Inmiddels alweer zo’n acht jaar geleden verdween aan het einde van de game Halo Wars het ruimteschip Spirit of Fire. Een nieuwe partij werd aangetrokken om nieuw leven in de serie te blazen en werd gevonden in de vorm van Creative Assembly die samen met Microsofts eigen 343 Industries aan de gang ging. Creative Assembly heeft jarenlange ervaring met het maken van RTS games zoals de Total War reeks. Dus wordt het tijd om de Spartans en de Warthogs weer van stal te halen en eens flink huis te houden in Halo Wars 2.
Een RTS op een console spelen, werkt dat dan wel? Iedereen die RTS games speelt zal denken aan een PC, want daar werkt de besturing toch altijd wel het lekkerst. Even wat eenheden selecteren daar, groepje maken daar, gebouwtje oprichten etc. Dat gaat natuurlijk als een speer met een toetsenbord en muis. Console besturing is in dit genre toch vaak een stuk minder prettig. Mede daarom zien we waarschijnlijk maar weinig strategy games op de consoles. De mensen van Creative Assembly hadden de schone taak om ervoor te zorgen dat dit deel van Halo Wars niet alleen op de console, maar ook op de PC speelbaar zou zijn. Daar zijn ze behoorlijk goed in geslaagd. De besturing op de console is redelijk intuïtief.
In het begin is het even wennen om met console besturing je leger aan te sturen, maar al snel ben je je basis aan het opbouwen, eenheden aan het trainen en verzamel je de verschillende resources. Vanaf dat moment ben je niet meer aan het nadenken welke knop nu ook alweer wat doet en dat is knap. Het wordt echter wel lastiger als je in een druk moment moet gaan bedenken hoe je iedere afzonderlijke unit moet gaan aansturen. Alles tegelijk is simpel genoeg, maar één voor één blijft op een console net even wat lastiger.
Er zit redelijk wat variatie in de missies die je gedurende de single player campagne voorgeschoteld krijgt. Over het algemeen mag je dan wel met een volledig leger werken, maar soms heb je bijvoorbeeld ook een missie waarin je met slechts een Warthog moet proberen te ontsnappen aan een leger aan vijanden die je aan alle kanten onder vuur nemen. Wanneer je wat verder komt in het spel, wordt het tactisch uitvoeren van je missies een stuk belangrijker, daarbij wordt de besturing dus af en toe een struikelblok en dat kan heel frustrerend werken. Lukt het je echter om al je eenheden aan te sturen zoals jij dat wil, dan is het een genot om je eigen uitgedachte strategie in werking te zien treden. Toch lijkt het wel een gevalletje ‘meer eenheden is sneller winnen’.
Een dingetje wat wel opviel in negatieve zin was het geluid. De setup waarop wij het spel speelden, maakt gebruik van een soundbar en laat dat nu net echt niet lekker werken. Op deze configuratie bleek het niet mogelijk om de dialoog te verstaan. In de verte was hij wel aanwezig, maar verstaan ho maar. Dit euvel viel niet te verhelpen door het geluid op een andere configuratie te zetten (er zijn er drie beschikbaar). De enige oplossing die er was om alles te kunnen horen, was het aansluiten van een headset en dat leek ons toch echt niet de bedoeling.
Halo Wars 2 is voorzien van Play Anywhere dus mocht je ondanks de redelijk eenvoudige besturing dit spel toch liever op de PC willen spelen, dan is dat mogelijk indien je beschikt over Windows 10. Daar kun je lekker een toetsenbord en muis gebruiken en dus op je eigen vertrouwde manier spelen. Dat kan soms net even fijner zijn want als je een beetje in de stress raakt wanneer het druk wordt op je scherm, werkt toetsenbord en muis net even iets sneller en soepeler.
Waar je altijd voor moet zorgen in een RTS, en dat is in Halo Wars niet anders, is het verzamelen van grondstoffen. Bij Halo Wars zijn dat twee verschillende, namelijk Supply en Power. Je basis biedt plekken voor een aantal fabrieken op beide gebieden, wat natuurlijk enorm helpt bij het verzamelen hiervan. Daarnaast kun je natuurlijk door de map te verkennen extra grondstoffen vinden. Hierbij zijn supplies blauw en is power geel. Je herkent ze vrij snel.
Er zijn meer modi beschikbaar dan alleen de single player campaign. Online heb je eigenlijk twee verschillende spelvormen, namelijk Skirmish en Blitz. Skirmish kun je weer onderverdelen in Domination, Strongholds en Deathmatch. Deze kun je allemaal zowel co-op als tegen elkaar spelen. Bij Blitz speel je korte spectaculaire potjes, waarbij het opzetten van een basis niet meer nodig is. Je hoeft je alleen maar te concentreren op het gebruik van speelkaarten. Om ze te kunnen gebruiken moet je grondstoffen vinden die overal op de kaart te vinden zijn. De kaarten zorgen ervoor dat je een leger kunt opbouwen, waarmee je drie verschillende locaties op de map kunt veroveren. Hoe meer locaties je bezit, hoe meer kans je hebt om te winnen.