunt worden voor de prestaties van het volledige team wanneer je geen volledige controle hebt over dat team. Zo zijn er races waarbij je in het eindklassement als team binnen de eerste drie moet vallen. Het kan erg frustrerend zijn als jij braaf iedere keer de winst pakt en je teamgenoot hangt ergens in de achterhoede uit. Welke teamgenoot je ook kiest, ze lijken maar met heel veel moeite uit de middenmoot te kruipen.
Uhoh, nou is ie boos
Waar je met racegames vaak totaal geen consequenties ondervindt als je iemand vol in zijn kofferbak rijdt, zijn daar bij GRID wel enige consequenties aan verbonden. Doe je dit namelijk te vaak bij iemand, dan zal deze worden gemarkeerd als je nemesis, oftewel aartsrivaal. Dat klinkt veel heftiger dan het in feite is. Ten eerste zul je deze nemesis namelijk amper tegenkomen. In de race waar je dit hebt veroorzaakt zul je deze nemesis namelijk waarschijnlijk al vrij snel uit je achteruitkijkspiegel zien verdwijnen. En de opvolgende races van het kampioenschap zijn er voldoende anderen dat jij er geen last van zult hebben. Al met al leuk idee, maar net niet helemaal goed uitgewerkt.
Schade! Nou en?
Waar je je voornamelijk aan zult gaan storen is dat schade eigenlijk alleen maar visueel is. Al ga je met met je wagen volledig over de kop, waarbij je meerdere keren flink stuitert, je komt altijd weer op je wielen terecht en je auto blijft ook eigenlijk verbluffend netjes rijden. Het zijn dit soort details waardoor je je achter je oren gaat krabben, want dat je nog door kunt racen is tot daar aan toe, maar dat je nog steeds even recht rijdt is wel echt een probleem.
Mogelijk niet beschikbaar