Recensie: Lost Sphear

Samenvatting
Als je van RPG's houdt dan is Lost Sphear een spel waar je aardig wat uren in kwijt kan. Het bevat alle ingrediënten die je bij dit genre verwacht: items upgraden, je personages levellen, ingrediënten verzamelen en natuurlijk een verhaal. En hoewel het spel grafisch prima in elkaar steekt en het ook prima weet te amuseren, lijkt de ontwikkelaar toch geen duidelijke keuzes te hebben gemaakt. De gameplay houdt geen vaste lijn vast, waardoor je voor je gevoel telkens op de oppervlakte blijft en je je spel niet goed weet uit te diepen. Dit is erg jammer, want dit zorgt ervoor dat het oordeel lager uitkomt dan dat Lost Sphear best had kunnen bereiken.
6.5

Goed en amusant verhaal

In Lost Sphear volg je Kanata, een jongen die geteisterd wordt door vreemde dromen. Op een dag worden hij en zijn twee vrienden Lumina en Locke door de wijze van het dorp gevraagd uit te kijken naar monsters, die zich van horen zeggen daar zouden ophouden. Als zij er een aantal hebben gevonden en verslagen, worden ze op de volgende missie gestuurd: het halen van vis voor het avondeten. Al gauw hebben ze dit voor elkaar, maar zodra ze terug willen keren naar het dorp blijkt deze te zijn verdwenen en vervangen door een witte mist van vergetelheid…

Als je van RPG’s houdt dan is Lost Sphear een spel waar je aardig wat uren in kwijt kan. Het bevat alle ingrediënten die je bij dit genre verwacht: items upgraden, je personages levellen, ingrediënten verzamelen en natuurlijk een verhaal. Vooral het verhaal is verrassend amusant, van begin af aan ben je benieuwd hoe het mogelijk is dat delen van de wereld ineens verdwijnen en ben je met Kanata in de hoofdrol ook gelijk geïnvesteerd om met zijn gave van herinneringen implementeren de wereld weer te herstellen. Een voorwaarde (zoals altijd eigenlijk wel bij RPG’s) is dat je van verhaallijn moet houden, dit beslaat in verhouding tot daadwerkelijke gameplay namelijk het grootste deel van het spel.

Keuzestress bij de ontwikkelaar?

Hoewel Lost Sphear niet echt een typische JRPG is zoals Final Fantasy of Shadow Hearts, toch is het spel doordrenkt met herkenbare elementen. Zowel in spel als in verhaal. Enerzijds zorgt dit ervoor dat de fans van dit genre aan Lost Sphear weer een titel hebben om de nodige uurtjes in te steken, anderzijds brengt dit jammer genoeg ook wat nadelen met zich mee, want het spel lijkt zich van meet af aan niet echt vast te willen zetten aan een bepaalde lijn. De gameplay bevat eigenlijk zoveel verschillende elementen dat het lastig is om je te focussen op een bepaald onderdeel. Het voelt eigenlijk het hele spel door alsof je allerlei spelelementen oppervlakkig raakt, voordat je weer verder gaat met het volgende onderdeel.

De robotpakken die later in het spel ineens voor komen zijn hier een goed voorbeeld van. Op het moment dat je een beetje door begint te krijgen wat het nut is van deze pakken en hoe je ze optimaal kunt benutten, verdwijnt de mogelijkheid deze te gebruiken ineens weer zo snel als het is verschenen en blijf je achter met een gevoel van onvolledigheid. Ook kun je door de wereld heen allerlei items verzamelen, onder andere ingrediënten voor bijvoorbeeld maaltijden. Hoewel dit an sich een onderdeel kan zijn die iets toevoegt aan het RPG-element, is het systeem hiervan ook weer té uitgebreid. Wil je bijvoorbeeld voor je party een maaltijd bereiden, dan moet je nog maar net zien of je in de lange lijst ingrediënten precies die dingen hebt verzameld die ervoor nodig zijn. Heb je een ingrediënt niet, dan is het ook nog eens zo goed als onmogelijk om deze alsnog te halen, omdat het onduidelijk is waar deze te vinden zijn.

Omslachtig creëersysteem

Al dit soort kleine details bij elkaar opgeteld zorgen er toch voor dat Lost Sphear een stuk minder hoog scoort dan dat het uiteindelijk had gekund. Het had Square Enix een stuk beter gestaan als zij een aantal van deze spelelementen van meet af aan hadden uitgekozen en uitgediept, zodat het spel, hoewel simplistischer, ook een stuk realistischer zou hebben aangevoeld. Het onderdeel van items upgraden is er ook een die enigszins te wensen overlaat. Ook hiervoor heb je een aantal (dure) ingrediënten nodig en hoewel ook dat geen negatief punt hoeft te zijn, moet het wel de moeite waard zijn om te doen, wat helaas niet het geval is. Uiteindelijk is het namelijk een stuk eenvoudiger om betere gear in het spel te vinden, dan zelf alles handmatig te upgraden.

Grafisch gezien zit het spel overigens prima in elkaar. Toegegeven, het is allemaal niet zo hoogstaand voor de technologie vandaag de dag, maar dat is bij een RPG ook helemaal geen must. Het spel draait gewoon prima, er zitten geen glitches in en ook de gevechtsmodus draait altijd prima. Er is weinig tot geen sprake van laadschermen, deze lijken verwerkt te zitten in het uitdraaien van het verhaal.

All You Need Is Love
All You Need Is Love
Gebaseerd op de gelijknamige tv-serie
Score 0.0 van 5 sterren.
€6,34
Uiterlijk 6 oktober in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Ilse is iemand die zich graag bezig houdt met het lezen van boeken, het kijken van films en het spelen van games. Tenminste, als ze hier de vrije tijd voor kan vinden, want als moeder van een jong dochtertje en part-time werkzaam bij de overheid is het soms lastig om hiervoor de ruimte te vinden. Ze schrijft al sinds 2012 voor wat toen Undercover-Network was, en maakt sinds april 2016 ook deel uit van de hoofdredactie. Daarnaast is zij ook nog lid van de eindredactie van de site. Een drukke boel dus!

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.