Recensie: Lost in Random

Samenvatting
De worp van de dobbelsteen bepaalt de rest van je leven. De bewoners van Random zijn onderworpen aan de dobbelsteen van de koningin en kunnen hier niets tegenin brengen. Als een kind 12 jaar wordt moet hij/zij de dobbelsteen gooien. Zo ook Odd, de grote zus van Even. Odd gooit een zes en moet met de koningin mee naar Sixtopia, maar Even laat het er niet bij zitten. Op een avond besluit zij achter haar zus aan te gaan en struint zij de zes gebieden in het koninkrijk af. Zal zij Odd weer vinden?
7

Als je twaalf wordt hoeft dat nog geen levensgrote veranderingen met zich mee te brengen. Natuurlijk hoopten veel twaalfjarigen ook een brief van Zweinstein te krijgen, maar die uil is helaas nooit goed de oceaan overgestoken. In Lost in Random krijgen kinderen die twaalf worden geen brief, maar een bezoek van de koningin van random. De kinderen moeten dan één van haar dobbelstenen gooien en het nummer bepaalt vervolgens hun lot. Random is namelijk opgedeeld in zes gebieden en als je eenmaal de dobbelsteen hebt gegooid is er geen weg terug. In Lost in Random maken we kennis met de zussen Odd en Even. Als Odd 12 wordt moet zij de dobbelsteen gooien. Ze lijkt eerst een 1 te gooien, maar dan kantelt de dobbelsteen en verandert hij in een 6 (wat al best bijzonder is omdat dobbelstenen niet zo zijn opgebouwd, maar dat terzijde). Odd moet naar Sixtopia, maar Even kan haar maar niet loslaten. Op een avond besluit Even haar ouders te verlaten en op zoek te gaan naar haar zus. Het is het begin van een reis door het koninkrijk, vol met onvoorspelbare bewoners en één verrassend verhaal wat zich langzaamaan ontrafelt.

Dobbelen maar

Je hebt mensen die bij spelavonden altijd, maar dan ook vaak echt altijd, alleen maar goede worpen hebben. Daar staat de groep mensen tegenover die altijd, en helaas ook echt altijd, juist minder goede worpen hebben. In een spel waar je worpen juist bepalend zijn voor wat je wel en niet kunt doen.
Maar laten we beginnen bij het begin, en dat begin duurt even. Het spel kent een lange opstart waarin je als speler al wel het een en ander moet doen, maar het is niet veel. Er wordt vooral veel gepraat en je moet van A naar B lopen. Er zijn enkele dialogen onderweg, maar dat is het dan ook. Mocht je gelijk lekker willen spelen, dan zit dat er met dit spel dus niet in.

Als je dan eenmaal los kan gaan wordt het spel wel vermakelijk. Er zitten puzzelelementen in die wat van je vragen, maar niet heel moeilijk zijn. Gaandeweg krijgt Even een sidekick in de vorm van een levende dobbelsteen, Dicey. Dicey is vooral handig tijdens de gevechten, waarin de uitkomst van de worp bepaalt wat je kunt doen. Toch zijn deze gevechten misschien wat eentonig. Je moet namelijk steeds hetzelfde patroon volgen: kristallen verzamelen, bij genoeg kristallen kan je Dicey werpen en de uitkomst daarvan bepaalt welke kaarten je kunt inzetten. Onderweg verzamel je namelijk een aantal kaarten die je weer kunt inzetten tijdens de gevechten. De kaarten hebben bepaalde kosten, die dus weer gekoppeld zijn aan de worp van de dobbelsteen. Gaandeweg het spel krijg je wel steeds sterkere kaarten, maar het principe blijft hetzelfde. Verzamelen, gooien, kiezen/vechten en herhaal.

Unieke stijl

De sfeer in het spel valt onmiddellijk op. Het heeft iets gotisch, iets wat je doet denken aan Tim Burton én aan A nightmare before Christmas. De muziek past daarnaast ook nog eens fantastisch bij de stijl. De manier waarop het verhaal vertelt wordt doet misschien zelfs ook denken aan het spel Fable, behalve dat je in Lost in Random niet kan kiezen voor ‘goed’ of ‘kwaad’. Het spel lijkt een ‘pseudo open wereld’ te hebben, maar deze is vergelijkbaar met die in Final Fantasy XIII. Eigenlijk ga je namelijk steeds naar vooraf bepaalde punten. Dat hoeft niet erg te zijn, het is van tijd tot tijd alleen jammer. Zo lijk je soms overduidelijk van dingen af te kunnen springen, maar is er een onzichtbare muur die je tegenhoudt. Is dat ouderwets? Misschien. Het lijkt wat minder goed bij het spel te passen, maar het maakt het verhaal niet minder.

Mocht je trouwens echt van de details zijn, dan ga je een moeilijke tijd tegemoet met dit spel. Bijna iedereen weet dat twee zijdes van een dobbelsteen bij elkaar opgeteld een uitkomst van zeven geeft. De dobbelstenen in Lost in Random doen daar niet aan.

Uren spelen

Lost in Random is geen kort spel, maar dat werd al wel duidelijk bij de ‘opstartfase’. Na ongeveer een uurtje luisteren en het spel leren kennen kwam er eindelijk een beetje vaart in het verhaal. Zoek je dus een spel met een unieke stijl, niet al te moeilijke puzzels en heb je wat tijd over? Dan is Lost in Random een aanrader. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten.

Lost in Random: Standard Edition - Xbox Series X|S + Xbox One Download
Lost in Random: Standard Edition - Xbox Series X|S + Xbox One Download
Score 0.0 van 5 sterren.
€29,99
Direct beschikbaar
Gratis verzending!
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.