Recensie: Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue

Al met al is Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue een game met meerdere gezichten. Aan de ene kant een prachtig gezicht wat niet lang genoeg duurt en aan de andere kant een minder prettige blik die een stuk langer duurt. Daarom zou ik deze game slechts aanraden aan echte fans van de serie die de 3DS versie nog niet gespeeld hebben. Voor hen is er meer dan genoeg vermaak te vinden. Voor wie nog niet zo bekend is met Kingdom Hearts lijkt het me verstandig lekker te wachten op Kingdom Hearts 3 of te proberen aan een remastered versie van Kingdom Hearts 1 en 2 te komen. Anders loop je toch het risico dat iemand het spel uit je kast trekt en vraagt om uitleg. Begin dan maar eens te vertellen over Kingdom Hearts HD 2.8 Final Ending Super Chapter 0.3 Epic Long Titles Prologue... Niemand die er nog iets van snapt straks.
Good
  • Nieuwe content is prachtig
  • Diverse game: 3 onderdelen
  • Het Kingdom Hearts gevoel leeft
Bad
  • Dream Drop Distance voelt als handheld game
  • Leukste content erg kort
  • Vreemde titels zijn vreemd
7

Kingdom Hearts is een wereldberoemde franchise waar gamers altijd wild van worden. Met Kingdom Hearts 1 en 2 brachten Square Enix en Disney een wonderlijke en geliefde wereld tot leven op de Sony Playstation 2. De spellen waren een op zichzelf staande serie met eigen personages, maar de grote charme van Kingdom Hearts was de toevoeging van werelden en personages uit de universa van Disney en Final Fantasy. Rondrennen met Donald en Goofy door de wereld van de Lion King, Micky en Merlijn tegenkomen in een kasteel en stoere Final Fantasy karakters als Cloud die plots hun opwachting maken, allemaal wonderlijke dingen die mogelijk werden gemaakt door de Kingdom Hearts serie. Voeg daar een sterk verhaal aan toe met vele reizen en je krijgt een feest van herkenning met onverwachtse wendingen.

Na het uitbrengen van Kingdom Hearts 2 in 2005, zijn Square Enix en Disney samen ook op een flinke reis gegaan met onverwachtse wendingen. Het is tegenwoordig namelijk haast onmogelijk om een nieuwkomer die nog niet bekend is met het Kingdom Hearts universum uit te leggen hoe de vork in de steel steekt. De echte, trouwe opvolger van de game uit 2005 is er namelijk, meer dan tien jaar later, nog steeds niet. Het tweede deel in de serie werd voornamelijk opgevolgd met tussenverhaaltjes en remakes, ook nog eens op verschillende platformen. Zo sprong de serie van de PS2 in een gekke bui naar de mobiel, vervolgens van mobiel naar NDS, van NDS naar PSP en van PSP weer naar de Nintendo 3DS. Met al die delen op verschillende, zelfs met elkaar concurrerende platformen, zullen slechts de echte fans alle delen gespeeld hebben. Gelukkig werd dit met een aantal remake verzamelingen op de PS3 een stuk eenvoudiger.

screen-shot-2016-06-08-at-10-06-49-am

Het wachten op de echte trouwe opvolger Kingdom Hearts 3 leek eindelijk ten einde, maar de game is helaas uitgesteld. Desondanks besloten Square Enix en Disney toch om ons vast een voorproefje te geven. Met het absurd getitelde Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, komt de serie na jaren wachten weer terug op de plek waar zij thuishoort: de Sony consoles. Nu waren er eerder wel remakes te spelen op de Playstation 3, maar dit is de eerste Kingdom Hearts sinds lange tijd die ook daadwerkelijk nieuwe content bevat die specifiek voor de console is gemaakt. Laten we eens op een rijtje zetten wat deze game met zijn vreemde titel allemaal te bieden heeft.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue bestaat namelijk uit drie verschillende onderdelen. Ten eerste een cinematic van ongeveer een uur, genaamd Kingdom Hearts χ Back Cover. Dit is vermakelijk en kijkt weg als zijnde een film, maar voor mensen zonder kennis van het Kingdom Hearts universum zal dit weinig te bieden hebben. Het is voornamelijk een extra kijkje en wat uitgebreidere uitleg van het achtergrondverhaal. Het ziet er desondanks prachtig uit. Ten tweede bevat de game Kingdom Hearts 3D Dream Drop Distance, een HD remastered versie van de laatste Kingdom Hearts game op de Nintendo 3DS. Dit beslaat waarschijnlijk het grootste gedeelte van 2.8 Final Chapter Prologue. Het is de volledige 3DS game omgezet en grafisch geüpgrade. Het ziet er vermakelijk uit en wanneer je het opstart ben je als Kingdom Hearts fan blij om weer de bekende personages te zien langskomen. Zonder voorkennis van de serie daarentegen, zal ook het verhaal van dit onderdeel vrij rauw op je dak vallen.

2937580-battle_riku2_fix

Hoe graag ik ook dieper in zou willen gaan op het verhaal, het heeft geen zin om dat hier nu te doen. Dit van het begin af aan uitleggen, zal teveel tijd kosten. Het komt er op neer dat de meeste Kingdom Hearts games erom draaien dat je als hoofdpersonage samen met je Disney vrienden de strijd aan moet gaan tegen de Heartless en de slechte meester Xehanort. Over het algemeen zijn de verhalen, zeker in deel 1 en 2, erg sterk en in tegenstelling tot wat velen misschien zouden verwachten van de samenwerking met Disney, verre van kinderachtig. In de game Dream Drop Distance voelt dit helaas wat anders aan. Ook toen deze op de 3DS uitkwam werd het al gezien als een van de zwakkere broers in het Kingdom Hearts universum. De game ziet er nu misschien een stuk beter uit, maar de werelden zien er nog steeds vrij leeg uit en veel van de game elementen die op een 3DS met stylus misschien heel leuk zijn, voelen op een console met een echte controller in je hand vaak als flauwe gimmicks. De overgang naar de PS4 is wat uiterlijk betreft dus redelijk goed verlopen, maar de gameplay zelf is minder succesvol overgezet.

Ten slotte bevat de HD 2.8 Final Chapter Prologue nog een laatste onderdeel. Het is eigenlijk dit onderdeel alleen waar de echte Kingdom Hearts fan helemaal wild van zou kunnen worden. Het gaat hier namelijk om het wederom enigszins apart getitelde Kingdom Hearts 0.2: Birth By Sleep – A Fragmentary Passage. Dit is het stuk originele content waar eerder over gesproken was. Het eerste stukje Kingdom Hearts dat speciaal en alleen voor de huidige generatie consoles is ontworpen, en het is erg goed. Ten eerste valt op dat de HD remake van Dream Drop Distance in de verste verte niet kan tippen aan Birth By Sleep – A Fragmentary Passage, maar dat niet alleen. Naast de prachtige omgevingen en karakters, voelt het spel vloeiend aan, is het vechtsysteem ongeveer tien keer zo fijn als dat in Dream Drop Distance en voelt het simpelweg zoals je hoopte dat een echte Kingdom Hearts game op de PS4 zou kunnen aanvoelen. Alsof de serie al jaren heeft gewacht tot de techniek ver genoeg was om met ze mee te kunnen.

maxresdefault

Van deze Kingdom Hearts verzamelbundel is dus eigenlijk alleen het laatste onderdeel echt de moeite waard. Het is bij wijze van spreke een soort demo die langzaam oploopt richting het derde deel van de Kingdom Hearts serie. Wederom is er weinig uitleg voor hij of zij die nog niet eerder een Kingdom Hearts game gespeeld heeft, maar zodra je rondloopt in de mooie omgeving vergeet je dat snel. Het grootste probleem met dit onderdeel is dat het kort is. Veel te kort voor zo’n fijne game. Na slechts een paar uurtjes is het voorbij en teruggaan naar Dream Drop Distance voelt bijna als terug stappen naar de PS2. Daarom zou ik ook aanraden om Birth By Sleep – A Fragmentary Passage tot het laatste te bewaren. Het is het perfecte toetje voor deze game en tegelijkertijd het perfecte voorproefje voor het langverwachte Kingdom Hearts 3.

Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.

0 0