Recensie: Iron Harvest

Voor Iron Harvest kun je wél terecht als je interesse hebt in de verhaallijn, maar wellicht iets minder als je met name op zoek bent naar een gevarieerde RTS. Dit spel gaat terug naar de basis en vraagt je om je klassieke strategiebroek aan te trekken. De sfeer is enorm goed neergezet, en alhoewel de interactie tussen de karakters tijdens de verhaallijn soms onwennig aanvoelt kom je hier mettertijd door het toffe verhaal wel overheen.
6.5

Combinatie van verleden en sci-fi

Iron Harvest is een RTS met een bijzondere stijl: het verhaal speelt zich af in een omgeving dat oogt als het Sovjet uit de jaren 20, gecombineerd met een steampunk-achtige sci-fiwereld. Hoewel je de taal ook op Engels kan instellen is dit niet heel erg fijn nagesynchroniseerd, dus om hierdoor niet al te erg gestoord te worden is het uiteindelijk toch prettiger om met de originele Russische, Poolse en Duitse stemmen te spelen, uiteraard ondertiteld. Een prettige optie binnen Iron Harvest is de mogelijkheid om in te stellen hoe veel of weinig verhaallijn je wilt ervaren, afhankelijk van je voorkeur.

Wel moet je enigszins een drempel over bij de verhaallijn, omdat de interactie tussen karakters soms wat onnatuurlijk of houterig aanvoelen. Desondanks zijn de verhaallijnen van de verschillende campagnes wel echt heel tof uitgewerkt en is het als vrouwelijke gamer ook best verfrissend om te ervaren dat er een aantal vrouwelijke protagonisten voorkomt in het spel.

Zorg voor een goed werkende PC

Dan de gameplay. Allereerst is het belangrijk te benoemen dat wanneer je dit spel op de PC gaat spelen je een degelijk systeem hebt die het spel aankan. Wanneer het wat trager werkt zal je al gauw merken dat aanvallen door lag niet goed aankomen, wat al vrij snel tot frustratie kan leiden. Sommige enorm simpele tactieken vallen daardoor weg om dat ze met vertraging pas worden uitgevoerd, laat staan wanneer je verderop in de campagnes (of tegen online vijanden) in complexere situaties terecht komt.

Het aantal verschillende troepen is overigens redelijk beperkt, en het spelen met de mechs is wel per factie verschillend, maar is er tegelijk ook maar een soort per factie. Ook qua abilities kunnen deze mechs eigenlijk niet heel veel uitzonderlijks en is het vaak een variatie op het bestaande thema. Verder voelt het bij Iron Harvest vooral als ‘back to basic’. Het spel is echt een klassieke RTS die aankomt op oud en vertrouwd tactisch spelen, en roeien met de riemen die je hebt. De UI is hierbij overigens vaak een extra uitdaging; omdat troepen vaak hetzelfde zijn maar wel in je action bar staan is het soms lastig navigeren wie wie is. Dit is dus niet altijd even intuïtief ingedeeld. Het spel staat solide, maar is qua spektakel niet opvallend of uitzonderlijk. De sfeer is wel goed neergezet, het verhaal is, als je eenmaal door het houterige heen hebt kunnen kijken, intrigerend genoeg om te blijven spelen en je hebt zat uren die je erin kunt steken.

Visueel een plaatje

Zoals genoemd is de gameplay dus enigszins repetitief door het niet bijzonder gevarieerde aantal troepen, maar ook de missies zijn beperkt in variatie. Voor de skirmishes geldt bijna hetzelfde, er is keuze uit zes verschillende maps om in te spelen waarin je het opneemt tegen respectievelijk de A.I. of online. Het meest uitdagende is de resources verzamelen aan het begin van de missie, verder komt het vooral neer op het (zo snel mogelijk) verzamelen van brute kracht. Als het je eenmaal is gelukt om een flink offensief aan te leggen is de missie of de map zo goed als gewonnen.

Gelukkig maakt het spel visueel een hoop goed. De cutscenes bevatten mooie beelden en worden ook ondersteund door indrukwekkende illustraties die het spel een realistisch gevoel geven ‘ondanks’ de steampunk-vibe die ook aanwezig is. Dat er veel aandacht is besteed aan de sfeer en de beelden van Iron Harvest is duidelijk; dit element draagt dit spel en zorgt ervoor dat het interessant is om te blijven spelen. Al met al dus wat haken en ogen aan deze titel, maar ook een hoop elementen die uiteindelijk zorgen voor een positief eindresultaat.

Iron Harvest - PS4
Iron Harvest - PS4
Een real-time strategiespel met singleplayer- en coop-campagnes