Kun jij het nog bijhouden?
Met de snelheid waarmee tegenwoordig de consoles uitkomen (je hebt de current-gen nog niet in bezit of de next-gen staat alweer in de kinderschoenen) is het niet verbazingwekkend dat daarmee de spellen met dezelfde snelheid uitgebracht worden. De ontwikkelaars van de LEGO spellen lijken dit principe nog eens over de kop te draaien, want hoewel LEGO The Incredibles amper vier maanden geleden verscheen is sinds 19 oktober j.l. alweer de nieuwste LEGO-variant te koop: LEGO DC Super Villains. Schijnbaar zijn Warner Bros. Interactive Entertainment en Traveller’s Tales nog lang niet klaar met de LEGO spellen, maar weten zij na de zoveelste game nog wel vernieuwing te brengen? En genoeg om de trouwe LEGO-spelers nog tevreden te houden?
Om hier antwoord op te krijgen moeten we met een kritische blik kijken naar dit spel. Het begin is in elk geval al anders dan wat we tot nu toe gewend zijn. Waar je in sommige andere delen het gevoel hebt midden in een verhaal te beginnen en je gelijk al beschikking hebt over vier verschillende karakters, is er bij LEGO DC Super Villains gekozen voor een iets andere benadering. Je begint vrij snel al met het ontwerpen van je eigen slechterik. Hier kun je als je wilt uren mee bezig gaan, want werkelijk alles is zeer uitgebreid aan te passen (met maar vier onderdeeltjes van een LEGO-poppetje denk je dat dit beperkt is, maar de ontwerpmodus is nog nét niet zo uitgebreid als het ontwerpscherm in The Sims 4. Oké, wellicht is dat wat overdreven, desalniettemin kan de creatieveling hier lekker zijn ei in kwijt.
Tot zo ver de vernieuwing
Ondanks dit veelbelovende begin valt er weinig anders vernieuwends te vinden. In het begin passeren zo’n beetje alle villains wel de revue, met elk hun eigen kenmerkende abilities. Toch voelt dit bij een LEGO spel niet als gevarieerd, want hoewel er op je scherm wellicht net op een andere manier met een vijand wordt afgerekend (bijvoorbeeld door een Jack in the Box van The Joker), is de manier waarop je dit doet en het resultaat eigenlijk nooit anders. De knoppencombinaties zijn in al die jaren van de LEGO franchise nooit veranderd, en inmiddels zullen de ontwikkelaars ook wel het punt hebben bereikt waarin je hier niet meer zo gemakkelijk kunt afwijken omdat de spelers dit nu eenmaal zo gewend zijn.
Toch is dit jammer, want als Traveller’s Tales zich eraan zouden durven wagen om uit deze comfortzone te stappen, met bijvoorbeeld een andere besturing of een andere point of view, zou dit juist kunnen zorgen voor nét die frisse wind waar de franchise (en de spelers) al een tijdje op zitten te wachten. Een uitstapje hebben zij natuurlijk al eerder durven wagen met LEGO Worlds, maar hierin leek de ontwikkelaar eigenlijk zo doorgeschoten in een vernieuwend concept dat dit (deels) tegen hun heeft gewerkt. Bevindt Traveller’s Tales zich hiermee in een impasse? Misschien wel, maar wie niet waagt wie niet wint, bovendien zou je je kunnen afvragen of het na zo’n lange tijd en met zoveel games op het repertoire niet tijd wordt om de franchise ten ruste te leggen.
De doelgroep is in elk geval duidelijk
Aan de andere kant worden de spellen niet voor niets nog steeds uitgebracht, aan een dood paard valt immers niet te trekken. Wellicht kan geconcludeerd worden dat de LEGO-spellen eigenlijk vooral bedoeld zijn voor een jonger publiek, waarbij coöperatief spelen en een niet al te gecompliceerde gameplay gewenst is. Daarnaast zullen de LEGO spellen, en ook weer dit nieuwste deel waarin je speelt met de DC Super Villains, vooral bedoeld zijn voor de échte Marvel fans die geen genoeg kunnen krijgen van dit universum. Het verhaal in LEGO DC Super Villains is namelijk best vermakelijk, en ook hier is de typerende LEGO-humor goed geïntegreerd in de serieuze kant van het DC-universum. Dat is in elk geval een kant van de franchise die, zelfs na al die jaren en spellen, nog overeind staat als een huis.

€19,99
Op voorraad. Voor 16:00 uur besteld, woensdag in huis