FIRE IN THE HOLE! En daar vliegen de eerste kogels van groot kaliber je om de oren. Vijanden links en rechts, boten en vliegtuigen, en dat alles terwijl jij de enige defensielijn bent als je om je heen kijkt. Dat is de spanning in Heavy Fire: Red Shadow. Een on-rails schietspel voor PlayStation 4 en PlayStation VR. Maar er zijn toch al heel veel van dat soort spellen hoor ik je zeggen? Juist! Maar Heavy Fire: Red Shadow probeert weer een net iets andere setting toe te voegen aan het bestaande aanbod van dit type game.
Heavy Fire: Red shadow speelt met acht afwisselende missies en geen verhaal als een typisch arcade spelletje. Jij bent infanterist in het leger en jij hebt de twijfelachtige eer om een zogeheten mounted turret te bedienen. De acht missies vinden plaats op verschillende plekken die verdedigd moeten worden tegen de oprukkende vijand. Deze vijand komt in de vorm van een leger jouw kant op gemarcheerd, gevaren of gevlogen. Het voordeel van zo’n mounted turret is dat jij een hoop beschutting krijgt, en toch er flink op los kunt knallen. Deze game draait daarom dus ook echt om het beschieten en terugdrijven van de vijandelijke troepen.
De game heeft een campagne die zich uitspreid over acht missies, de missies zijn gevarieerd maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Knal de vijand af en doe dat zo effectief mogelijk. Daarnaast vind je in Heavy Fire: Red Shadow een eindeloze modus, waarin je naar hartelust kunt rondknallen tot het te druk wordt. Tijdens het schieten kun je allerlei trucjes uithalen om te zorgen dat de overwinning snel dichterbij komt. Je kunt ondersteuning oproepen die via het land, de zee of de lucht de vijand bestookt. Daarnaast krijg je als je het goed doet een berg upgrades voor jouw turret, ondersteuning, levensmeter en andere dingen die je kan upgraden.
Hoewel de PlayStation 4 en Xbox One een aardig plaatje schetsen van Heavy Fire: Red Shadow spelen wij natuurlijk het liefst in Virtual Reality. Helaas is het zo dat de game er met afstand slechter uit gaat zien in Virtual Reality. Aan de andere kant werkt de game prima met PlayStation VR en ook op de game zonder VR is er weinig aan te merken op de gameplay op zich. Grafisch hebben we hier niet te maken met een hoogvlieger, maar een klein spelletje voor tussendoor welke in hetzelfde genre valt als de PC titel Incoming, of recentelijker nog EVE: Gunjack. Daarmee is het weer een titel in een genre welke op een normaal scherm dood en begraven had moeten zijn, maar welke door zijn mogelijkheden toch overeind weet te blijven, al is het met de hakken over de sloot.