Recensie: Luigi’s Mansion 3

Luigi's Mansion doet vrijwel alles goed. Het pakt de beste elementen uit de voorgaande games en voegt daar een aantal zeer welkome vernieuwingen aan toe. Het verkennen van het High-rise hotel is een absoluut genot en zelfs de multiplayer modi die ogenschijnlijk simpel lijken zijn een reden om het spel langer te spelen. Bereid je voor op uren en uren aan spookachtige gameplay met Luigi en zijn familie.
9

Na alle bangmakerij die Luigi heeft moeten doorstaan zou je denken dat daarmee het verhaal rondom de kwellingen wel klaar zou zijn. Niets is echter minder waar wanneer Luigi en zijn familie uitgenodigd worden om te overnachten in het high-rise hotel. Is Luigi klaar voor een derde ronde van verschillende spookachtige avonturen? En is de wissel van de Nintendo 3DS naar de Nintendo Switch een goede keuze geweest?

Kindvriendelijk verhaal

Wanneer Luigi en zijn familie uitgenodigd worden voor een heerlijk relaxte vakantie in het High-rise hotel twijfelen zij geen moment. Op naar een welverdiende rustvakantie! In de bus lijkt er met Luigi’s nieuwe huisdier (Polterpup uit Luigi’s Mansion 2) nog niets aan de hand. Eenmaal in hotel High-rise beginnen langzaam de eerste overduidelijke tekenen zichtbaar te worden dat er iets niet pluis is, en in de eerste nacht is het dan ook raak. Luigi’s familie wordt ontvoerd en Luigi blijft achter met enkel een zaklamp. Gelukkig worden al snel nieuwe en oude vrienden gevonden die Luigi helpen om zijn familie terug te krijgen. Hoe? Door hotel High-rise uit te kammen en familieleden te bevrijden. Maar wie zit er eigenlijk achter de ontvoeringen en hoe zijn zij te stoppen?

Jouw hulpjes in nood

Luigi staat er gelukkig niet helemaal alleen voor en naast een zaklamp die Luigi vlak na de ontvoeringen vindt zijn er nog een paar goede hulpmiddelen. Ten eerste de nieuwe Poltergust G-00. Een zeer uitgebreide versie van de Poltergust stofzuiger die we kennen uit de eerdere Luigi’s Mansion games. Deze keer kan de Poltergust nog veel meer dan alleen zuigen en blazen en daarmee komt er een heel nieuw scala aan opties vrij die de puzzels en verkenning van de gebieden nog meer diepte geeft. Ook heeft de zaklamp van Luigi nu een speciale ultravioletstand waarmee schilderijen die bevroren lijken te zijn nieuw leven kunnen krijgen. En dan is ook professor E. Gadd nog neergestreken in het hotel, hij helpt jou de levels door te komen met handige uitleg en tips tijdens het spelen. Daarnaast krijg je van E. Gadd nog een Virtual Boo mee, een soort VR bril (Die geinspireerd is door de Virtual Boy) die nog wat extra informatie bevat.

Waanzinnig verkenningsavontuur

Naast de rode draad in Luigi’s Mansion 3 is het zo dat het hotel barst van de kamertjes, gangen, hallen en zelfs toiletruimtes die allemaal bezocht en uitgepluist kunnen worden. Als je al niet uren bezig bent met het goed uitspelen van het spel zelf kun je daar nog minstens hetzelfde aantal uren in stoppen zoekende naar alle bonussen, geldbedragen, geheimen, boo’s en ga zo maar door. Er lijkt geen einde te komen aan de verkenningstocht in het High-rise hotel en dat siert de game. Kinderen leren om grondig te zijn in hun zoektocht naast dat zij een spookachtig maar kindvriendelijk avontuur tegemoet treden. En net als je dacht alles gehad te hebben zijn sommige geheime kamers alleen met upgrades te bereiken die wat later in de game gegeven worden. Daardoor zul je dus op momenten terug moeten naar eerdere kamers en vertekken om er het maximale uit te halen.

Multiplayer modi

En het stopt niet bij het singleplayer avontuur. Welnee, de beruchte Scarescaper modus is terug uit Luigi’s Mansion 2. De cooperatieve modus waarbij zo snel mogelijk vertrekken leeg gemaakt moeten worden was een groot succes op de 3DS en misstaat zeker niet op de Nintendo Switch. Terwijl Scarescraper het vereist dat je met een team de vijfentwintig verdiepingen van het High-rise hotel leeg maakt gooit de andere multiplayer modus genaamd Screampark het over een andere boeg. Deze competitieve spelmodus is onderverdeeld in drie verschillende onderdelen. Ghost Hunt, waarbij teams punten scoren door spoken te vangen. Cannon Barrage, waarbij teams verschillende kanonskogels moeten verzamelen en daarmee een doel moeten bestoken, en Coin float, waarbij op vlotten vallende munten moeten worden verzameld terwijl er meer uit de lucht komt vallen dan alleen munten. Al met al is Luigi’s Mansion zeer uitgebreid en volledig.

Een waanzinnig avontuur in het High-rise hotel

Kijkende naar de historie van Luigi’s Mansion is er zo veel verbeterd dat het niet op één hand is te tellen. De besturing van Luigi blijft echter een puntje van gewenning maar eenmaal daar aan gewend loop je weer als vanouds door het High-rise hotel. En het mooie is dat al die ontdekkingen en bonussen die je kunt vinden niet afleiden van het hogere doel, namelijk de familie van Luigi terugvinden en bevrijden. Het doorlopen van het High-rise Hotel is een absoluut genot en Luigi’s Mansion 3 is daarom ook maar moeilijk weg te leggen.

Who you’re gonna call?

Luigi’s Mansion brengt favoriete elementen uit de vorige games bij elkaar, en voegt daar nog een hele berg aan extra content en mogelijkheden aan toe. Waardoor Luigi’s Mansion 3 de kroon op de serie is. Nu is het alleen nog hopen dat Luigi de komende paar jaar geen spoken meer hoeft te vangen want stoppen met een serie op het hoogtepunt is een goede eigenschap. Luigi’s Mansion 3 mag dus rustig als een waanzinnig goede game worden omschreven.

Roel van Lierop
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!