Recensie: Jump Force

Een solide fighting game vind je hier niet ondanks de lol die je ermee kan hebben. Jump Force is een game die teleurstelt op bijna alle vlakken en ziet er heel duidelijk afgeraffeld uit. Als je het spel met een flinke korrel zout neemt en niet bang bent hem snel weer in de kast te zien verdwijnen is het te overwegen. Maar fans van Shonen Jump en Fighting games kunnen deze beter laten liggen. De gameplay is leuk maar dat is van korte duur net zoals alle andere soortgelijke spellen. De game komt niet hoger uit dan een 5,5; de makers proberen het en er is lol te beleven maar het is gauw weer voorbij.
5.5

Japan op zijn best

Als je bekend bent met de stripboeken uit Japan, beter bekend als manga, dan zal je zeker weten wie Goku, Luffy en Naruto zijn. Het tijdschrift Shonen Jump heeft over de jaren vele fantastische van deze manga gepubliceerd en eens in de zoveel tijd komen ze met een game die alle grote titels samenbrengt. Maar helaas pakt dat weeral niet goed uit.

Manga op zijn slechtst

Jump Force heeft al een hoop gefaalde voorgangers gehad maar toch moet er eerst even gezegd worden dat de game toch wel, zoals verwacht was, leuk is om te spelen. Iedereen die voor de lol de flitsende actie van de anime die uit de manga zijn voortgekomen wilt beleven in een game zit hier goed. Je eigen personage niet meegeteld voor het gemak, alle personages zijn leuk om te spelen.

Of je nou button-mashed of precies uitdenkt wat je wilt doen, je kunt het met je favoriete en minst favoriete helden en schurken voor elkaar krijgen. Maar dat is waar het positieve ophoudt want iedereen die deze game opzoekt voor een hoge kwaliteit fighting game of een fatsoenlijke spinoff zal helaas teleurgesteld worden. Het verhaal is zoals we vaker zien de laatste jaren: iedereen komt samen door een mysterieuze kracht en de schurk heeft de helft van de personages gehersenspoeld, dus aan jou de taak om het op te lossen. Dit concept is ondertussen te vaak gebruikt en wordt nooit goed uitgewerkt. Het is alsof er bij ieder van deze games alleen een aantal namen ingevuld worden en dat de rest al van te voren geschreven is door iemand die te weinig geeft aan het schrijven van een verhaal in het algemeen.

Waar is de moeite?

Dat het verhaal nergens op slaat is nog niet eens het ergste. Het feit dat het verhaal, de lore en het uiterlijk tegelijk worden verwaarloosd is wel een schande. De Unreal Engine waarin de game gemaakt is kan zoveel meer dan wat er gepresenteerd wordt, maar soms ziet het eruit alsof er een laag zand op de personages geplakt zit. Er is één scene die duidelijk laat zien hoe weinig moeite is gestopt in deze game. Wanneer Yagami Light wordt geïntroduceerd heeft hij net zoals in de manga de shinigami, Ryuk achter zich vliegen. Ryuk heeft behalve het bewegen van zijn vleugels geen animaties en wanneer hij praat is het enige wat dat duidelijk maakt de ondertiteling. Ryuk heeft geen animaties en geen stemacteur terwijl het speelbare personage (de eerder genoemde Yagami Light) net zoals vaker in fighting games beide centraal zet tijdens de gevechten. Als Duck Hunt in Super Smash Bros ook binnenkwam zonder de kwakende eend zou niemand het personage ooit spelen.

Hey kijk dat ben jij

Wat er ook vaak te vinden is in dit soort games is het maken van je eigen personage dat centraal staat in het hele verhaal. Maar helaas kun je dit nooit realistisch in een game vinden. Of het nou is dat jouw willekeurige personage ineens veel te sterk is in vergelijking met alle andere of omdat al je aanvallen gewoon gekopieerd zijn van het hele roster zonder enige logica erachter, je eigen personage de hoofdrolspeler van het verhaal maken voelt altijd verkeerd.

Jump Force - Xbox One
Jump Force - Xbox One
€28,-