Recensie: Just Dance 2020

De tiende verjaardag van Just Dance is er niet per se een waar je bij moet zijn. Net als op een kringverjaardag krijg je weer dezelfde hapjes voorgeschoteld en heeft de gastheer of -vrouw het dit jaar niet over een compleet andere boeg gegooid, maar toch is het altijd wel weer gezellig. Just Dance 2020 is een erg leuke partygame (zeker als je de playback filmpjes van je camera bekijkt), maar om dezelfde reden als waarom de vorige edities zo leuk waren. Iedereen die al een vorige editie heeft kan deze game beter laten liggen, maar voor alle anderen verdient dit spel hetzelfde cijfer als vorig jaar.
7.5

Dat er weer een Just Dance die bijna niet te onderscheiden is van zijn voorganger in de schappen ligt is net zo verrassend als dat er elk jaar weer mensen verbaast zijn dat de kruidnoten al in september in de supermarkten liggen. Net voor de feestdagen probeert Ubisoft hetzelfde spel jaar op jaar te slijten. Toch halen we het elk jaar weer in huis: het ligt te lonken in de schappen, maar als puntje bij paaltje komt heb je er altijd gauw weer de buik van vol. Of Just Dance 2020 je ook dit jaar weer hongerig weet te maken – en houden – lees je in deze recensie.

Tiende verjaardag

Eigenlijk verwacht je geen vernieuwing meer als je de nieuwe Just Dance in huis haalt, maar toch is het weer een tegenvaller als het spel exact op zijn voorganger lijkt. Dat is dit jaar niet anders. Ondanks dat het de tiende verjaardag is van dit dansspel, doet het weinig bijzonders. De enige toevoeging is de modus All Stars, waarin je een selectie van de beste nummers uit de vorige edities moet uitspelen, om zo nog een extra, nieuw nummer vrij te spelen. Prima toevoeging, maar Ubisoft maakt zich er wel erg makkelijk vanaf: al deze nummers zijn ook al jaren te spelen via de inbegrepen Just Dance Unlimited.

Ook dit jaar krijg je weer een gratis maand toegang tot Just Dance Unlimited, om zo de beschikking te krijgen tot meer dan 500 nummers: alle nummers uit de Just Dance-geschiedenis. Heerlijk om zoveel keuze te hebben, maar feitelijk krijg je maar 43 nieuwe nummers om op te dansen. Een aantal van deze nieuwe nummers zijn Old Town Road, Everybody (Backstreet’s Back), Taki Taki, Rain Over Me en Always Look On The Bright Side Of Life. Ook het aanstekelijke Baby Shark is van de partij en voor het eerst in de Just Dance-geschiedenis is er een Nederlandstalig nummer beschikbaar: 10.000 Luchtballonnen van K3. Er is meer Nederlands bloed aanwezig op het dansfeestje, want een van de nieuwe nummers is Policeman van Eva Simons.

Voor iedereen

Just Dance is niet alleen voor de fanatieke danser, maar eigenlijk voor iedereen. Er is bijvoorbeeld een speciale kindermodus waar liedjes voor de kleinste te vinden zijn. Natuurlijk zijn de danspasjes hier op aangepast zodat het niet te lastig wordt. Daarnaast is Just Dance natuurlijk juist ook erg leuk als partygame. Je kan met tot wel zes mensen tegelijkertijd dansen en helemaal los gaan met je vrienden of familie. Of je nou wel of niet van dansen houdt, als je dit spel met meerdere mensen speelt dan is het sowieso lachen, gieren, brullen geblazen.

Dan is Just Dance er ook nog voor de mensen die echt even lekker willen zweten. Alsof de gewone modus nog niet voor genoeg beweging zorgt, is er ook nog de Sweat-modus. Hierin word je helemaal aan het werk gezet met speciale dansjes die je conditie trainen. Wil je dus graag wat meer gaan sporten, maar vind je de gewone sporttrainingen niet leuk? Start dan gewoon lekker Just Dance op en ga een half uurtje dansen. Zeker weten dat jij na een halfuur in de sweat-modus een goede workout achter de rug hebt.

Niets nieuws onder de zon

Op een paar kleine details na is er eigenlijk niks veranderd sinds Just Dance 2019: de menu’s zien er hetzelfde uit, het muziekaanbod is bijna gelijk en dezelfde gamemodi zijn weer aanwezig. Aan de andere kant betekent het gebrek aan verandering ook iets positiefs: het registreren van de dansmoves werkt hetzelfde (gevoelsmatig vrij goed, al gaat het vooral om de beweging van je rechterhand) en de game is daarom net zo leuk als de vorige editie. Als je Just Dance 2018 of Just Dance 2019 al in huis hebt, is Just Dance 2020 het aanschaffen niet echt waard. Verder is het gewoon een mooie kans om een erg leuke partygame in huis te halen als je nog geen Just Dance in je bezit hebt.

Just Dance 2020 - PS4
Just Dance 2020 - PS4
Score 4.2 van 5 sterren.