Recensie: Kingdom Hearts 3

Samenvatting
We kunnen er niet omheen: Kingdom Hearts is niet alleen als een game in de serie een belachelijk goede game, ook als losstaande game kunnen wij er niet omheen dat Square Enix, Disney en Pixar hier bijna perfectie bereiken. Waar vorig jaar Spider-Man en God of War nagenoeg perfect waren, is het dit jaar de beurt aan Kingdom Hearts 3 om één van die kanshebbers te zijn op Game of the Year.
10

Kingdom Hearts is een serie waarmee menig PlayStation gamer is opgegroeid. De eerste titels kwamen uit op de PlayStation 2 en werden inclusief andere games die in de tussentijd uitkwamen in de serie zowel op de PlayStation 3 als PlayStation 4 uitgebracht onder de HD ReMiX vlag. Nu is het 2019, en een forse 13 jaar na de lancering van het tweede deel krijgen gamers eindelijk de kans om te beleven hoe het krankzinnig complexe verhaal van Kingdom Hearts zich naar de climax werkt. Met gepaste trots presenteert deze recensent dan ook de recensie van een game die echt al jaren torenhoog op de wensenlijst stond, namelijk Kingdom Hearts 3.

Na het niet volbrengen van zijn Mark of Mastery verliest Sora het meeste van zijn kracht, en wordt hij bijna gedomineerd door master Xehanort. Op een epische queeste om zijn kracht terug te vinden, Xehanort te verslaan en het gevecht om de macht over Kingdom Hearts te winnen stuurt de tovenaar Yen Sid een trio op avontuur. Sora, Goofy en Donald Duck gaan op zoek naar antwoorden op vragen die de werelden en Kingdom Hearts kunnen redden. Sora is daarentegen ook nog op zoek naar zijn tegenpool Roxas en zijn vrienden van de echte wereld. Het klinkt alsof het verhaal van Kingdom Hearts 3 wat dunner gezaaid is en puur is opgezet als passend eind op de serie. En hoewel er inderdaad een eind komt aan het verhaal van Kingdom Hearts is mede dankzij de jaren aan storytelling vrijwel niets standaard meer aan het verhaal. Kingdom Hearts is altijd al een verhaal geweest waar je goed je koppie bij moet houden, en dat is in Kingdom Hearts 3 niet anders.

Het nieuwe Olympus in Kingdom Hearts 3

Laten we eerst beginnen met hoe verbluffend deze game uitziet. De werelden en personages zijn om door een ringetje te halen en niet alleen dat: de game kraakt en piept werkelijk nergens. Geen personages die door de vloer zakken, of de vloer niet kunnen vinden, geen bomen die door gebouwen steken, helemaal niets van dat. Zelfs als je er op let zien de werelden er zo voorzichtig opgemaakt uit dat ze vrijwel foutloos zijn. En dat is een hele knappe prestatie met de complexe games van tegenwoordig. Zeker met de Pixar films die verwerkt zijn in de game zoals die van Toy Story zie je dat gaming in de evolutionaire stap mee kan komen met de hedendaagse techniek. Sterker nog, om het te testen hebben wij de originele Blu-Ray film van Toy Story ernaast gelegd, en Kingdom Hearts ziet er gewoon beter uit dan die film. Texturen zijn in hogere resolutie, de framerate is over het algemeen beter en lichteffecten weten de gamer beter te bereiken dan de film uit 1995. Een film die notabene op een enorme supercomputer is gerenderd. Maar niet alleen de Toy Story wereld is knap opgebouwd. Ook werelden van nieuwere films kunnen met gemak mee met hun filmische inspiratie, zoals te zien is in onderstaande video die de introductie toont van de wereld uit Rapunzel.

Kingdom Hearts kan er zo goed uitzien, maar de meeste games uit de serie hebben te maken met een gevechtssysteem dat altijd wel ergens een minpunt vertoonde of niet compleet leek te zijn. Maar wat heeft Square Enix nou gedaan? Zij hebben zo veel mogelijk van de voorgaande games toegevoegd aan Kingdom Hearts 3, en daarnaast nog nieuwe aanvallen geintroduceerd met de speciale “attraction” aanvallen. Wil je tijdens gevechten wisselen van Keyblade? Zit er in! Wil je aanvallen uitvoeren met jouw teamgenoten? Is ook aan gedacht! Wil je op een interessante manier door de werelden heen, ook tijdens gevechten? Is ook aanwezig. En het mooie? Natuurlijk zijn ook alle personages, wapens en gebruikte magie aan te passen aan jouw wensen en speelstijl. Er is geen Kingdom Hearts met zo’n uitgebreid RPG systeem als het derde en laatste deel. Natuurlijk kies je in het begin van de game natuurlijk weer jouw “klasse” en speelstijl, maar dat is slechts een heel klein deel van de grote aanpasbaarheid, buiten dat valt die keuze in het begin bijna in het niets door het grote aantal mogelijkheden.

Tijdens het spelen vielen wij van de ene verbazing in de andere. Je kunt zien dat de jaren aan werk aan Kingdom Hearts als serie en dan in het bijzonder het derde deel zijn vruchten heeft afgeworpen. Kingdom Hearts 3 weet de balans tussen de game en het briljante maar zeer lastig te begrijpen verhalende aspect goed te behouden. De twee componenten voelen aan als Yin en Yang en complementeren elkaar waar nodig. Daarnaast is er ook nog eens heel veel te doen rondom het hoofdverhaal, zoals de universums (jep, meervoud) ontdekken, alle schatten vinden en verschillende minigames spelen. Ook het maken van gerechten om zo stats te boosten is weer terug, deze keer briljant verwerkt in een restaurant in Twilight Town. Je kunt je al bijna helemaal verliezen in de verschillende soorten minigames en het vullen van het menu uit de mobiele telefoon die jij bij je draagt. Simpelweg het ontdekken van de werelden waar jij samen met Goofy en Donald en diverse andere personages doorheen reist is een genot.

De koninkrijk van Rapunzel

Maar hoe moeten wij Kingdom Hearts 3 dan beoordelen? Moeten wij kijken naar wat er alleen in deze game voor komt? Of rekenen wij de game af op het meer dan lastige verhaal en gaat het cijfer omlaag? Het is natuurlijk oneerlijk om een game af te rekenen op de hele serie, ook al is het de conclusie van Kingdom Hearts. Wij hebben in ieder geval zo’n plezier uit de game gehaald en zo veel bewondering voor de mensen die hard gewerkt hebben aan het kunstwerk genaamd Kingdom Hearts 3 dat de game wat ons betreft niet anders kan dan torenhoog scoren. Het is het eind van jaren aan hard werk en liefde voor zowel Disney, Pixar en Square Enix voor hun series en de wil om in samenspraak een relatie aan te gaan die langer heeft geduurd dan de meeste huwelijken in gamingland. Als je kijkt naar Kingdom Hearts 3 hebben alle partijen er zorg voor gedragen dar er een briljant product in de schappen kwam te liggen met Kingdom Hearts 3 en dat is de verschillende bedrijven glansrijk gelukt.

Remi en Scrooge McDuck

Kingdom Hearts 3 is de belachelijk goede afsluiter van jaren van bloed, zweet en tranen die verbruikt zijn door zowel Square Enix, de game studio van Disney en Pixar animation studio. Echt alles klopt aan Kingdom Hearts 3. Is het verhaal een zooitje? Jazeker, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de bizar goede weergave van alles er omheen. Van simpelweg de herkenbare menu’s tot de belachelijk mooie werelden waar Sora en zijn vrienden doorheen reizen. Je kunt er eigenlijk niet omheen dat Kingdom Hearts 3 een game is zoals wij die vorig jaar vonden in Marvel’s Spider-Man of God of War. Oftewel met afstand een hele goede kanshebber op de titel game van het jaar 2019.

Roel van Lierop
Geschreven door
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!

1 reactie

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.