Recensie: Life is Strange: True Colors

Life is Strange: True Colors is het vierde (of vijfde, als je de spin-off meetelt) deel uit de Life is Strange-reeks. Ook nu weet Deck Nine Games in samenwerking met Square Enix weer te verrassen én te vermaken met deze prachtige titel. Het verhaal is weer ijzersterk, er zijn merkbare verbeteringen in de grafische kwaliteit en zelf de regie in een verhaal hebben blijft een fantastische ervaring. Hierbij wegen de minpuntjes van af en toe een haperend scherm of onduidelijke auto-save totaal niet op tegen de positieve punten. Een aanrader om te spelen dus!
8

Vijfde deel uit de befaamde Life is Strange-reeks

Life is Strange: True Colors is het vierde deel, of vijfde als je de spin-off The Awesome Adventures of Captain Spirit meetelt, uit de grafische adventure-spellenreeks Life is Strange. Het eerste deel (Life is Strange) verscheen verspreid over het jaar 2015. Dit verhaal ging over Max Caulfield, een jonge fotografe die erachter komt dat zij de tijd kan terugspoelen. Twee jaar later kwam de prequel Life is Strange: Before the Storm uit en niet lang daarna verscheen Life is Strange 2. Omdat er dus al een aantal van deze games is uitgebracht is de vraag al snel: weet Life is Strange: True Colors nog net zoveel te vermaken?

Het korte antwoord is: ja. Ook al is er in de gameplay niet zo heel veel veranderd, toch zijn er ook duidelijk verbeterpunten te bemerken. Grafisch gezien is het spel bijvoorbeeld al een stuk beter in vergelijking met het eerste deel van Life is Strange. Waar bij het eerste deel een kritiekpunt nog de lipsync was (hoe synchroon de spraak liep met het beeld en hoe de monden van karakters bewogen tijdens gesprekken), is dat bij Life is Strange: True Colors al een stuk beter. Oké, zeker close-up krijg je af en toe nog een ‘marionettenpop’-gevoel wanneer een karakter praat, maar het valt al een stuk minder op. Ook de omgeving ziet er een stuk gelikter uit en geeft het verhaal daardoor nog eens extra meer sfeer dan er al in zit.

Ijzersterk verhaal

Daarmee kom je meteen op het tweede positieve punt: het verhaal. In Life is Strange: True Colors speel je als Alex, een jongvolwassene die in het jeugdzorgsysteem terecht is gekomen. Zij loopt door de jaren heen bij wat pleeggezinnen en blijkt psychisch een hoop mee te hebben gemaakt. Zij en haar broer Gabe zijn elkaar acht jaar eerder uit het oog verloren, maar na een lange zoektocht van Gabe heeft hij haar toch weer gevonden en vraagt haar naar zijn dorp Haven Springs te komen. Op dat punt begint ook het spel en leer je als Alex meteen alle karakters kennen.

Omdat het genre van deze spellenreeks het niet moet hebben van gejaagde of veelzijdige gameplay ligt de focus daardoor uiteraard meer op het verhaal. Je neemt als speler zelf de hoofdrol van Alex aan, waarna je het verhaal eigenlijk doorloopt als een interactieve film. Het spel begint bij de aankomst van Alex in Haven Springs, wat van de makers een uitstekende zet is. Je komt hierdoor namelijk meteen in de sfeer van het onbekende terecht, je weet niet wie je wel of niet kunt vertrouwen en je moet erachter komen welke personen jou wel en niet liggen.

Jij hebt de regie

Tijdens de gameplay heb je steeds scènes tussendoor die je kijkt, die je goed onderdompelen in de sfeer van de game en je binding geven met Alex en haar omgeving. Daarna kun je zelf aan de slag door de omgeving te verkennen, interacties te hebben met karakters en objecten, en keuzes te maken wanneer je gesprekken hebt met die karakters. Hoewel niet alle keuzes die je maakt invloed hebben, is er toch een aantal sleutelmomenten dat bepaalt hoe de verdere loop van het spel gaat. Ook maak je al snel kennis met Alex’ gave: ze kan de emoties van mensen waarnemen door gekleurde aura’s om hen heen en als ze zich er lang genoeg op focust kan zij ook ‘lezen’ door welke situaties die emoties veroorzaakt zijn.

Je bepaalt dus als speler zelf hoe je de ontwikkeling van Alex doormaakt: hoe vind jij dat ze zou reageren in bepaalde situaties? Waarom kies je voor het een of het ander en wat schat je in dat de consequentie zal zijn van een bepaalde keuze? De invloed die jij hebt op Alex en haar verhaal maken dus niet alleen dat de game een hoge mate van herspeelbaarheid heeft, het zorgt er ook voor dat je daadwerkelijk vreugde of spijt kunt voelen als een eerder gemaakte keuze achteraf negatief of juist positief uitpakt. Daarbij is het verhaal in haar hoofdlijnen sowieso erg sterk neergezet en zal je er, als dit je genre uiteraard is, zeker een hoop bij voelen en uit halen.

Puntjes van kritiek

Heeft het spel dan alleen maar positieve punten? Dat ook niet helemaal, want zeker de PlayStation 4 moet hard werken om de grafische kwaliteit van het spel bij te houden. Af en toe resulteert dit zelfs in een hapering of vastloper, waardoor het kan gebeuren dat je wat gemaakte progressie in de game kwijt bent. Ook is het niet altijd even herkenbaar waar het spel autosave-momenten heeft, naast het draaiende platenspelertje wat tussendoor in beeld verschijnt. Hierdoor kun je soms lastig inschatten of je precies daar verder gaat waar je het spel voor het laatst afgesloten hebt. Al met al zijn dit echter minimale puntjes die de verdere sfeer, (her)speelbaarheid en kwaliteit van het verhaal maar weinig in de weg zitten.

Life is Strange: True Colors
Life is Strange: True Colors
Score 4.2 van 5 sterren.