Recensie: Horizon: Zero Dawn

Samenvatting
Horizon: Zero Dawn is echt een meesterwerk van Nederlandse bodem, het is uitdagend, het verhaal is meeslepend en is prachtig om te zien, aan alles is gedacht. Kortom, Als je over een PS4 beschikt is het een aanrader om deze game te halen, je zult er absoluut geen spijt van krijgen om dit pareltje toe te voegen aan je collectie.
Good
  • Prachtige visuals
  • Open wereld
  • Uitgebreide mogelijkheden
Bad
  • Soms te weinig begeleiding
9

Het is alweer twee jaar geleden dat Horizon: Zero Dawn werd aangekondigd op de E3 in Los Angeles maar eindelijk is het nieuwe pareltje van Guerilla Games dan hier. Guerilla games, de Nederlandse trots in de game-wereld, die we voornamelijk kennen van de first-person shooter Killzone, heeft het dit keer over een totaal andere boeg gegooid dan we van ze gewend zijn. Killzone stond er echter altijd om bekend om er prachtig uit te zien, maar op andere punten het net niet helemaal te zijn. Weet Guerilla Games met deze nieuwe titel dit om te gooien?

Het verhaal draait om Aloy, een roodharige pittige dame die opgroeit in een wereld vol mechanische wezens die jaren geleden de aarde hebben overgenomen. Toch wist de mensheid te overleven maar men moest wel helemaal opnieuw beginnen. Zo weten enkele primitieve stammen zich met moeite staande te houden in deze nieuwe wereld, terwijl het probleem omtrent de mechanische wezens alleen maar groter wordt. Je moet vechten om te overleven maar dat kan Aloy als een van de beste. Al jong leert ze de fijne kneepjes van het omgaan met pijl en boog en speer. Daarnaast weet ze als geen ander hoe ze ammunitie kan maken van alles wat ze maar kan vinden. Ze weet zich dus prima staande te houden in deze post-apocalyptische wereld. Maar Aloy wil meer weten; antwoorden op waarom dit allemaal gebeurt en hoe het opgelost kan worden.

3081169-e3stage_horizonzerodawn_20160715_site

Alles speelt zich af in een open wereld waarin je de mogelijkheid hebt om de verhaallijn te volgen, maar ook om zelf te op onderzoek uit te gaan en andere uitstapjes te maken met de vele side quests. Je hoeft je dus echt niet te vervelen en je kunt ook een flink aantal uurtjes kwijt in de game. De wereld is echt prachtig om te zien, zoals het golvende gras in de wind en de prachtige zonsondergang, maar is ook ontzettend groot. Soms is het dan ook een hele wandel om ergens te komen maar met deze prachtige omgeving is dat niet erg.

Tijdens je avontuur zal je oog in oog te komen staan met de vele verschillende mechanische wezens. Vaak zijn ze niet alleen maar kom je ze tegen in groepen, waarvan sommige mechanische wezens van je wegrennen maar de meeste maar al te graag het gevecht aangaan. Het is dan soms ook nodig om tactisch te werk te gaan als je zo’n groep tegenkomt door je bijvoorbeeld te verstoppen in de bosjes en ze te scannen met je high-tech oortje die je ooit als kind hebt gevonden. Het weergeeft hun sterke en zwakke punten zodat je weet hoe je het beste te werk kunt gaan. Van de loot die je van de wezens krijgt kun je weer nieuwe ammunitie maken en soms ook je wapens en gear verbeteren.

horizon-zero-dawn-tallneck

Naast de grote mechanische wezens in de wereld is het niet alleen de mensen gelukt om te overleven. Meerdere diersoorten zoals wij die kennen hebben weten te overleven, zoals vossen, zwijnen maar ook vissen. Ook deze dieren vallen snel ten prooi voor de pijl en boog van Aloy, aangezien hun loot vanaf deze dieren soms het verschil tussen leven en dood kan betekenen.

Naast het afschieten van de mechanische wezens en dieren, kan het niet anders dat er ook meerdere mensen hun dood vinden in Horizon. Regelmatig zul je in benauwde situaties terecht komen waarbij zowel mechanische als menselijke vijanden gedood moeten worden. Ook in deze situaties zul je het niet winnen door maar snel om je heen te schieten. Tactiek is ook hier weer vereist om verder te komen. Goede voorbeelden zijn de ‘bandit-camps’ die veroverd moeten worden. Deze bandieten hebben eerder mensen weggejaagd uit een klein dorpje en aan jou de taak om hem terug te veroveren. Hier kom je er snel achter dat ook jij prooi kan zijn van een befaamde head-shot. Dus even een kamp binnen stormen zit er niet in.

Om de gevechten net wat makkelijker te maken zijn er, zoals bij elk volwaardige RPG, skills te activeren naarmate je een hoger level krijgt (of punten krijgt via een quest). De skills zijn onderverdeeld in drie takken met elk hun eigen focus. Zo zijn er skills die ervoor zorgen dat je sterker bent, maar zijn er ook skills gericht op het geruisloos sluipen rondom je vijanden of juist skills die ervoor zorgen dat je meer items vindt bij het doden van vijanden (of voedsel). De impact van de skills zijn echt te merken, dus het is aan te raden om goed na te denken over welke skills je wel en niet neemt.

horizon-zero-dawn-20170211170252-1487609536224_1280w

De skill-points krijg je niet alleen door te levelen. Regelmatig krijg je een extra punt bij het afmaken van gebeurtenissen in de verhaallijn. Dit verhaal is met enige regelmaat voorspelbaar, maar toch ook goed doordacht. Ook in de sidequests vind je af en toe een verhaal wat redelijk diep en meeslepend is, in plaats van alleen maar vijanden te doden of objecten te zoeken. Ook krijg je als speler enige vrijheid om keuzes te maken in de game, zodat Aloy ook iets meer karakter van jouzelf meekrijgt. Ook zonder je eigen karakter is Aloy een sterk personage dat goed is neergezet door Guerilla Games, wat in andere RPG’s regelmatig wel eens fout gaat.

Een leuke toevoeging is ook de foto mode. Hiermee kun je je avonturen op zijn mooist vastleggen. Meestal kun je alleen maar een screenshot maken en moet je het daarmee doen. In de foto mode wordt je beeld vastgezet waarna je bijvoorbeeld nog eens de positie van de camera kan draaien zodat je net die mooie zonsondergang tijdens je actiemoment erop krijgt. Dit is maar één van de vele opties maar het is erg leuk om er eens mee aan de slag te gaan.

Er is dus genoeg te doen in Horizon: Zero Dawn. Al deze mogelijkheden zijn vooral voor jou als gamer zelf uit te zoeken. Gelijk na het begin van de game ga je snel een level omhoog. De game neemt je niet aan de hand en je moet er dus zelf achter komen dat je skill-points kan uitgeven aan skills. In het begin is het veel zelf uitvogelen wat er mogelijk is in de game, maar dit laat de speler zelf nadenken in plaats van alles voor te kauwen. Sommigen zullen zich hier echter in het begin nog wel aan ergeren, maar voor velen is het eigenlijk alleen maar een pluspunt.

Wat is jouw mening?

0 0

2 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.