Recensie: Hades

In Hades speel je niet met de god zelf, maar met zijn zoon Zagreus. Zagreus wilt ontsnappen uit de onderwereld en kennis gaan maken met zijn familie op Mount Olympus. Het is aan jou, de speler, om dat voor elkaar te krijgen. Geen gemakkelijke opgave omdat Hades best pittig is, maar des te groter voelt de beloning als je een wereld wel haalt. Het spel ziet er prachtig uit, het speelt lekker weg en het is flink nadenken over welke vaardigheden je wel wilt gebruiken en welke niet. Hades won vorig jaar al de nodige awards en daar zullen er nog wel een paar bij komen nu het spel uit is voor de PlayStation en de Xbox.
9.5

Hades

Vorig jaar zijn er ondanks het coronavirus toch de nodige games verschenen. Tussen al die grote AAA-games was er echter één game die er met de prijzen vandoor ging. Supergiant Games’ Hades ging er vandoor met de nodige Game of the Year-awards. Best knap voor een spel wat toen alleen maar verkrijgbaar was op de PC of de Nintendo Switch. Het was dan ook wachten tot Supergiant Games besloot om het spel uiteindelijk ook uit te brengen op de PlayStation en de Xbox.

Een mooie prestatie is het wel van Supergiant Games. Hun uitgebrachte games zijn namelijk op één hand te tellen. Zo begonnen zij met Bastion in 2011wat gelijk een daverend succes werd. Vervolgens besloten zij dat succes nog een keer te evenaren met Transistor in 2014. In 2017 kwam Pyre en wederom was de pers laaiend enthousiast. Van daaruit werden de basisprincipes van Hades wel al gelegd. Nu is het de beurt aan de PlayStation- en Xbox-bezitters om te kunnen genieten van Hades.

Hades Tartarus

Vrijheid

De titel doet vermoeden dat je misschien met Hades speelt, maar niets is minder waar. Je bestuurt namelijk zijn zoon, Zagreus. Zagreus zit opgesloten bij zijn vader, de god van de onderwereld. Hij wil ontsnappen en zijn familie leren kennen op Mount Olympus. Hades is het daar niet mee eens en gelooft niet dat zijn zoon daar kan geraken. Wat volgt is dat Zagreus zich vanaf de onderwereld, Tartarus, naar boven moet knokken voor zijn vrijheid. Een flinke uitdaging, want er zijn zat genoeg werelden tussen de onderwereld en Mount Olympus. Tel daar ook nog eens bij op dat iedere onderwereld voldoende monsters heeft om tegen te strijden.

Tijdens deze gevechten krijg je als speler ook steeds meer mee van het verhaal. Want waarom mag Zagreus eigenlijk niet naar Mount Olympus? En wie zijn alle personages die je tegenkomt tijdens het spelen? Naarmate je steeds meer pogingen doet, krijg je ook meer kennis van deze personages. Doodgaan is dus geen schande, maar eerder een leermoment.

Hades Boss Hydra

Doodgaan is leuk

Dus ja, doodgaan is wel leuk eigenlijk in Hades. En dood ga je geregeld! In deze roguelike hack & slasher moet je vooral leren hoe je verder komt. Daarnaast moet je leren welke symbolen goed voor jou als speler zijn en welke je misschien kunt negeren. Iedere wereld is opgebouwd uit een aantal kamers die je qua vijanden moet leegmaken. Iedere kamer geeft je ook een beloning als je het weet te halen. De beloningen variëren enorm. Tijdens het spelen kom je in contact met de goden op Olympus. Zij geven je een beloning waarbij je vervolgens kunt kiezen uit drie opties. Deze opties bepalen ook een beetje hoe jij het spel speelt. Niet iedere beloning komt overigens van een bekende god, en soms zijn het ook voorwerpen die handig kunnen zijn.

In de basis begin je met een zwaard en krijg je de eerste beloning gratis wanneer je aan je ontsnappingspoging begint. Iedere god heeft zijn of haar eigen krachten. Bij Zeus kan je bijvoorbeeld verwachten dat een aanval iets met bliksem doet en bij Poseidon iets met water. Je wapen beschikt over twee aanvallen. Een gewone aanval en een speciale aanval. Daarnaast heb je ook nog een magische aanval waar je een beetje schade mee kunt toedienen. Naarmate je vordert verdien je ook wat geld, kan je je levensbalk verlengen en kan je wat spullen verdienen om extra vaardigheden vrij te spelen. Daarom is doodgaan dus ook niet erg, want je kunt dan nieuwe vaardigheden vrijspelen en met je meenemen. Iets wat je zeker ook nodig zult hebben.

Hades Elysium

Uitdagende werelden

De wereld in Hades ziet er prachtig uit. Iedere keer dat je een poging waagt in een bepaalde wereld, krijg je toch weer andere kamers. Zodoende heb je nooit het gevoel dat je telkens dezelfde kamers aan het voltooien bent. De werelden geven goed weer waar je op dat moment precies bent. Zo voelt Tartarus dood aan, maar is Elysium juist een prachtige wereld waarin je graag zou vertoeven. Echt lang genieten is het echter niet, je moet immers proberen te ontsnappen uit deze gekke werelden.

Dat ontsnappen is best uitdagend, want je moet echt nadenken over wat voor jou de beste strategie is. Iedere wereld wordt afgesloten met een baas. Iedere baas heeft een eigen techniek en het is aan jou om daar doorheen te prikken. Wanneer je doodgaat in de derde wereld moet je weer van voor af aan beginnen. Dat betekent dus ook dat je weer de baas van de eerste wereld moet verslaan. Kan soms vervelend zijn, maar dat is ook weer de kracht van dit soort games. Jezelf telkens blijven verbeteren zodat je het einde wel weet te halen. En dan is het ook leuk om dat met verschillende wapens te doen die je kunt vrijspelen. Al met al is Hades echt uitdagend en ben je trots op jezelf als je progressie weet te boeken. Zeker een aanrader voor fans van bijvoorbeeld Demon’s Souls.

Hades - PS5
Hades - PS5
Winnaar van +50 Game of the Year-awards!